Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig ventilation + markradon  (läst 10119 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #15 skrivet: 25 januari 2016, 21:35:13 »
Då ska vi se vad ni säger om detta, nu har första firman varit på besök.

Kommer få två kostnadsförslag, ett på ftx och ett på ny takfläkt och att montera nya friskluftsintag.

Han trodde att ftx skulle ligga runt 60-70 000. Det var lite mindre än jag räknat med.
Däremot trodde han att det skulle kosta ca 20-30 000 för det andra alternativet, det tycker jag låter otroligt mycket med tanke på hur lite som ska göras?? Eller har jag fel?

Lite frågor:
1. Vad kostar det ungefär att installera en radonsug?
Vi har VÄLDIGT tät sandjord (eller vad det heter). Vi hade hem en grävare förra året och grävde om avloppet och han reagerade på att det var väldigt tätt. Plattan är på ca 80kvm.

2. Om vi kör på takfläkt, hur mycket kommer vi förlora på att varm luft sugs ut?
Vet inte ens om detta går att räkna på men har ca 155kvm boyta. Jordvärme. Idag har vi (enligt mig) väldigt låga elkostnader, men det har nog ganska mycket att göra med att inte mycket varm luft försvinner eftersom vi inte har någon frånluft?!

3. Frågade nyss frågar igen. OM vi skaffar ftx, är ni HELT övertygade om att radonproblemet kommer försvinna???

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2016, 22:39:42 »
Kostnaden för ftx låter rimlig, kostnaden för takfläkten låter hög med tanke på att fläkten kostar mellan 2-4000:- och tilluftsventilerna kostar ca 300-400:-/st.
Finns schablonberäkningar för frånluftsventilation som beror på var i landet du bor.

Det enkla svaret på fråga 3 är nej.
Det beror helt pÃ¥ hur bra systemet blir injusterat, det vanliga brukar vara att de justerar med ett undertryck och för att vara säker pÃ¥  att man inte fÃ¥r övertryck.
För att man inte skall riskera att suga in en massa radon bör det vara justerat i balans.
Det kräver uppsikt och att man kontrollerar detta med jämna mellanrum och att man byter filter etc i tid för att inte rubba balansen.
Med radonsug så skapar du undertryck under sulan och det blir inte lika viktigt med att systemet är i balans.
Kräv resultat i kontraktet, och jag hade inte varit nöjd med 200Bq sätt 100 som gräns och se hur stort förtroende de själv har för sina alternativ.

Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2016, 23:12:07 »
Då omformulerar jag frågan :)
Om jag installerar ett ftx med en firma som vet vad dom gör och kan justera det i balans, kommer mitt radonproblem då garanterat försvinna?

Du säger att det måste kontrolleras att det är i balans, hur görs det? Något man lätt fixar själv? Hur ofta?


En annan sak, han som var här sa att skillnaden på frånluft och ftx i princip var att ftx återvinner värmen. Vad säger ni om det??

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #18 skrivet: 25 januari 2016, 23:13:25 »
varför vill man inte ha övertryck?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2016, 06:00:33 »
Man trycker ut fukt i väggarna som kondenserar i isoleringen, kan orsaka svartmögel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2016, 13:01:56 »
Ah, då förstår jag.

Har haft hem firma nr två nu. Pris för fläkt plus friskluft, högst 15000. Otroligt vilken skillnad?!?

Reagerade på en sak. Han vill helst inte göra ett ftx hos mig för det skulle inte bli bra. Det var för trångt på kattvinden och man skulle behöva dra jättemycket rör inne i huset så det skulle se förjävligt ut enligt honom.
Att han nekar till jobbet jag bad honom titta på och i stället rekommenderar mig ett billigare alternativ gör att jag får mer förtroende för honom.

Men kan det stämma??  Enligt firma nr 1 sÃ¥ var det inga problem alls!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2016, 14:50:43 »
Allt går, det blir bara olika dyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2016, 17:54:02 »
Vårt FTX köpte förra ägaren året innan dom sålde till oss, dom betalade 125.000kr. Visserligen skulle ventilationsrören igenom betongvalvet några ggr, alla synliga rör är vita, vissa gipstrummor byggdes.

49% inkommande och 51% utgående luft enligt inställningarna på ventilationsaggregatet.
Tänder man en tändsticka vid ytterdörren i anslutning till sjutillhÃ¥llarlÃ¥sets nyckelhÃ¥lsbricka, stÃ¥r lÃ¥gan hyfsat still, dvs husets ventilation är i hyfsad balans.  Hade vi inte haft radon i huset hade jag mer än gärna haft mer undertryck.

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2016, 18:56:54 »
Jag eftermonterade FTX i mitt hus, jag gjorde allt själv samt köpte rektangulära plaströr från England, samt byggde om en begagnad Minimaster FTX så jag kom billigt undan.

Kanske kostade mig 5000kr plus arbetet då, har man en gång skaffat sig FTX så vill man inte vara utan!!, så otroligt bra klimat och blir åxå typ dammfritt i huset?, det var det första sambon sa, varför blir det inge damm i huset?, man märker det åxå på luftvärmepumpens filter, typ aldrig dammigt?
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2016, 22:02:34 »
Tack för svaren och att ni tar er tid :)

Efter besöket i dag så är ftx mer eller mindre uteslutet. Vi kör på frånluft och nya friskluftsintag och chansar på att det funkar med radonen. Måste vi skaffa en radonsug så får det bli ett senare problem.

Men en annan sak, killen som var här idag pratade om att det fanns någon sorts kryddhyllefläkt med värmeåtervinning. Vad vet ni om såna, är dom bra?

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2016, 22:18:04 »
Kryddhyllefläkt, det var en sån gammal minimaster som jag byggde om med modifierad styrning.
Det blir ingen skillnad mot låt säga vindsmonterad FTX, kryddhyllefläkten är en FTX med köksfläkt, du behöver fortfarande rören i huset, frånluft på dass och i kök, samt tilluft i alla rum.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2016, 22:26:46 »
aha då missuppfattade jag, då är det inte heller aktuellt ;)

Utloggad Hans_L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #27 skrivet: 26 januari 2016, 22:33:40 »
Men hur mycket förlorar man egentligen på uppvärmningen om man har frånluft i stället för ftx? Hur stora förluster rör det sig om?

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #28 skrivet: 27 januari 2016, 00:11:42 »
med frånluft så kan du inte byta ut lika mycke luft som med FTX,hade man gjort det så fryser man nog ihjäl i huset(skämt å sido) i mitt hus drar frånluftfläkten ut 52 liter i sekunden, dvs 187m3 i timman, man tjänar inte särskilt mycket mellan enbart frånluft och ventiler vs FTX eftersom man byter ut mindre luft med enbart frånluft, men skulle du ha 52 liter i sekunden bara frånluft så lär det kosta en hel del, jag har inte någon direkt siffra att ge dig, men med dessa alternativ du har och med den lägre luftombytet så kanske 2500-3000kw år...fast en del pratar om 5000kw men det tror jag inte.

fördelen med FTX är att du kan ha en lägre temp i huset mot att du har kallras från ventiler som får dig att dra upp värmen, och varje grad ökar förbrukningen med c:a 5%
samt att FTX då byter mer luft så du får ett friskare hus att bo i helt enkelt.
samt att eftersom du nu har radon så får du med enbart frånluft ett undertryck som är högre än FTX så du lär få högre radonvärden med enbart frånluft vs FTX det är jag ganska så säker på.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: DÃ¥lig ventilation + markradon
« Svar #29 skrivet: 27 januari 2016, 06:54:47 »
Energin som man kan ta rätt på i en frånluftsvärmepump rör sig ju om 1 till 1,5 kW.
Ett FTX har ca 70% verkningsgrad, så 70% av 1 till 1.5 kW är vad man förlorar på att blåsa ut värmen utan FTX.
D.v.s. runt 24 kWh/dygn i 5-6 månader, eller runt 3600-4320 kWh/år.

Mycket grovt räknat men ändå kanske inte så långt från verkligheten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!