Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245  (läst 7058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eritor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« skrivet: 25 april 2013, 19:42:41 »
Till sommaren ska hela radiatorsystemet bytas ut i vårt hus.

Det jag undrar över är om det är möjligt att tömma värmebärarsidan på vatten när jag gör jobbet men ändå hålla pumpen i drift för varmvattenproduktion?

Annars blir det lite besvärligare...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #1 skrivet: 25 april 2013, 19:53:24 »
Det sitter en växelventil som kopplar om framledningen till en slinga i tanken när den laddar varmvatten.
Annars står växelventilen så att framledningen går ut ur pumpen.

Kan vara väldigt knepigt att få till.

Köp en billig el-vvb på biltema och koppla in så länge så ni har varmvatten.
Det är enklare.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad eritor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #2 skrivet: 26 april 2013, 05:12:21 »
Ja just ja, de låter bekant, har nog läst om det tidigare.

Men hade det fungerat att tillfälligt koppla in volymtanken som jag har liggandes å fylla systemet på så vis, sen köra cp'n endast när kompressorn går och ha värmepumpen i sommarläge så dn bara går mot VVB'n?
Vad tror ni om den lösningen? Kan det fungera?

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #3 skrivet: 26 april 2013, 10:19:21 »
Ja just ja, de låter bekant, har nog läst om det tidigare.

Men hade det fungerat att tillfälligt koppla in volymtanken som jag har liggandes å fylla systemet på så vis, sen köra cp'n endast när kompressorn går och ha värmepumpen i sommarläge så dn bara går mot VVB'n?
Vad tror ni om den lösningen? Kan det fungera?

Jag är inte så hemma på Nibe men jag skulle tro att det fungerar, sommarläge ska den inte köra värme utom VV. Och Cp:n går bara under VV-laddning bara man ställer in tillräkligt låg temperatur för sommarurkopplingen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #4 skrivet: 26 april 2013, 10:24:27 »
Kan man säkerställa att den aldrig kör värme så borde det räcka med att plugga VB fram och retur?

Någon tank ska inte behövas.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #5 skrivet: 26 april 2013, 10:53:37 »
I min pump kan man ställa sommarurkopplingen mellan +10 och +30 grader så att om
det blir kallare än +10 under sommaren så går det inte, men någon Nibe expert typ
Smurfen borde veta bättre hur det är på Nibe.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #6 skrivet: 26 april 2013, 11:29:54 »
Det går att ordna så vp endast kör vv men hur är exp kärlet inkopplat ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eritor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #7 skrivet: 26 april 2013, 22:36:30 »
I dagsläget finns de en expansionstank (sån där trycksatt röd modell) alldeles intill värmepumpen på framledningen. Totalt kanske en meter rör.

Vore ju kanon om jag slapp koppla in min volymtank tillfälligt å istället koppla in den som den ska sen när de är dags.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #8 skrivet: 27 april 2013, 08:46:33 »
Jag tror att växelventilen ställer sig i läge mot VVB i sommarläget.  :-\
Om man t ex kopplar in en PEX-slang mellan VB-fram och VB-retur via expansionskärlet så borde man ha försäkrat sig om att det ska funka oavsett?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #9 skrivet: 27 april 2013, 09:41:19 »
Det är nog bra att ha flödes möjlighet även i värmekretsen som Carl skriver, för att vissa
växelventiler ställer sig värmeläge under strömavbrott, (under återstart slipper Cp:n att starta
mot en plugg).

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #10 skrivet: 27 april 2013, 11:08:05 »

Värst vad den här tråden är trög. Om det finns avstängningsventiler på framledning och retur som isolerar radiatorkretsen från VPn och expansionskärlet sitter på VPsidan om avstängningsventilerna trodde jag att det bara var att sätta stopp av värme i Meny 4.9.2 till exempelvis -10 grader (somliga verkar kalla det "sommarläge"), stänga avstängningsventilerna och tömma radiatorkretsen. Sen går bara VV.

Vakna, Smurfen!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #11 skrivet: 27 april 2013, 21:42:19 »
Har vaknat nu :) och det går bra att köra endast vv har gjort så själv med radiatorerna som exp kärl när jag byggde om acktanken förra sommaren. Det gäller ju att plugga vbf samt vbr om det inte sitter kranar där för även om växelventilen står mot vv beredaren så motioneras den men vet inte hur ofta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Legless

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #12 skrivet: 28 april 2013, 09:25:58 »

... stopp av värme i Meny 4.9.2 till exempelvis -10 grader

... filtreringstiden till 0.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #13 skrivet: 28 april 2013, 13:01:51 »
Annars går man i meny 4 och väljer manuellt driftläge och väljer bort värme då kanske inte ens växelventilen motioneras.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tömma VB men använda VVB Nibe 1245
« Svar #14 skrivet: 28 april 2013, 13:59:16 »
Ser i denna men även i min trÃ¥d  "När stänger ni av värmen?" att min gamla Nibe 1225 inte är sÃ¥ dum (att ha) i alla fall. Inget krÃ¥ngel med ev. ventilväxling när värmen  o CP är avstäng. Radiatorjobben gÃ¥r finfint eftersom jag har avstängningventiler pÃ¥ bÃ¥de fram o retur.  tummenupp
Annars är jag ju lite avis på er med nyare maskiners styr och loggfunktioner. :(
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!