Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jösses vad rörigt :-)  (läst 5047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jösses vad rörigt :-)
« Svar #15 skrivet: 31 augusti 2006, 20:50:29 »
Vilket jobb du lägger ned Rickard!!! TACK!

Har ännu inte smält all information ni gett mig. (Lite trött efter besiktning av huset jag just skall flytta ifrån). Så jag återkommer med eventuella följdfrågor senare.
Nej det var inte ett äldre par som bodde där, utan en barnfamilj med 1 barn varannan vecka och 3 varannan. Enligt uppgift hade de kallt inomhus...

Vad gäller två hål. Måste man inte ha 20-30 meter emellan varandra? Svårt att få in två på tomten utan att lägga radierna långt in på grannarnas tomt och man får svårare att få ok?

För övrigt finns det kakelungnar och dylikt inomhus, som jag tänkte använda de kallaste dagarna. Vet inte om det spelar in.

En fråga till som uppkom under nesiktningen idag. De sade om man slutade elda försvann "motorn i självdraget" och man var tvungen att åtgärda det. Är det sant? Hur gör man det?

Än en gång, tack för all input!

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jösses vad rörigt :-)
« Svar #16 skrivet: 31 augusti 2006, 21:00:46 »
Prova söka på skorsten, det finns en del skrivet om det redan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Jösses vad rörigt :-)
« Svar #17 skrivet: 31 augusti 2006, 21:12:46 »

Vad gäller två hål. Måste man inte ha 20-30 meter emellan varandra? Svårt att få in två på tomten utan att lägga radierna långt in på grannarnas tomt och man får svårare att få ok?

De sade om man slutade elda försvann "motorn i självdraget" och man var tvungen att åtgärda det. Är det sant? Hur gör man det?

20 meter gäller i Stockholm om grannen redan har ett borrhål, man får inte tillstånd om man vill borra närmare. Egna hål ingen minimigräns vad jag vet men effektiviten sjunker om de är nära varandra. Man kan starta borrhålen nära varandra men vinkla borren så att avståndet mellan hålen blir tillräckligt en bit ner. Men jag tror man måste hålla sig inom tomtgränsen i alla fall. Låter som avstyckad tomt. Hus på 250 m2 byggt 1919 borde ha varit en stor tomt från början.

Draget: Kan bli problem i och med att skorstenen blir kall men det beror på utgångsläget. Har själv satt in en frånluftfläkt. Den och rördelar under 2000 kr.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jösses vad rörigt :-)
« Svar #18 skrivet: 31 augusti 2006, 21:25:19 »
Jo, tomten är avstyckad. Det var det första huset i området, så de närmaste 20 villorna är ju på "min" tomt :-)
Kvar är bara en stackars skaft tomt på 1100 kvadrat.....

Tack så hemskt mycket. Nu vet jag vilka som är uppenbara lurendrejare och vilka som man kan lita på. Återkommer om lite mer än en månad när jag har offerter i min hand!

Ha det bra alla och tack igen!

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jösses vad rörigt :-)
« Svar #19 skrivet: 30 oktober 2006, 16:28:05 »
Hej!

En liten uppdatering. Någon är väl alltid intresserad? :-)

Jag ville ha en Thermia (mest pga att jag har sommarstugan några kilometer från Thermia i Arvika...)
Till slut blev det en 12a mycket pga att alla leverantörer föreslog det (även den som inte var Thermia) men även efter att ha läst inläggen tidigare i denna tråd.
En leverantör hade en 12a klar för leverans och alla andra hade 3 månaders leveranstid. Iofs var det en Diplomat och inte en Diplomat TWS, man vi fick den som sagt var snabbare, samt billigare. Vi har ingen olja kvar, och slapp då fylla.

De flesta offertgivarna ville ha runt 200 meters hål, men vi beslutade borra 250 iallafall (borrarna borrar ned till 300 enligt vår leverantör).

157 000 för hela klabbet inkl kasta ut panna och tank. Helt ok pris i sth.

Jag hör av mig när vi borrat! Om ingen har nÃ¥gra frÃ¥gor...?  *vinkar*

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jösses vad rörigt :-)
« Svar #20 skrivet: 30 oktober 2006, 22:02:46 »
Låter bra Jonkol, lycka till nu. Glöm nu inte nästa steg i glädjeruset över din nya VP, att isolera.

Ta in nån som kan saken som gör en koll, vad som betalar sig bäst. Antagligen vinden och köldbryggorna mellan taket och isoleringen i väggarna där snedtak möter vägg.

Men glöm det för guds skull inte, du har säkert många, många tusenlappar per vinter där.

Utloggad jonkol

  • Jonas
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jösses vad rörigt :-)
« Svar #21 skrivet: 27 november 2006, 23:10:11 »
SÃ¥där. För att uppdatera denna trÃ¥d kan jag rapportera att jag borrade 252 meter idag. Jaja, min borrare gjorde det  :) ...

252 meter på en dag från början till slut. Häftigt må jag säga!

Snart är det inkopplat och färdigt... :-)

/Jonas
Thermia Diplomat 12, ett borrhål på 252 meter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 698
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!