Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diverse frÃ¥gor om 1245  (läst 1877 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Diverse frågor om 1245
« skrivet: 30 oktober 2010, 02:50:42 »
Jag har nu haft min 1245 sedan början av april-2010 och den är inställd på auto ifrån installatören och jag har lite frågor om någon som vet lite har lust att svara.

1. 4150 starter sedan april får jag till ca. 19 starter /dygn och detta under den varmare delen av året, låter det normalt (jag bor i Göteborg)?

2. Kan man spara ned befintlig data/logg på ett USB-minne eller måste man ha startat en loggning först och invänta att det loggats?

3. Den mjukvara jag har idag har build date 19:e januari 2010, finns det nyare versioner och hur får man tag på dem samt hur lätt/svårt är det att uppgradera? Tappar man alla inställningar vid uppgradering? Finns det några råd om att göra eller inte göra?

4. Vart köper man tillbehör billigast typ SMS-modul och annat?


Tack på förhand!

Utloggad ytterhalla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-12 Installerad Oktober 2009
SV: Diverse frågor om 1245
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2010, 16:36:33 »
Hej!
Fråga 1:Du har väldigt många starter.Sök på forumet så finner du lösningen.Du behöver trimma in pumpen och värme systemet.
Fråga 2: Det finns inga sparade loggfiler.När du stoppar i usb minnet och aktiverar loggningen startar den.När du av aktiverar sparar den ner på usb minnet.

Mvh//Lasse


Utloggad BL!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Diverse frågor om 1245
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2010, 20:52:15 »
Tack för svaret, Lasse!

1. Har du något mera konkret exempel (tråd)?

2. Loggningen är nu startad.

Sedan en ytterligare fråga till någon, hur kan man komma fram till vad som är få respektive många starter, hur avgörs detta?

Fråga 3 och 4, någon?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Diverse frågor om 1245
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2010, 22:08:53 »
På 3 svarar jag det finns nyare versioner kontakta nibe inställningarna blir kvar det är lätt att uppgradera
På 4 ingen aning men sök på nätet
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ytterhalla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-12 Installerad Oktober 2009
SV: Diverse frågor om 1245
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2010, 23:01:22 »
Gångtiden på kompressorn beror på flera olika faktorer:

1.Hur stor effekt den har i förhållande till värme och vatten uttag.
2.Hur stor volym har värme systemet.Ett värme system med liten vattenvolym blir fort uppvärmt vilket medför korta kompressortider.
3.Nibes styrsystem jobbar med något som de kallar gradminuter(Finns att läsa mycket om det här på forumet)Kan kortfattat förklaras så här:De flesta bergvärmepumpar har fast effekt d.v.s när kompressorn går levererar den ungefär den effekt den aktuella modellen har.Har du t.e.x en 8 kw pump och det aktuella effektbehovet endast är 4kw kommer värmesystemts temperatur öka till styrsystemet stoppar pumpen.Behöver huset 8kw kommer pumpen att gå konstant.Huset värmebehov ställer du in i pumpen t.e.x värmekurva 8.Systemet vet då att vid en viss utetemperatur krävs det en viss framledningstemperatur.Eftersom framledningsteperaturen inte går att hålla konstant kommer pumpen att köra upp temperaturen högre än beräknad och släppa ner tempen till lägre än beräknad.Snitt temperaturen skall då motsvara värmekurvan.Fabriksinställningen tror jag är -60 gradminuter.Då hålls innomhustemperaturen väldigt exakt.Du kan med all sannolikhet ställa in detta värde på -150.Då går pumpen längre och står stilla längre och innomhustemparaturen kanske ändrar sig marginellt.Man får prova sig fram.
4.Det är väldigt viktigt att du inte får för stora flöden genom elementen då retur temperaturen ökar onödigt fort speciellt på elementen närmast värmepumpen.Delta t ca:7 grader.
5.Sträva efter stora element vilket medför en lägre värmekurva och bättre verkningsgrad på pumpen(Högre cop)
6.Ställ in en högre diff temperatur på varmvatten tillverkningen.
MVH/Lasse Sc:,h

Utloggad laros514

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Nibe 1145-10
SV: Diverse frågor om 1245
« Svar #5 skrivet: 02 november 2010, 00:15:28 »
Tumregeln är 20 l per kW i volym.
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr

Utloggad SgtArdbeg

  • Glad amatör som hoppas bli
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hudiksvall
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Sörforsa - Hudiksvall
SV: Diverse frågor om 1245
« Svar #6 skrivet: 02 november 2010, 09:55:53 »
19 starter/dygn är väl inte alls så farligt många? 1 start/timme som årsgenomsnitt är väl en bra tumregel ungefär...
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)

COP 3,4

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!