Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idag börjar de borra!  (läst 2431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
Idag börjar de borra!
« skrivet: 21 mars 2006, 10:39:11 »
 Thumbsup  studs
Jepp, jepp!
Nu står borriggen på baksidan av huset, placerad där första borrhålet ska borras. Grabbarna är iväg och hämtar mera utrustning så det lär väl ta några timmar till innan det hela kommer igång (lär hinna passera lunch med all säkerhet). Lite nervöst enligt mamma (mig), och MYCKET spännande enligt snart 3 år gamla sonen *skratt* som står med näsan klistrat mot fönstret på övervåningen.

Det mest intressanta ska bli att se hur djupt de får borra innan de når berget.
Som jag skrev i slutet av min förra tråd så hade grannarna närmast oss 12 meter ner till berg då de borrade sin vattenbrunn, vi ligger närmre synligt berg än dem och jag skulle tro att borrorna hamnar ca 20 meter ifrån varandra (deras då kanske 30-40 meter från synligt berg och våran energiborra 10-20 meter från synligt berg, vattenbrunnen kommer hamna ännu närmre). Med lite tur så ska vi väl ha lite närmre att träffa på BERGET.

Skulle tro att vi är lite trötta i huvudet innan dagen är slut  ;).
Enligt offerten  :,v( ska vi i i alla fall ha 200 meter energiborra (vi står för de 20 metrarna extra själv, då de redan gjort tighta beräkningar enligt säljaren och inte kunde bjuda oss på det) och så får vi se vad det stannar på gällande vattenbrunnen.
Jag återkommer med rapporter så snart det kommer fram något nytt!
Må gott så länge i ett soligt Sverige?!
 studs  studs  studs
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
SV: Idag börjar de borra!
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2006, 14:13:38 »
 studs studs studs
Nu har vi nått berg och japp, lite tidigare än grannarna blev det, men inte mycket  ;) 3 foderrör gick det åt och därmed håller än så länge vår egen kalkyl  ;D för jag hade räknat med 15 meter till berg á 5 foderrör. Men det är ju låååångt kvar  *roflmao*
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Idag börjar de borra!
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2006, 14:24:47 »
Använd de "sparade" pengarna på foderrören till att borra ett djupare hål  --/

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
SV: Idag börjar de borra!
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2006, 15:25:34 »
Jepp, jepp! Vi är alltså offererade 180 meter hål och slaskar på 20 meter till själva så det är redan medräknat och skall borras (enligt Thermia försäljaren har han redan plussat på med 10 meter i offerten, alltså eg. räknar de med 170 meter aktivt hål till sin 12 kW pump, men vi vill ha 200 meter borra för ev. framtida behov om inte annat).
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Idag börjar de borra!
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2006, 16:10:45 »
Bra!!
Därför att ni kommer att få 200 meter totalt djup men det "aktiva" som ni har nyatta av är det under grundvattennivån. Det är aktivt djup man räknar med i kalkylen.
Grundvattendjupet varierar men med lite tur är det ytligt...

Längden i mark ger heller inte lika mycket värme som i berg... så det är en bra satsning ni gör.

VARNING kommer dom och säger att nu går det inte längre pga av för mycket vatten... böna och be om det djup ni bestämt... det går men det tar lååång tid för dom!!!!
Bjud på kaffe med dopp... smöra riktigt Thumbsup
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
SV: Idag börjar de borra!
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2006, 16:32:35 »
Dagen sista rapport  ;): 9 meter till berg, totalt borrat djup 60 meter, en fin vattenÃ¥dra har de hittat, fÃ¥r se om den är "för bra" eller lagom  ;D. Detta har de alltsÃ¥ hunnit Ã¥stadkomma pÃ¥ ca 3 timmar effektivt (frÃ¥n det de kom hit efter lunch, vid 13-tiden). SÃ¥ 140 meter kvar to go...och de är pÃ¥ plats vid 8 imorgon bitti igen. Kaffe med dopp fÃ¥r det bli dÃ¥ Bertil  ;) om det blir "för mycket" vatten.
 studs studs studs
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
SV: Idag börjar de borra!
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2006, 15:29:41 »
Man skall inte ropa hej...så därför tänker jag inte tro någonting nu  :-X
Det var för mycket vatten i borran. Det har sprutat hela morgonen med ett himla tryck, men de har trälat på, men som sagt 106 meter fick vara nog, sedan togs beslut om dubbla borror.  På lika många timmar som igår lyckades de bara borra 46 meter till. Så det blir två borror (mmm, hoppas verkligen det stannar vid det) och nu sitter därmed 6 foderrör i stället för 3. 106 meter totalt blev borra nummer 1. Och på borra två har de kanske kommit 20-30 meter nu, vet inte riktigt. Ja, ja, det blir nog bra i slutändan...om än lite dyrare  ;)
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Idag börjar de borra!
« Svar #7 skrivet: 22 mars 2006, 18:09:05 »
106m
tänk på att dom meter till barg & grundvatten utgår från båda borrorna !

Så om du har 10m till berg & att grundvatten nivån inte är lägre än 10m så måste bora nummer 2 vara 114m för att få toalt 200m aktiv borra.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Marine

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: KolmÃ¥rden/Norrköpng/Sverige
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Dags för...bergvärme!!!
SV: Idag börjar de borra!
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2006, 21:10:56 »
Slutresultat: sÃ¥ här blidde det - 2 borror om 108 meter vardera, d v s totalt 216 meter, vÃ¥gar inte uttala mig om det aktiva borrdjupet i nuläget - men vattentillrinningen är god i ena borran och mycket god i den andra. Jag hade sÃ¥ledes fel pÃ¥ 2 meter i förra inlägget  ;)

Vi är "nöjda" om det blir 180-190 meter aktivt borrdjup (190 meter ligger 20 meter över det Thermia kalkylerat för oss) totalt, d v s 90-95 meter per borra. De borrade i alla fall jämnt och snyggt ;) Tänk bara om man i förväg kunde veta vart det är bäst att borra  :D dÃ¥ kanske det bara blivit ett hÃ¥l, för hÃ¥l tvÃ¥ gick MYCKET smidigare.

Imorgon gÃ¥r de pÃ¥ och borrar vattenbrunn - de räknar med att 60 meter ska räcka där i alla fall med tanke pÃ¥ hur det har sett ut hitintills - än sÃ¥ länge hÃ¥lls faktiskt min egenhändigt kalkylerade budget, trots vissa omstruktureringar  ;D Tur att man tar till lite extra när man sätter sina "ramar".
Huset: 1½ plans skolbyggnad om 205 kvm byggår 1905, bostadshus sedan 1969 (med en del renoveringsbehov därefter). Högt i tak på huvudplanet - ca 3 metet. Stora och många fönster likaså. Kök renoverat med golvvärme och tvättstuga är på gång också med golvvärme - tänkt konvertera helt till vattenburen golvvärme på huvudplanet.
Nu är bergvärmepumpen igång, start 060411 Thermia Diplomat TWS 12, energin tas ur två borror om 108 meter vardera, totalt 216 meter, och med ett totalt aktivt djup om 212 meter.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Idag börjar de borra!
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2006, 21:59:28 »
det kanske inte är så att vatten tillrinningen är stor, bara att det var tryck. när du hadde ett hål så fans inge längre någor tryck?

jag spånar lite?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!