Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC ECO AIR 410 luft/vatten kontra NIBE F2030-9 kW...vad i hela...  (läst 20323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
EcoAir stannar när ingående vatten når ett maxvärde (maxVPin) även om den då inte nått sitt börvärde. Detta maxvärde beräknas som maxVPut minus 7 grader och det är detta maxVPut som syns i diagrammet jag la in. MEN, vid -10 kan VPn bara värma vattnet som passerar ca 3-4 grader, så i realiteten kan VPn inte nå sin maxnivå närd et är kallt.
Nibes VP borde ha en liknande begränsning, att den inte kan värma vattnet 7 grader (alltså skillnad mellan utgående och ingående rör i VPn) när. Det är -20, så du lär inte få ut 63 grader vid -25.

Jag försökte hitta nån bra beskrivning av hur Nibes VP funkar, men det finns betydligt mindre info i Nibes manualer jämfört med CTCs.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: CTC ECO AIR 410 luft/vatten kontra NIBE F2030-9 kW...vad i hela...
« Svar #16 skrivet: 15 november 2013, 19:03:03 »
Borde man inte kunna sänka flödet så att man når 65/58 även vid låga temperaturer? Det hjälper ju inte om det är effekten man behöver men för vv borde det väl funka(om cop är hyffsat och överstiger ev slitageökning)? Niben verkar prestera 55/63 vid -25 så lite "sämre".
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

kulakalle

  • Gäst
kulakalle
SV: CTC ECO AIR 410 luft/vatten kontra NIBE F2030-9 kW...vad i hela...
« Svar #17 skrivet: 20 november 2013, 09:15:02 »
Det som jag lite hade i tanken var hur mycket du får ut av värmepumpen och hur mycket du måste stötta med en elpatron (från pannan)

Om du har ett effektbehov på 7,8 kW vid DUT (ca -15 grader i Skåne).
Då går man in och tittar på CTC EcoAir 408, så levererar den 7,8 kW, men det är vid +7 grader/35 på framledning.

Vid -15 behöver man i alla fall 50-55 graders framledning på ett radiatorsystem och läser man vidare i spec för pumpen så levererar den endast 4,2 kW vid -7 grader/35 på framledning.

Då kan man räkna ut att vid -7 har du minst 50% av effekten från pannans elpatron och det blir bara mer och mer så att vid DUT har du i princip ingen effekt kvar av värmepump.

Jag skulle gärna se siffror från värmepumpen (utan elstillskott) vad den levererar vid -7/50 framledning och -15/55 framledning.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vad du behöver i framledning beror ju på hur många och hur stora radiatorer du har eller om du har golvvärme.
Jag behöver ca 50 °C vid -15 men min 107PE kan bara gå till -10 därför att då ligger stoppvärdet på VPin så nära det jag max kan få ut ur VPn (eftersom den bara orkar värma ca 3 grader) att det blir ideliga start och stopp för VPn.

Den startar, VPin når stoppvärdet på bara några minuter, stopp, 10 min startfördröjning, start, når stoppvärdet efter 2-3 min, stopp, osv. Det skulle alltså bli 4-5 starter per timme, över 100 starter per dygn, men en gångtid på bara drygt 4 timmar om jag inte hade satt Min utetemp till -10. Jag inbillar mig att det skulle slita onödigt mycket på VPn när det är kallare än -10 ute.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

kulakalle

  • Gäst
kulakalle
SV: CTC ECO AIR 410 luft/vatten kontra NIBE F2030-9 kW...vad i hela...
« Svar #19 skrivet: 20 november 2013, 15:14:21 »
Ganska intressant att de skriver så här:
"CTC EcoAir 400 sänker uppvärmningskostnaderna med upp till 70%, ger värme ner till -22°C och producerar upp till 65°C varmvatten"

Jag skulle vilja ha ut siffror vad som är kvar av endast värmepumpen.
De lämnar info vid -7/35, 4,2 kW (utgångsvärdet är 7,8 kW)
Alltså har pumpen tappat 46% av sin effekt och det är om du kör mot ett golvvärmesystem.

Jag vill ha ut siffror vid både lägre utomhustemperatur och högre framledning.
Allt som värmepumpen har tappat, måste du stötta med elpatron.

Någon som har lyckats få loss dessa siffror, eller vill de inte lämna ut???

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är samma med alla tillverkare. Dom lovar en högsta uteffekt, ett visst COP, en lägsta utetemp och en högsta framledningstemp. Det dom 'glömmer' tala om är att dessa saker aldrig inträffar samtidigt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Skaftet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur har det gått för dig, jag är i samma situation och det lutar åt CTC 410 för mig också, men behövs det verkligen en varmvatten beredare?

Fungerar anläggningen bra och är du nöjd? Gärna lite reflektioner.
jag är mycket nöjd med produkten och installationen, jag tror inte att det behövs en VVB men hade som sagt redan köpt en innan min gamla pump kraschade. Har precis lagt golvvärme i källaren och byggt ett badrum så det lär behövas varmt vatten :-)

Utloggad woodbear

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skaftet, om du fortsatt ser på dette forum, jeg har akkurat innstallert en ecoair 408, i250 og en har en 200l oso super s i serie..
Hvordan har din pump fungert siden du innstallerte, og hva sparer du?

Akkurat nå kjører jeg vp til 58 grader i øvre tank og 40 til nedre. Fortsatt sommervær, så det er for å få billigst mulig varmt vatten.
Når temperaturen ute synker, tenker jeg å endre til 50/40.. Eller 40/40 og nøyaktig tur temp, for at vp skal prioritere golvarmen og ikke varmtvann når effekten på vp sjunker

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: CTC ECO AIR 410 luft/vatten kontra NIBE F2030-9 kW...vad i hela...
« Svar #23 skrivet: 15 augusti 2015, 14:57:18 »
Jag tror INTE du kommer att få något svar från skaftet

Anledningen är att han senast i denna tråd postade för nästan 2 år sedan
Dessutom har han inte varit inloggad på nästan 1 år.

Om det är något av väldigt intresse som skall avhandlas som det står om i en (så här) gammal tråd är det bättre att starta en ny tråd och göra den specifika frågeställningen där och sedan länka till den gammla posten som referens.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!