Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmeledning ovan mark  (läst 2308 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
Bergvärmeledning ovan mark
« skrivet: 25 februari 2006, 13:34:33 »
Jag har en möjlighet att borra på baksidan av mitt hus, men då måste jag dra ledningen från hålet till huset under en uteplats och ett uterum. Detta innebär att den delen av ledningen (ca 15 meter) inte kommer att grävas ner alls utan ligga ovan mark, men under en uteplats och ett stort uterum. Är detta ok? Detta hål ligger långt från grannarnas hål och den inre rördragningen blir ganska lätt, d.v.s man kommer direkt in genom väggen till pannrummet

Andra alternativet är att borra pÃ¥ framsidan pÃ¥ en asfalterad uppfart ca 1 meter frÃ¥n husfasaden.  Asfalten blir väl förstörd? Med detta alternativ är det ganska lÃ¥ng rördragning inomhus genom ytterväggen och en vägg till för att komma till pannrummet . Här blir ledningen utomhus kort och nergrävd.

Vad tycker ni som kan mer än jag om detta?

PÃ¥l
« Senast ändrad: 25 februari 2006, 14:19:55 av Preke »
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmeledning ovan mark
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2006, 14:38:33 »
Har du inte möjlighet att dra slangen runt uteplatsen och gräva ner den ist, då kan du ju utnytja den biten till jordvärme=bättre temp på inkommande brine Thumbsup.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Preke

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar och potatismeja!
    • Potatismejerismens hemsida
SV: Bergvärmeledning ovan mark
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2006, 16:16:48 »
Det är ganska svårt att gräva där med grävskopa. Jag får gräva för hand. Det mesta är berg. Man kanske kommer ner mellan 1/2 meter och några decimeter. För att komma till ytterväggen till pannrummet måste jag gå under uterummet, eftersom uterummet ligger ovanför den väggen. Det går att kryöpa under uterummet (ca 1 m höjd).

Den viktiga frÃ¥gan är egentligen om det är ok att dra ledningen ovan jord under uterummet och uteplatsen (ca 10 meter), d.v.s är det rätt att dra en ledning frÃ¥n hÃ¥let till värmepjumpen delvis ovan jord? Vilka nackdelar kan detta ha. Ledningen är väl ganska bra isolerad?  Kan man anse att en sÃ¥dan dragning skall räknas som seriös?
« Senast ändrad: 25 februari 2006, 19:58:01 av Preke »
250 kvm boyta + 150 kvm biyta (källare, garage etc). Bytt frÃ¥n gammal Erylpanna (5 kbm olja) till IVT Greenline E 11, 210 m borra, 300 l varmvattenberedare. Hemsida om Potatismeja:        http://www.geocities.com/potatodairyist2000/index.html?1037993106802

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Bergvärmeledning ovan mark
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2006, 21:24:17 »
Ska du dra den 15m ovan mark, ska du själv bygga nån form av trumma som issolerar extra & desutom borra djupare för att kompensera mot dom 30m som kyls ned !!!
du bär inte överdimensionera värmepumpen, för då står den still för länge & den nerkylda köldbäraren kan få värmepumpen at larma på för kall köldbärare.

"klen" pump & djupt hål, samt issolera ordentligt.


Alternativt om det går att ha nån tempgivare som cirkulerar vattnet om det blir för kallt
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Bergvärmeledning ovan mark
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2006, 09:39:56 »
Hos mig drog borraren färdig isolerade rör med blåt skydshölje av hårdplast in till huset från borran.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmeledning ovan mark
« Svar #5 skrivet: 04 mars 2006, 13:03:08 »
Jag har ca 25 m mellan hus och sjön där kollektorn ligger. Rören är isolerade med isolerrör (väggtjocklek ca 15 mm) och ligger intill varandra och nergrävda ett spadtag, 20-25 cm. Inkommande temp mellan 3 och 3,5° vintern igenom. "Transportsträckan " tycks alltså inte påverka inkommande temp nämnvärt.
Så kan du gräva ner några dm och isolera så ligger ledningen hyfsat skyddad utan att påverka anläggningen negativt.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!