Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av 1230-8  (läst 6516 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Installation av 1230-8
« Svar #15 skrivet: 31 maj 2006, 15:39:21 »
Tack utopiazz

Ursäkta nu ska jag retas lite (men inte med dig)....
Det finns två sorters människor.

1. Dom som läser kurser och manualer. Kanske skaffar hög utbildning och fixar en del praktiskt med hjälp av handböcker men i övrigt inte förstår hur saker fungerar.

2. Dom som kan tänka till att... "Jag har tryck pÃ¥ denna sidan, stänger jag ventilen si och sÃ¥ sÃ¥ händer det.  Öppnar jag snabbt och stänger sÃ¥ fÃ¥r jag en tryck/sugpuls" o s v." Denna kategori kan använda sitt kunnande i olika situationer och lösa nya problem.

Du tillhör nummer 2 ;)

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Installation av 1230-8
« Svar #16 skrivet: 31 maj 2006, 22:50:10 »
Ponera att en ägare till en vp med ett nivåkärl nu skulle behöva fylla på vätska och hans kärl befinner sig under högsta punkten på systemet... hur i hela friden ska han kunna fylla på utan att ha en pump å trycka upp trycket? Sc:,h

Det finns ingen anvisning i manualen hur man då gör...

Om installatören gjort rätt ska det ha monterats en avstägningsventil mellan nivåkärlet och köldbärarledningen. Stänger man den innan man fyller på vätska så bibehålls trycket i systemet. Iofs tappar man lite tryck då locket öppnas på nivåkärlet men inte är det mycket. Det man tappar kan lätt ersättas med hjälp av en cykelpump.


/Johan

Trycket som finns kvar i den förhoppningsvis luftfria slangen är inte många droppar då vätska ej går att komprimera..
Så när du öppnar locket på det trycksatta nivåkärlet så försvinner allt tryck du tidigare hade.

Och det är vid dessa tillfällen vissa kunder inte har en susning om hur gå till väga för att få tryck igen..Med riks för rasade kb pumpar...

Så därför är det alltid bäst å ha kärlet på högsta punkten då eliminerar man dessa bekymmer...

Och behöver inget tryck i systemet...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Installation av 1230-8
« Svar #17 skrivet: 01 juni 2006, 00:34:31 »
Jag håller med dig om att kärlet borde sitta på högsta punkten men med en VP av fullhöjdsmodell och låg källare är det inte alltid möjligt och då får man lösa det på bästa möjliga sätt.

Det är helt riktigt att vätskan inte går att komprimera. Du missar dock en viktig detalj när det gäller vätskans komprimering i en kollektor.

Eftersom slangen inte är helt stum kommer den att expandera vid trycksättning. Resultatet blir att även slangen kommer att fungera som ett tryckkärl, om än inte lika effektivt som ett riktigt.

Om man inte har ett nivåkärl utan "bara" ett riktigt expansionskärl kan det vara svårt för villaägaren att få i någon brine oavsett var expansionskärlet sitter. Med ett nivåkärl kan man ju alltid pumpa in lite luft i kärlet. Stänga ventilen mot kollektorn och sedan fylla på.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!