Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ytterligare en "bör jag byta" frÃ¥ga  (läst 2274 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnusj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Ytterligare en "bör jag byta" fråga
« skrivet: 21 februari 2010, 13:33:48 »
Hej hej,

Jag har ett radhus i stockholm utrustat med vattenburet radiatorsystem med värmepanna IVT Autotherm G5 från 1999. Till varmvatten har jag en FOCUS VV beredare (vet inte hur gammal men det står väl nånstans misstänker jag). Husets ventilation är via en Bacho minimaster.
Vår årsförbrukning är för närvarande på 14600kwh. Jag har av nån anledning börjat snegla lite på om en luft/vatten värmepump skulle kunna halvera elförbrukningen. isåfall skulle ju en sån investering kanske vara lönsam. Vad tror ni? Huset är från 1984, 2 våningar och 111 m2

/Magnus

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ytterligare en "bör jag byta" fråga
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2010, 17:18:59 »
hej

Spontant tror jag inte kan räkna hem byte till LV system med din förbrukning, några kontrollfrågor:
14.600 kwh, all förbrukning eller bara uppvärmningen?
var i landet finns radhuset?
Hur hög framledningstemperatur behöver du, försök läsa av på befintlig panna, har du 50 eller 70 graders behov vid -15 så påverkar det möjligheten att få ekonomi med LV avsevärt

(jag skulle misstänka att du kan räkna hem en LL pump om planlösningen och placeringen av ytterdelen (ljud till grannar i radhus kan ju vara känsligt) är ok för LL

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ytterligare en "bör jag byta" fråga
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2010, 09:35:28 »
Hej hej,

Jag har ett radhus i stockholm

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Ytterligare en "bör jag byta" fråga
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2010, 09:42:22 »
Det blir ju en längre pay off tid på så lite förbrukning. Men visst kan du halvera den. Som föregående sa är 14600 total förbrukning eller bara värme?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Ytterligare en "bör jag byta" fråga
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2010, 10:06:09 »
Kolla så att det inte sitter ett FTX i köksfläkten. Som dessutom har elbatteri.
Finns ingen lätt genväg att få till en kraftig sänkning av förbrukningen. Det mest ekonomiska som jag kan se är en luft/luft om den fungerar bra och håller.

Annars rent generellt så skulle en frånluftare vara lösningen men misstänker att det är kostsamt att få dit en sån om det överhuvudtaget är genomförbart med tanke på takhöjder.

Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!