Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllning och tryck, Nibe 310P  (läst 6909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JLé

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
PÃ¥fyllning och tryck, Nibe 310P
« skrivet: 15 april 2004, 23:50:46 »
Hej
Noterade att trycket fallit till ca 0,3-0,4 och tänkte öka upp det till rekommenderade 0,5-0,6.
AlltsÃ¥ skruvade jag igÃ¥ng pÃ¥fyllningen och mycket riktigt ökade trycket, precis som det stod i manualen. När det nÃ¥tt upp till ca 2,6 började pÃ¥fyllningen avstanna och vatten rinna ut. Allt enligt planen. Detta fortsatte i lugn och ro ett par minuter när plötsligt värmesystemets säkerhetsventil fick spel och började hacka och föra ett  
jämrans liv. Det rann också ut vatten på golvet.

Med skakiga händer och bruna kalsonger stängde jag
av påfyllningen och allt lugnade sig och trycket stannade
på ca 2,0. Sedan gick det bra att justera ner det till 0,6.

Men vad var det som hände? Detta är en ett år gammal installation som, verkar, fungera bra. Någon som vet?

admin

  • Gäst
admin
Re:PÃ¥fyllning och tryck, Nibe 310P
« Svar #1 skrivet: 16 april 2004, 07:13:26 »
Citera
Noterade att trycket fallit till ca 0,3-0,4 och tänkte öka upp det till rekommenderade 0,5-0,6.
Alltså skruvade jag igång påfyllningen och mycket riktigt ökade trycket, precis som det stod i manualen.

Det tryck du fyller på är trycket i värmekretsen, (mantelutrymmet runt varmvattenberedaren samt radiator/golvvärmesystemet.)

Citera
När det nÃ¥tt upp till ca 2,6 började pÃ¥fyllningen avstanna och vatten rinna ut. Allt enligt planen. Detta fortsatte i lugn och ro ett par minuter när plötsligt värmesystemets säkerhetsventil fick spel och började hacka och föra ett  
jämrans liv. Det rann också ut vatten på golvet.

Rann det vatten ur samma säkerhetsventil hela tiden eller menar du att det först kom vatten ur tappvarmvattnets säkerhetsventil och sedan ur värmesystemets säkerhetsventil?



Om det kom ur värmesystemets säkerhetsventil hela tiden så anser jag att det var normalt.

Trycket på inkommande vatten (påfyllningen) ligger ofta inte högre än 2.5-3 bar, detta gör att när ditt tryck började närma sig 2.5 bar så avtog hastigheten i påfyllningen.

En mindre mängd vatten började komma ur säkerhetsventilen, detta pågick under en kortare tid. Om du hade luft i systemet kan detta ha gjort att säkerhetsventilen plötsligt började uppföra sig märkligt, när luftblandat vatten passerar säkerhetsventilen är det inte otroligt att säkerhetsventilen börjar hoppa och föra oväsen.

Detta tyder på att du har haft luft i systemet som du nu blivit av med, det var med andra ord bra att du vidtog den åtgärd du gjorde.



Skulle det vara så att det kom vatten ur båda säkerhetsventilerna blir jag mera fundersam, det borde det inte göra. Vatten bör bara lämna varmvattenberedarens säkerhetsventil när det har värmts vatten i beredaren - detta p.g.a. vattnets värmeutvidgning. (en väldigt liten mängd dessutom)

Utloggad JLé

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Re:PÃ¥fyllning och tryck, Nibe 310P
« Svar #2 skrivet: 19 april 2004, 10:46:01 »
Hej
Jag tackar för ditt uttömmande svar.
Vänligen
Jonas

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:PÃ¥fyllning och tryck, Nibe 310P
« Svar #3 skrivet: 21 april 2004, 01:14:24 »
Vid påfyllning av systemet bör man inte trycka i så mycket som du gjorde s-ventilerna har en förmåga att börja läcka och framförallt inte låta påfyllningen stå öppen . Varje "onödig" liter vatten för in nytt syre och skapar luft och i värsta fall korrosionsproblem.
Nåväl det som inträffar är att det bildas ett undertryck i spillledningen av vattnet från säkerhetsventilen som trycks ut samtidigt som trycket på värmesystemet ligger nära s-ventilens öppningstryck med påföljd att käglan sätter igång att hoppa. (Låter som en kulspruta)


Orsaken beror egentilgen på en för lång och smal spillledning och kan åtgärdas med ett "dragavbrott."
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!