Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: GöranW
« skrivet: 17 april 2011, 23:04:51 »

ligger man så nära det faktiska energibehovet så är det inte säkert man måste ha en acctank bara för man kör med 8an i stället för 6an
d

Svårigheten är inte när utomhustemperaturen är -20 grader utan mera när det är varmare ute och man har ett lägre effektbehov.  Då gör en bufferttank i form av arbetstank eller volymtank bra nytta och ökar livslängden på kompressorn. Skulle man ha ett äldre hus med gamla stora radiatorer kan ju dessa fungera som en bra buffert med. Det gäller att tänka till en gång extra för att få det bra, sen vill man ju att grejorna skall hålla.
Skrivet av: GöranW
« skrivet: 17 april 2011, 22:57:23 »

Ligger du på 55  ºC vid DUT så skall du absolut ta en 8:a.
Niben tappar snabbt effekt vid höga framledningstemperaturer. 1245-6 har bara 5.1 kW vid 50  ºC framledning.

häls
Tomas

Framledningen bör man ha tagit hänsyn till i kalkylen som hamnade på 300 kwh spets per år.


Kalkylen är baserad på en framledningstemperatur på 55 grader. Energitäckningsgrad 99% och effekttäckningsgrad 72%. Beräknad elförbrukning exkl hushålls el 21000 kwh/år
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 april 2011, 21:30:27 »

ligger man så nära det faktiska energibehovet så är det inte säkert man måste ha en acctank bara för man kör med 8an i stället för 6an
d
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 17 april 2011, 10:26:48 »

Ligger du på 55  ºC vid DUT så skall du absolut ta en 8:a.
Niben tappar snabbt effekt vid höga framledningstemperaturer. 1245-6 har bara 5.1 kW vid 50  ºC framledning.

häls
Tomas

Framledningen bör man ha tagit hänsyn till i kalkylen som hamnade på 300 kwh spets per år.
Skrivet av: vpgr
« skrivet: 17 april 2011, 10:10:13 »

Ligger du på 55  ºC vid DUT så skall du absolut ta en 8:a.
Niben tappar snabbt effekt vid höga framledningstemperaturer. 1245-6 har bara 5.1 kW vid 50  ºC framledning.

häls
Tomas
Skrivet av: jumbo
« skrivet: 15 april 2011, 02:23:16 »

Jag kom fram till slutsatsen att välja den mindre med motiveringarna:
- ingen plats för acctank.
- en större vp drar mer när den går och behöver man en acctank för längre gångtider blir de 300kwh förbrukade iallafall.

Jag valde dock att göra borran så den skall klara en större panna eftersom den inte går att komplettera på min tomt.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 11 april 2011, 09:31:05 »

Helt korrekt

Utifrån den kännedom man har, de önskemål och begränsande faktorer som råder tar man ett eget beslut som man känner att man kan motivera!

Det kommer säkerligen leda till mycket fina besparingar  Thumbsup
Skrivet av: GöranW
« skrivet: 11 april 2011, 08:22:52 »

Självklart är alla beräkningar med en viss osäkerhet men jag tror mer på en uträkning än att gissa. Viktigast är att man lämnar rätt uppgifter och kollar så det verkar rimlig förbrukning.

Den effektuppskattning man gjorde låter rimlig och jag kommer att öka på med något stort element till för att slippa gå upp till 55 grader så länge det går. Borrar som sagt 160 meter djupt istället för 122m enligt kalkylen vilket gör att frikylan fungerar bra på sommaren.

Om de 300 kW timmarna skulle bli några till gör inte så mycket om den mera optimala driften gör att värmepumpen håller nåt år till. varje år längre som den går är mycket pengar det med.

Hade jag haft plats för en riktig ackumulator tank hade valet blivit en 8 kW utan tvekan. Dä hade det funnits en buffert som gett bra gångtider i hela utomhus temperatur området.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2011, 20:18:58 »

nej, om nibe garanterar att betala all spets över 300 då är det så klart ett enkelt beslut!

Kanske dom går med på om dom får betalt de år det blir mindre spets. Brukar inte kalkylerna stämma rätt bra om man uppgett rätt förbrukning eller ?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 10 april 2011, 20:11:55 »

nej, om nibe garanterar att betala all spets över 300 då är det så klart ett enkelt beslut!
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2011, 19:55:02 »

kanske pratade installatören om themia g2. den kommer under värmesäsongen vara "smartare" köp såsom "underdimensionerad" utifrån ett vv-perspektiv.

jag skulle inte ringa nibe och med hull och hår köpa de dom säger. eller thermia för den delen.  dimensionera för 70 % effekt, 14l vatten / kw, ner till minus 4 på kb.

lyssnade man på nibe et al för 10 år sedan skulle rek bli ännu mindre avs hål och borrdjup. kolla istället trenden och länder där elen är dyrare. dit är vi på väg. fundera över vad du vill ha kontra vad nibe vill sälja. sånhade jag gjort

Tycker du det är för mycket med 300 kwh spets per år så att det motiverar en större vp ?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 10 april 2011, 19:42:14 »

kanske pratade installatören om themia g2. den kommer under värmesäsongen vara "smartare" köp såsom "underdimensionerad" utifrån ett vv-perspektiv.

jag skulle inte ringa nibe och med hull och hår köpa de dom säger. eller thermia för den delen.  dimensionera för 70 % effekt, 14l vatten / kw, ner till minus 4 på kb.

lyssnade man på nibe et al för 10 år sedan skulle rek bli ännu mindre avs hål och borrdjup. kolla istället trenden och länder där elen är dyrare. dit är vi på väg. fundera över vad du vill ha kontra vad nibe vill sälja. sånhade jag gjort
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 10 april 2011, 08:58:11 »

Under en större del av året behöver man ju bara producera varmvatten. En större pump drar ju mera effekt men ger ju även mer vilket resulterar i kortare gångtid. En installatör jag pratat med avrådde att ta en större pump för att produktionen av varmvatten inte skulle bli optimal när värme till elementen inte behövs.

Två funderingar:
- Stämmer det verkligen?

- Under den kalla delen av året producerar ju värmepumpen värme till radiatorerna. Är styrningen så smart i Nibe att den utnyttjar att den redan är i gång och även ger varmvattnet lite tillskott innan den stänger av sig när den är färdig? Vore ju ett bra sätt att minimera starterna.

En större vp producerar vv lika bra i alla fall en med slingberedare som på nibe 1245 det blir bara en start för att fylla beredaren med vv så installatörn visste inte vad han pratade om.
Styrningen är inte så smart på 1245 att den toppar upp vv när den ändå är igång den var det på tidigare nibe vp men allt blir inte bättre antar att dom inte tycker det behövs eftersom beredaren är bättre.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 10 april 2011, 07:41:48 »

Jag har missat vart du säger att du ska borra djupare

Installatören som sa det där om vv kanske pratade om en annan vp än nibe?
Skrivet av: GöranW
« skrivet: 10 april 2011, 06:23:17 »

Följde smurfens råd och bad Nibe räkna på mitt hus och resultatet blev att en 6kW's pump var den optimala. En 8 kW var för stor och Nibe avrådde bestämt från att ta den. De sa att det inte var bra för livslängen på kompressorn att överdimensionera. Verkar som man får nöja sig med det och sen gilla läget med runt en 300kWh tillskottse/år. tillskottsel skall enbart behövas när temperaturen går under -20 grader. Kommer som jag nämnde att borra djupare vilket också höjer temperaturen på brinen och verkningsgraden.
Skrivet av: GöranW
« skrivet: 05 april 2011, 23:15:13 »

Under en större del av året behöver man ju bara producera varmvatten. En större pump drar ju mera effekt men ger ju även mer vilket resulterar i kortare gångtid. En installatör jag pratat med avrådde att ta en större pump för att produktionen av varmvatten inte skulle bli optimal när värme till elementen inte behövs.

Två funderingar:
- Stämmer det verkligen?

- Under den kalla delen av året producerar ju värmepumpen värme till radiatorerna. Är styrningen så smart i Nibe att den utnyttjar att den redan är i gång och även ger varmvattnet lite tillskott innan den stänger av sig när den är färdig? Vore ju ett bra sätt att minimera starterna.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 april 2011, 13:12:27 »

Någon som har tillgång till Nibes VPDIM och kan göra två kalkyler med de olika fallen?

Då borde man se tydligare vilken täckning och tillsats el man får.

 b00k

Skicka ett mejl till nibe dom brukar vara snabba på att svara men dock inte på en lördag men det kanske finns nån på forumet som har vp dim som 1245 finns med i.
Skrivet av: GöranW
« skrivet: 02 april 2011, 13:07:32 »

Någon som har tillgång till Nibes VPDIM och kan göra två kalkyler med de olika fallen?

Då borde man se tydligare vilken täckning och tillsats el man får.

 b00k
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 april 2011, 09:22:56 »

Mellan tumme och pekfinker så kan man anta ca 50 w/m2 i effektbehov, det blir då 7,8 kW totalt.
I så fall ska en 6:a räcka fint, men med en volymförstorare så ska det väl gå med en 8 kW VP också.  Sc:,h
Skrivet av: GöranW
« skrivet: 01 april 2011, 21:27:53 »

Det enkla valet hade kanske varit att ta en större men jag skulle vilja få hjälp att räkna på det. Vill undvika att överdimensionera och få mindre optimal drift runt större delen av året. (Jag har tidigare haft ett hus med överdimensionerad värmepump med den hade en stor buffert på 500 liter att jobba mot och höll i 25 år. Nu får jag bara plats med 100 liters UKV)

FLM'en behöver jag ha för att det passar bäst för min ventilationslösning i huset. Merkostnaden för den är liten jämfört med att dra om ventilationen och det är trångt..

Angående frikylan så skall det räcka bra med 155 m aktivt hål för att kyla 28 kvm. Finns markiser och bara ena rummet ligger i söder.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 01 april 2011, 21:14:21 »

Jag hade inte valt 6an.

Sedan hade jag lagt FLM pengarna på djupare hål om du tänkt köra frikyla
Skrivet av: GöranW
« skrivet: 01 april 2011, 21:08:50 »

Hej,
så var det dags att sätta in en bergvärmepump hemma. jag har fastnat för en Nibe 1245 men funderar på om det räcker med en 6 kw eller om en 8 kw vore bättre. Vore tacksam om någon med tillgång till Nibes program skulle kunna räkna på de båda scenarierna.

jag har ett hus i Stockholmstrakten byggt enlig standarden från 1996 på 155 kvm fördelade på två plan. Bra isolering och treglasfönster. Idag värms huset av en Nibe fighter 310 (frånluftåtervinning) som börjar bli dags att byta pga diverse fel. Vi är tre vuxna i familjen och inga stora bubbelbadkar eller dylikt. Huset värms av vattenradiatorer och framledningen går sällan över 55 grader även när det är -20 grader. Vi brukar ha runt 21 grader inne.

Idag värms huset med Nibe fightern och en luft/luftvärmepump som jag tänkt ha kvar som reserv men den börjar bli gammal.

Tänkte mig en ny installation med en Nibe 1245, FLM samt en UKV på 100 liter. Borrhål 160 meter varav 155 aktivt. Kommer även att köra frikyla på sommaren i två rum på totalt 26 kvm.

Vad säger ni? En 6 kW med längre gång och stopptider eller en 8 kW? Något annat man skall tänka på?

Tack på förhand / Göran  :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!