Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥ter om elementen  (läst 25449 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #15 skrivet: 07 oktober 2009, 09:46:20 »
En undran?
Har det låtit om elementen sen installationen eller har det kommit på senare tid?
Låter det om samtliga eller är det bara något enstaka element?

Det låter om alla element. Funnits sedan vp:n installerades före sommaren, men det lät även med tidgiare system (pellets).
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #16 skrivet: 07 oktober 2009, 10:15:28 »
I servicemenyerna kan du om du har tur ställa ner startvarvtalet på pumparna. Standard är att den varvar upp pumparna till 100% innan den går ner till rätt varvtal. Rent vansinnigt enligt min mening.

Servicemenyerna kommer du åt genom att hålla in vänster och höger knapp några sekunder.
Gå in på Cirkulationspumpar och ställ ner värdet på Flöde cirk. Standard är 10V, jag har ställt ner min till 5V och det funkar perfekt.

Detta borde minska oljudet vid uppstart.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad padda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #17 skrivet: 07 oktober 2009, 12:35:58 »
Jag har samma problem med ljud..........
jag har fått för mig att det är mina termostater.........
Dem har ett par år på nacken........

Kan det vara det hos dig också !?

jonas

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #18 skrivet: 07 oktober 2009, 14:28:27 »
termostaterna skall stå på max så de inte påverkar. Värmepumpen skall reglera med sin egen styrdator. Möjligen kan man strypa något enskilt element.

mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad JBe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #19 skrivet: 07 oktober 2009, 19:51:40 »
Vad är det för dimension på rören till elementen?
Möjligen kan dessa vara underdimensionerade för det ökade flödet som ett lågtempsystem behöver. ???

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #20 skrivet: 09 oktober 2009, 13:52:32 »
Är alla element varma? om man stänger ventilerna på sommaren, är det lätt hänt att piggarna i termostaterna fastnar i stängt läge och då hamnar allt flöde i de elemement som är öppna, med ett brusande ljud som följd
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #21 skrivet: 11 oktober 2009, 09:24:17 »
Är alla element varma? om man stänger ventilerna på sommaren, är det lätt hänt att piggarna i termostaterna fastnar i stängt läge och då hamnar allt flöde i de elemement som är öppna, med ett brusande ljud som följd

Japp, det hade hänt med två st, vilket jag åtgärdat nu, men kvarstå det brusande ljudet.
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #22 skrivet: 11 oktober 2009, 09:25:51 »
I servicemenyerna kan du om du har tur ställa ner startvarvtalet på pumparna. Standard är att den varvar upp pumparna till 100% innan den går ner till rätt varvtal. Rent vansinnigt enligt min mening.

Servicemenyerna kommer du åt genom att hålla in vänster och höger knapp några sekunder.
Gå in på Cirkulationspumpar och ställ ner värdet på Flöde cirk. Standard är 10V, jag har ställt ner min till 5V och det funkar perfekt.

Detta borde minska oljudet vid uppstart.

Hittar något som heter typ starvärde cirkpump som står på 7v - ska jag prova att dra ner det till 5 då? Är det genom att ställa denna på 0 som jag stänger av cirkpumpen, tex om jag ska lufta element?
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #23 skrivet: 11 oktober 2009, 10:03:02 »
Vad har du för DeltaT över radiatorerna ?
Det kanske är radiatorkopplena som är strypta ....
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #24 skrivet: 11 oktober 2009, 12:36:19 »
Vad har du för DeltaT över radiatorerna ?
Det kanske är radiatorkopplena som är strypta ....

När-var-hur-ser jag det? b00k
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #25 skrivet: 11 oktober 2009, 13:21:04 »
Kolla skilnad mellan temp in och ut Radiatorn med en någorlunda tillförlitlig termometer...skall helst vara 5-8K
Till Radiatorerna brukar medfölja ett sk koppel...dvs anslutningsrör, termostat och ev instrypningsventil.
vissa stryper man in flödet på en ventil som sitter på returen/botten på radiatorn (brukar sitta justering under en täckmutter)
och på vissa justeras grundflödet direkt i termostatventilen.
googla på din radiator-modell, eller fråga här
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #26 skrivet: 12 oktober 2009, 07:36:02 »
Citera
Hittar något som heter typ starvärde cirkpump som står på 7v - ska jag prova att dra ner det till 5 då? Är det genom att ställa denna på 0 som jag stänger av cirkpumpen, tex om jag ska lufta element?
Ja du, det låter rätt, prova dra ner den till 5V och se om det blir bättre. På min Thermia Optimum med nytt styrkort från i våras heter det Flöde Cirk i alla fall. Men på min grannes pump som är en Thermia Optimum Duo installerad i somras så betyder Flöde Cirk inställningen något helt annat. Där sätter man om pumpen skall hastighetsregleras eller gå med en fast hastighet hela tiden. Så Thermia verkar inte ha någon riktig strategi för vad de kallar olika inställningar...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #27 skrivet: 03 november 2009, 13:41:47 »
Hör du det forsande ljudet även när pumpen står still, alltså inte tillverkar värme eller varmvatten? Då går CP:n bara med 7% fart så det vore konstigt om det lät så mycket då.

Blir alla radiatorer varma?


Det låter bara när cirkpumpen går. Alla radiatorer är öppna för fullt och blir varma.

Brusar/susar om de flesta elementen. Hörs till rummet intill.
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #28 skrivet: 03 november 2009, 13:44:15 »
I servicemenyerna kan du om du har tur ställa ner startvarvtalet på pumparna. Standard är att den varvar upp pumparna till 100% innan den går ner till rätt varvtal. Rent vansinnigt enligt min mening.

Servicemenyerna kommer du åt genom att hålla in vänster och höger knapp några sekunder.
Gå in på Cirkulationspumpar och ställ ner värdet på Flöde cirk. Standard är 10V, jag har ställt ner min till 5V och det funkar perfekt.

Detta borde minska oljudet vid uppstart.

Thermia support hänvisar till installatören, vet inte själva hur man ställer om cirkpumpen. Installatören tycker man fÃ¥r leva med det där och att det beror pÃ¥ för klena rör.  :(  Tycker i sÃ¥ fall att mÃ¥nga borde ha samma problem, bor i en villa byggd 1986 som det finns mängder av.
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

Utloggad Atteso

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥ter om elementen
« Svar #29 skrivet: 03 november 2009, 13:45:32 »
Vad är det för dimension på rören till elementen?
Möjligen kan dessa vara underdimensionerade för det ökade flödet som ett lågtempsystem behöver. ???

Hur mäter jag rördimensionen? Med ett vanligt skjutmått där rören kommer upp ur golvet vid elementet? Är underdimensionering att likställa med för smala rör?

Anledningen till frågan är att jag vill kunna jämföra med andra vp-innehavare då min instalatörs kommentar var att rören är underdimensionerade (det sa han inget om när han besiktigade elementen innan offerten).

Nu när det kommit lite kyla sÃ¥ flera element som en blÃ¥slampa. Inte kul när man investerat 170.000 kr.   :(


« Senast ändrad: 12 november 2009, 07:56:59 av Atteso »
104+144 m2, Dalarna, Nibe 1245-10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!