Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?  (läst 38419 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #15 skrivet: 10 oktober 2012, 07:10:22 »
1245 är som en 1145 med integrerad VV tank.
1145 är som en 1245 där man tar bort den integrerade tanken och ställer den bredvid istället. För att kunna jobba mot en större volym varmvatten.

I thermiavärlden kallar dom det för Duo.

Om du anser att du klarar dig på den integrerade tanken så ju det trevligt. Vill man kunna ha tillgång till VV med ett 250l badkar utan att behöva fundera på huruvida det finns VV eller inte och har utrymme så väljer man den separerade lösningen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #16 skrivet: 10 oktober 2012, 08:40:21 »
Nu fyller man ju inte ett 250 liters badkar med så hemskt mycket mer än kanske 150 liter vatten, och en 1245 ger förmodligen minst 240 liter 40-gradigt vatten, så att det skulle vara en begränsande faktor tycker jag är aningen överdrivet om suhagg vill begränsa utgifterna.
Ditt beslut om att ha värmepump och tank i garaget tycker jag dock, allvarligt talat, är ett misstag.
När man bygger ett hus anser jag att man bör ha i åtanke att allt varmvatten är så centrerat som möjligt, att flytta ut pumpen till garaget innebär i princip att då måste ha vvc och det kostar, dels i kulvertkostnader, men självklart även i energiförluster så länge huset står kvar på platsen (värmeläckage + cirkpumpens driftskostnader).
Nu förstår jag ju att huset antagligen är ritat med detta i åtanke, så det finns förmodligen ingen möjlighet att byta placering, men jag ville ändå ha detta sagt, för andra som kanske läser denna tråd inför ett eget nybygge.

Elberedaren du ser i schemat är inritad för de som absolut vill garantera att kraven enligt BBR uppfylls, minst 50 grader varmt vatten vid tappstället (om nu detta är ett krav, jag är lite osäker - men har uppfattat det så).
Det är även inritat som option för de som har ett stort varmvattenbehov, t.ex. ett 400 liters badkar.
På denna typ av schema får man helt enkelt tänka bort saker som inte är nödvändiga i varje specifik installation.

Om du vill att eldningen skall ge maximal besparing, och skänka dig stora mängder tappvarmvatten så bör du utrusta din UKV med en slinga för förvärmning av tappvarvattnet.
Alltså inkommande vatten genom en slinga i tanken, sen till inkommande på värmepumpens vvb - detta för att ge dig billig förvärmning av tappvarmvattnet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #17 skrivet: 10 oktober 2012, 08:48:50 »
ja om man anser sig kunna garantera full funktion med kulvert, vvc och badkar med integrerad beredare så ska man så klart ha en sådan! Onödigt att köpa större än man behöver så klart.

Hade jag vart röris och ansvarig för installationen hade jag säkert sagt  nono


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #18 skrivet: 10 oktober 2012, 09:02:03 »
Ja, det är ju vvc-n som komplicerar det hela, det kommer att bli en hel del kompressorstarter för tappvarmvattenvärmning om man har en för liten varmvattenberedare, men mängden varmt vatten lär säkert räcka till.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #19 skrivet: 10 oktober 2012, 09:41:02 »
Med en split kanske man kan sätta beredaren i huset och köra laddningen genom kulverten? Inte optimalt det heller, men man slipper VVC:n.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #20 skrivet: 10 oktober 2012, 09:50:53 »
mm eller integrerad beredare och VVC i kulvert som går till en mindre spetsberedare i huset som lyfter till 60. eller nått, har ingen bra ide
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #21 skrivet: 10 oktober 2012, 10:02:50 »
1245 är som en 1145 med integrerad VV tank.
1145 är som en 1245 där man tar bort den integrerade tanken och ställer den bredvid istället. För att kunna jobba mot en större volym varmvatten.

I thermiavärlden kallar dom det för Duo.

Om du anser att du klarar dig på den integrerade tanken så ju det trevligt. Vill man kunna ha tillgång till VV med ett 250l badkar utan att behöva fundera på huruvida det finns VV eller inte och har utrymme så väljer man den separerade lösningen.

Klockrent! Nu är jag med på vad skillnaderna är. Tack.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #22 skrivet: 10 oktober 2012, 13:20:55 »
Fått ett förslag från Nibe som säger
Citera
F1145-8kW med vår ack.tank VPAS300/450

HÃ¥ller ni med?
Tror inte han som räknade har tagit med i beräkningarna detta med att jag har kaminen i huset och behöver retunera värme tillbaka till garaget och acktanken där. Men det kanske är VPAS300/450 som är ett bra val ändå?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34877
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #23 skrivet: 10 oktober 2012, 13:28:46 »
Nja, jag tror inte på att blanda fast och flytande kondensering i en och samma tank, du kommer inte att få en lika effektiv anläggning, men det skulle säkert fungera.
Värmen från vattenmanteln bör du tillföra returledningen, och på så sätt värma arbetstanken, oavsett om det är en VPA eller en VPAS-tank.
På så sätt tillför du energi till tanken, som senare kan distribueras ut när värmen behöv, när du slutet elda.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #24 skrivet: 10 oktober 2012, 13:59:33 »
Ja du fick väl ett förslag på värmepump snarare än en systemlösning.

Från någon tidigare tråd har jag för mig Nibe redan uttalat sig om att dom inte anser sig ha grejer som gör precis det du önskar. (nu säger jag inte att så är fallet men kan förstå att dom skulle välja att svara så - och det är väl ungefär så som alla skulle svara av dom stora i alla fall :) ).

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #25 skrivet: 10 oktober 2012, 14:31:57 »
Jag gillar separata enheter för man kan byta del för del om något krånglar. Lite surt att byta värmepumpen i förtid bara för att beredaren läcker exempelvis.

Vi har garaget ihopbyggt med huset, jag gillar den lösningen för man kan lasta ur/i bilen utan att ta på ytterkläder på vintern. Eller hämta ett verkyg, eller vad man nu har i garaget... Och man slipper kulvert med enerigiförluster.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #26 skrivet: 10 oktober 2012, 16:15:07 »
Jag har en 1245 i garaget som förvisso är en del av boningshuset. Att placera VP/VVB så centralt så möjligt är självklart en bra idé för att korta tider till sina tappställen med VV.
Om man har mycket öppen planlösning så skall man dock hålla i åtanke att VP är inte direkt knäpptyst när den går på kompressor. Om man lätt störs av ljud när man skall sova så är placering i garaget nog att föredra när garaget är integrerat i boningshuset.
Vår huskropp är 30 meter lång och vi har som mest ca 17 meter till de tappställe som är längst bort. Vi har en fördröjning på VV på ca 10 sekunder om man inte har spolat VV de senaste timmarna.
« Senast ändrad: 10 oktober 2012, 16:18:00 av wendtan »
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #27 skrivet: 10 oktober 2012, 16:57:07 »
Vi har nog ca 40m från VP:n i förrådet till tappstället längst bort, och jag kollade just, och det tar ca 65 s innan det kommer varmvatten i tvättstället där. :(

Första 15 meterna är 22 rör, vilket inte direkt hjälper till.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #28 skrivet: 10 oktober 2012, 17:14:35 »
Jag gillar separata enheter för man kan byta del för del om något krånglar. Lite surt att byta värmepumpen i förtid bara för att beredaren läcker exempelvis.

Vi har garaget ihopbyggt med huset, jag gillar den lösningen för man kan lasta ur/i bilen utan att ta på ytterkläder på vintern. Eller hämta ett verkyg, eller vad man nu har i garaget... Och man slipper kulvert med enerigiförluster.
Det är inga problem att koppla en separat beredare till en vp med inbyggd beredare om den inbyggda pajar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #29 skrivet: 10 oktober 2012, 17:17:06 »
Fått ett förslag från Nibe som säger
HÃ¥ller ni med?
Tror inte han som räknade har tagit med i beräkningarna detta med att jag har kaminen i huset och behöver retunera värme tillbaka till garaget och acktanken där. Men det kanske är VPAS300/450 som är ett bra val ändå?
Hur tänkte dom koppla med den beredaren kamin till solslingan eller Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!