Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mätteknik  (läst 1674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad malanzda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mätteknik
« skrivet: 15 januari 2017, 22:07:47 »
Hej.
Kanske dum fråga men hittade själv inget svar.
Vill mäta luftflöde genom frånluftsdon med hjälp av Testo 405i dvs den nya termoanemometer för att injustera donet.
Hur går man till väga?
Bara sticka spjutet genom donet så proben hamnar bakom,mata in mått på kanalen och avläsa värden.
Eller behövs det någon tratt?
Eller?
« Senast ändrad: 15 januari 2017, 22:38:56 av malanzda »

Rickard Ohlin

  • Gäst
Rickard Ohlin
SV: Mätteknik
« Svar #1 skrivet: 16 januari 2017, 08:46:39 »
Du behöver för bästa resultat en mätstos för placering på utsidan av donet.

Om du tittar på sensorn ser man att om inte flödet kommer vinkelrätt in i öppningen så riskerar man en felvisning pga "vektorn" blir fel.

Mer fel blir det pga turbulens vilket gör att flödet är inte lika över hela rörets tvärsnitt. När jag mätt gasflöden i gaskanaler(500-1000mm)  brukar jag mäta i tvÃ¥ riktningar med 90 graders vinkel och sedan flera mätpunkter, en korsmätning alltsÃ¥.

DEt är omöjligt med inbyggda ventilationskanaler av liten diameter varför en mätstos som placeras utanpå ger ett bättre resultat. Mätstosen gör att du får ett medelvärde på hastigheten dvs totala flödet.


 

Utloggad malanzda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mätteknik
« Svar #2 skrivet: 16 januari 2017, 11:22:49 »
Hej.
Räcker det med en bit 50 cm 100mm rör utanför donet och korsmäta ung.i mitten av denna.
Skal jag kanske ha donet i detta röret som då skulle bli ett slags förlängning av befintlig kanal?
Annars kanske är det bättre med vinghjulsanemometer Testo 410 med 40 mm hjul och tratt.
Den bör ju mäta volym på all luft som passerar hjulet in i tratten som sedan försvinner i kanalen ( det är det som jag är intresserad av) och kanske ger mindre fel.

Utloggad rikkitikkitavi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…rsmedeltempeteratur 8 plusgrader
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Arbetar med energioptimering för industrier
SV: Mätteknik
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2017, 20:47:43 »
Vinghjulsanemometern kommer nog störa flödesbilden mer än en liten varmtrådsanemometer så den senare är bättre enligt mitt tycke.

Ett rör på utsidan gör såklart att det blir bättre mätning med själva sensorn då den kan vinklas rätt men tryckfallen påverkar totalflödet lite. Det blir inte heller en helt optimal mätning pga normala ventilationsflöden ger en ganska varierande flödeshastighet i kanalen.

Tips- mät på tre ställen längs en linje och ta medelvärdet.

Hur som haver går det inte att få det perfekt, jag har aldrig kommit bättre än +-10% med proffsinstrument under bra mätförhållanden som jag beskrev. Alltså det kunde variera 10% från mätning till mätning.

själv har jag laborerat med en difftempsmätare. I det externa röret sitter ett värmeelement och så mäter jag temperaturen i kanalen med en trådgivare samt temperaturen i rummet. Men det krävs stora effekter för att ge markanta temperaturskillnader och då får man mätfel pga varmare luft ger lägre densitet och det påverkar tryckfallen över ventilen. Jag brukar sikta på 5 graders temperaturökning med en upplösning på 0,1C ger det i sig ca 2% mätfel, men det finns andra felkällor såklart som osäker placering, värmeförluster osv osv.
1 1/2 plans Ytongvilla i sydvästra SkÃ¥ne daterad 70-tal. Inga Bequerll trots Barsebäck inom synhÃ¥ll.  16450 kWh 14500 kWh senaste förbrukning. 6000kWh i hushÃ¥llsel +-20%.

Direktvärkande el och LLVP (installerad 20052021). Framtida förbättringar i ventilation är utförda samt värmeåtervinning är under projektering.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!