Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia diplomat8, finns jämförbart?  (läst 3095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« skrivet: 13 januari 2009, 21:53:53 »
Hej!

har idag äntligen fått en offert på installation av bergvärme :D En Thermia Diplomat 8kw(inte optimum) Denna var enligt försäljaren bättre då den inte hade varvtalsstart... Nåja priset blev 137000, borra 145m all el och all grävning och rördragning ingår.

Väntar besök av nästa installatör i morgon för en besiktning och ny offert.  Min undran är kan Thermian jämföras med nÃ¥gon annan Vp, om det nu är sÃ¥ att denna kille inte installerar just det märket. vp ska iaf vara pÃ¥ 8 kW, det är bÃ¥de jag och den första installatören ense om *roflmao*

Skulle ni välja Thermia eller rekommenderas något annat??

Tack! Tesso
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2009, 09:21:10 »
Vaför skulle det vara bättre utan optimum (varvtalsstyrd cirkpump)?
Thermia har väl inte utveckat en VP med varvtalsstyrd cirkpump om det vore sämre?
Försäljaren verkar inte ha koll pÃ¥ detta enligt min mening. Be honom förklara varför?  >:D

Nibe 1235-8 är väl jämförbar. IVT C9 är snäppet större men IVT har ingen 8 kW VP. Men det är inget fel på Thermia.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2009, 09:57:49 »
Hur skall man kunna förstÃ¥ vilken effekt en viss vp ger i verkligheten?  Ta t.ex thermia Diplomat 8 7,2 kW vid EN 14511 dvs 45 grader. Borde det inte vara en 7:a?
IVT 7  ger 6,9 kW vid hela 50 grader.Detta enligt EN 255. Om man mäter enligt olika normer, hur skall man kunna fÃ¥ ett rättvisande effektbegrepp,eller finns det nÃ¥gon tumrege?

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2009, 10:36:06 »
Hej! Han snackade något om att det var bullrigare med varvtalsstyrning. Är det så att diplomaten är nyare och dessa med varvtal en äldre "uppfinning", Det är ju inget fel på en 850 men kanske bättre med en v70. Om du förstår vad jag menar, all utveckling går ju frammåt även om det gamla funkar.. ??? som sagt jag vill veta en jämförbar pump som eftersom jag ska ta ut fler installatörer och det går ju inte att jämföra äpplen och päron...Alla installatörer har ju sitt märke som de säger är bäst.
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2009, 11:03:26 »
Om det är en standard-installation (inte onormalt långt till berg, kort rördragning osv) så låter priset högt, erbjud honom 120000:- och se vad motbudet blir.
Ta (som du är inne på) in offerter från fler företag.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2009, 11:05:46 »

Thermia har väl inte utveckat en VP med varvtalsstyrd cirkpump om det vore sämre?


Säg inte det, frågan är väl för vem det är sämre eller bättre, för tillverkaren eller för kunden. Det som är bra för tillverkaren behöver inte vara bra för kunden. Ta återvinningsaggregaten för värmning av köldbäraren med frånluft som flera tillverkare har på programmet. Bra för tillverkaren men enligt min mening inte bra för kunden. Det finns flera tveksamma saker vad gäller marknadsföringen av värmepumpar. I reklamen för något fabrikat påstod man att pumpen var försedd med underkylare men det var inget som kunde fungera på det sätt som man normalt förknippare med begreppet underkylare. Det finns fler sådana exempel.

När tillverkaren inte presenterar siffror på hur mycket förbättringen betyder i pengar för kunden utan bara en massa vackra ord och bilder, då blir jag misstänksam. Frågan blir därför: Har Thermia presenterat några siffror på hur stor vinsten med varvtalsstyrda cirkulationspumpar kan bli?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2009, 11:39:47 »
Citera
Hur skall man kunna förstÃ¥ vilken effekt en viss vp ger i verkligheten?  Ta t.ex thermia Diplomat 8 7,2 kW vid EN 14511 dvs 45 grader. Borde det inte vara en 7:a?
IVT 7  ger 6,9 kW vid hela 50 grader.Detta enligt EN 255. Om man mäter enligt olika normer, hur skall man kunna fÃ¥ ett rättvisande effektbegrepp,eller finns det nÃ¥gon tumrege?

Alla värmepumpstillverkare måste börja redovisa sina värmepumpar enligt EN 14511. Man mäter då vid 0/45 samt ett Delta T på 3K på brine samt 5 K över RAD.

När man testar enligt EN 255 mäter man med ett Delta T över RAD på 10 K vilket är betydligt bättre för värmepumpens drift. Håller med om att det kan vara missvisande men EU-normer blir svåra att göra något åt knUp
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2009, 11:41:19 »
driftkostnaden blir runt 1000 kr längre med Optimum-funktionen. Detta för man optimerar arbetsförhållandet för kompressorn samt att cirkulationspumparna i sig är såpass mycket mer energisnåla.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2009, 19:12:40 »
driftkostnaden blir runt 1000 kr längre med Optimum-funktionen. Detta för man optimerar arbetsförhållandet för kompressorn samt att cirkulationspumparna i sig är såpass mycket mer energisnåla.

Att pumparna är energisnålare betyder en besparing på ca 300 kWh/år för 5 och 7 kW pumpar med normala gångtider. Vad jag har förstått är drar det hälften så mycket el som en vanlig pump. Den vinsten når man utan varvtalsreglering.

Varvtalsregleringen bidrar med väldigt lite. Jag har mätt på min pump och kom fram till att mellan läge 1 och 3 på köldbärarpumpen skiljer COP 2 % och då är läge 3 uppenbart för hög fart där det till och med blir COP under 1 för ändringen från läge 2 till 3.

Har man en gång ställt cirkulationspumparna i rätt läge finns det väldigt lite att vinna på att reglera hastigheten på pumparna. Det är ju en on/off maskin det handlar där avgiven effekt inte skiljer så mycket mellan olika driftförhållanden. Skillnaderna i deltaT mellan olika driftförhållanden är mycket små. Sommatid när pumpen gör enbart varmvatten vid höga köldbärartemperaturer kanske har man större delta T på kalla sidan men det är inte många timmar per år. Det är en helt annan sak när pumpen har en kompressor med reglerbar kapacitet, då finns det vinster att göra.

1000 kr/Ã¥r i lägre elförbrukning har jag svÃ¥rt att tro pÃ¥ för en normal villainstallation, inte ens om man räknar in de elsnÃ¥lare pumparna. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
;
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2009, 19:17:09 »
Har nu haft installatör nr 2 här och offert kommer på fredag. Han jobbar med Nibe och föreslog en 1225 8kW, kan denna jämföras med Thermian 8kW? Eller jämför jag äpplen och päron nu. I övrigt är det samma som offereras: All rör och eldragning borra 145 m aktivt, 6 m foderrör.
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2009, 20:26:52 »
Om de inte vill pruta på priset så kan du ju alltid försöka få med mera borrmeter (aldrig fel) för samma pengar eller tex få det förberett för installation av frikyla. Backventilen och lite rör dragna kanske? Jag tror man kan vara lite tuffare förhandlare nu i dåliga tider.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2009, 21:26:06 »
Frikylan med på köpet är ju intressant :D annars ska det ju vara totalentreprenad, och då förutsätter jag att backventiler och alla rör är dragna. Men som sagt är Thermian och Niben jämförbara med varandra eller jämför jag porshe och skoda?
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Thermia diplomat8, finns jämförbart?
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2009, 17:57:52 »
Thermia, Nibe och IVT är rätt jämförbara enligt min mening. Det skiljer i detaljer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!