Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8  (läst 9038 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« skrivet: 19 maj 2016, 10:00:03 »
Hjälp mej alla duktiga Vp killar/Tjejer
Allt började med att jag fick bytta Axialfläkten på Nibe F 2025 - 8 och det var ju lätt som en plätt.Sen gick min Interna cirkulations pump i min TMV panna sönder , läckte som ett såll ,monterade en ny cirkulations pump som heter Grundfos  ALPHA 2 L , sen har Nibe Värmepumpen gått ett par / tre veckor och nu går bara elpatronen 2 kw in

Fel kod på Nibe F 2025 - 8 där står  Co Fo H1 S1 18   

1 .Vad är det som inte ärr rätt med grejerna
2. Kan det vara cirkulations pumpen som inte står på rätt hastighet eller , för när Niben  Vp stannar ,  så lyser inte cirkulations pumpens panel hellre ?
3. Hjälp mej snälla

För jag kan inte ha en sådan tur ! att här är någon Värme pumps kille här från Helsingborg som läser det här  och kan hjälpa oss

Mvh Kröll
« Senast ändrad: 19 maj 2016, 22:18:41 av Kröll »
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2016, 11:39:48 »
Ser nu i Nibes fel koder
Orsak:Fel rotationsriktning. Indikeras som 18 i kanal S1.

Orsak: Vid nystart eller efter ingrepp i elcentral – se avsnitt
”Igångkörning och injustering” – ”Uppstart och kontroll”.

Eller det här

Orsak:Fläkt stoppad.
Åtgärd:Tillse att luftflödet ej är blockerat. Vid återkommande
fel skall installatören kontaktas.

Fråga ? Kan jag ha satt ström kabeln fel när jag bytte Axial fläkten mån tro ?  Fel rotationsriktning. Indikeras som 18 i kanal S1.
Kan den sitta på mer en ett sätt ? Hur ser jag det ?
Mvh Kröll
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #2 skrivet: 19 maj 2016, 11:50:39 »
Det larmet är väl för fel rotationsriktning på kompressorn, inte fläkten? Har du kopplat om nåt annat än bara fläkten?
Förmodligen är det som på en del andra VP inte så att den faktiska rotationsriktningen kollar, utan larmet kommer om inte hetgastemen stiger på rätt sätt när kompressorn går.

Startar fläkten? Startar kompressorn över huvud taget? Blir hetgasröret varmt när den startar?
« Senast ändrad: 19 maj 2016, 11:53:44 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #3 skrivet: 19 maj 2016, 11:56:21 »
Det larmet är väl för fel rotationsriktning på kompressorn, inte fläkten? Har du kopplat om nåt annat än bara fläkten?
 
( Nej det har jag inte )


Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #4 skrivet: 19 maj 2016, 11:59:36 »
 Kan det vara nya ( Grundfos Alpha 2 L ) cirkulations pumpen i pannan (Tmv n ) som inte står på rätt hastighet eller går åt rätt håll
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #5 skrivet: 19 maj 2016, 12:22:28 »
Startar fläkten? ( JA )
 Startar kompressorn över huvud taget? ( JA )
Blir hetgasröret varmt när den startar? Vp går upp till ca 52 gr sen stannar den ! och el patronen går in efter ett tag .
Kan det va cirkulations pumpen i pannan som inte står på rätt hastighet eller rätt hål DÅ !
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #6 skrivet: 19 maj 2016, 12:46:36 »
Det brukar sitta en pil på cirkpumen som visar vilket håll den pumpar åt. Kolla att det är samma på den gamla och den nya.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #7 skrivet: 19 maj 2016, 13:06:54 »
oj den gamla är kastad
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #8 skrivet: 19 maj 2016, 13:08:42 »
Vad göra nu då ! För det kan ha med varandra att göra då ? VP och Pannan ?
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #9 skrivet: 19 maj 2016, 13:09:39 »
Det borde gå att följa rören och se vilket håll det är tänkt att vattnet skall gå.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #10 skrivet: 21 maj 2016, 10:27:48 »
Blir hetgasröret varmt när den startar? Vp går upp till ca 52 gr sen stannar den ! och el patronen går in efter ett tag .

Är det T5 du kollar på då?
Kolla alla temperaturer från T1 till T7 när den startat och följ tills den stannar.
Kolla vad de visar precis då den stoppar?

Sen är jag osäker på vad den larmar för om en fas skulle försvinna?
Normalt ska motorskyddet lösa, men om inte kanske den larmar för fel rotationsriktning? Sc:,h
Kolla alla säkringar och mät spänningen om du har en spänningsprovare?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #11 skrivet: 21 maj 2016, 11:52:54 »
Nu tror vi att det kan vara den (NYA ) Interna Cirkulations pumpen i TMV pannan som inte är rätt inställd !
Den gamle Cirkulations pumpen var en

Myson  UNIT  Five  220v  1 - 50 Hz  0 - 47A  106 w , Code 0188 u5A 252 
Men Myson, företaget finns inte längre

Den nya som skall fungera i TMV pannan ( Intern pumpen ) som skall fungera ( Säger Grossisten ) i stället skall vara en
Grunfos ALPHA 2 L ,  25 - 40  130

Nu är det bara frågan om på vilka läge den skall stå på , Någon här som har koll på hur den skall stå !  Har ring Grunfos men det var mycket mycket dålig Service ingen hjälp alls ,och dålig Bruksanvisning var med , ( Finns  Power mitt på pumpen  sen  på vänster sidan  steg 1 2 3 , Höger sidan om Power  1234
Någon här som kan förklara hur vi gör så den står rätt ?
Mvh Kröll Hbg
« Senast ändrad: 21 maj 2016, 11:57:02 av Kröll »
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #12 skrivet: 21 maj 2016, 12:01:40 »
I manualen finns ju kurvor som visar vilket laddflödet ska vara, utgå ifrån dessa.
Om det t ex är +15 °C ute och det är ca 55 °C i pannan så ska skillnaden mellan T2 och T3 vara ca 11 °C när kompressorn går (T2 ska vara högre).
Sen får du justera farten på cirkpumpen (högre fart ger lägre tempdiff) så du kommer i närheten av detta.

Men fel flöde ger inte larm 18.  Sc:,h
« Senast ändrad: 21 maj 2016, 12:04:01 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #13 skrivet: 21 maj 2016, 13:44:55 »
Nu tror vi att det kan vara den (NYA ) Interna Cirkulations pumpen i TMV pannan som inte är rätt inställd !
Den gamle Cirkulations pumpen var en

Myson  UNIT  Five  220v  1 - 50 Hz  0 - 47A  106 w , Code 0188 u5A 252 
Men Myson, företaget finns inte längre

Den nya som skall fungera i TMV pannan ( Intern pumpen ) som skall fungera ( Säger Grossisten ) i stället skall vara en
Grunfos ALPHA 2 L ,  25 - 40  130

Nu är det bara frågan om på vilka läge den skall stå på , Någon här som har koll på hur den skall stå !  Har ring Grunfos men det var mycket mycket dålig Service ingen hjälp alls ,och dålig Bruksanvisning var med , ( Finns  Power mitt på pumpen  sen  på vänster sidan  steg 1 2 3 , Höger sidan om Power  1234
Någon här som kan förklara hur vi gör så den står rätt ?
Mvh Kröll Hbg

Din nya Grundfos är till kapaciteten en betydligt mindre pump än den ursprungliga Mysonen åtminstone om man kan dra några slutsatser av den gamla pumpens nominella eleffekt. Grundfosen är givetvis mer energisnål men inte så den skulle pumpa samma mängd vatten som Mysonen med ca en 1/6 del av effekten.

Jag skulle sätta en slant på att ställa grundfosen på full fräs och se om det räcker. Kollade du att flödesriktningen är rätt?

Edit: kolla också så du har pumpen tvingad till högsta hastighet, dessa självregulerande pumpar har vi ibland haft vissa problem med i rena laddkretsar, känns som logiken inte alltid fungerar tillfredsställande där.
« Senast ändrad: 21 maj 2016, 15:24:51 av Krtek »
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Kröll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2025 - 8 Kw
SV: Akut Hjälp med min Nibe F 2025 - 8
« Svar #14 skrivet: 22 maj 2016, 09:49:22 »
På vilken Inställning skall jag ha ! tror ni . Har ju vanligt radiator system
Inställning Pumpkurva Funktion

PP1
Lägsta kurva för proportionellt tryck Pumpens driftspunkt kommer att röra sig längs den lägsta kurvan för proportionellt tryck (se fig. 13) beroende på värmebehovet.Lyfthöjden (trycket) minskar vid avtagande värmebehov och ökar vid tilltagande värmebehov.
___________________________________________________________________________________________________________________________
PP2
Högsta kurva för proportionellt tryck Pumpens driftspunkt kommer att röra sig längs den högsta kurvan för proportionellt tryck (se fig. 13) beroende på värmebehovet.Lyfthöjden (trycket) minskar vid avtagande värmebehov och ökar vid tilltagande värmebehov.
____________________________________________________________________________________________________________________________
CP1
Lägsta kurva för konstanttryck Pumpens driftspunkt kommer att röra sig längs den lägsta kurvan för konstanttryck (se fig. 13) beroende på systemets värmebehov. Lyfthöjden (trycket) är konstant oavsett värmebehovet.
___________________________________________________________________________________________________________________________
CP2
Högsta kurva för konstanttryck Pumpens driftspunkt kommer att röra sig längs den högsta kurvan för konstanttryck (se fig.13) beroende på systemets värmebehov. Lyfthöjden (trycket) är konstant oavsett värmebehovet.                                                                                                                           
___________________________________________________________________________________________________________________________
III
Varvtal III ALPHA2 L arbetar med konstant varvtal och följaktligen längs en konstantkurva.
På varvtal III är pumpen inställd för att arbeta på max.kurvan under alla driftförhållanden. Se fig. 13. Pumpen kan snabb avluftas genom att pumpens varvtal sätts till III under en kort stund. Se 9.2 Avlufta pumpen.
II
Varvtal II ALPHA2 L arbetar med konstant varvtal och följaktligen längs en konstantkurva.
Vid varvtal II är pumpen inställd för att arbeta på den mellersta kurvan under alla driftsförhållanden. Se fig. 13.
____________________________________________________________________________________________________________________________
I
Varvtal I
ALPHA2 L arbetar med konstant varvtal och följaktligen längs en konstantkurva.Vid varvtal I är pumpen inställd för att arbeta på min.kurvan under
alla driftsförhållanden. Se fig. 13.

Mvh Kröll
____________________________________________________________________________________________________________________________
Nibe 2025 - 8 Kw Dockad med en TMV vila panna

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!