Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo 123 hur kan jag mäta att den ger rätt värme?  (läst 4211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Har kört med en beg Sanyo 123 i 1.5år nu. (vakumsugen och med ny gas vid installationen)
Förra vintern körde jag den på Quiet Mode och den höll temperaturen i min stuga jättebra.

I år så klarar den inte nu vid +5 att hålla t.ex 22 grader i detta läge. Låter jag
den gå i autoläget så håller den tempen fint.

Kan jag göra något test för att se att den värmer som den ska?
T.ex full effekt och mäta temp vid innedelen och då ska det vara xxx grader???

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Sanyo 123 hur kan jag mäta att den ger rätt värme?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2011, 10:44:57 »
Bifogade excel-ark har jag hittat någonstans i detta forum . På min COOLIX verkar formlerna stämma rätt bra!
Du behöver åtminstone mäta temperaturerna in och ut ur innedelen samt ha en uppfattning om hur många m3 luft fläkten blåser. Det senare kan man säkert få en uppfattning om i tillverkarens tekniska specifikationer

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Sanyo 123 hur kan jag mäta att den ger rätt värme?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2011, 18:17:37 »
Har du gjort ren innedelen siden installasjonen? For på Quiet Mode er det ikke store luftstrømmen, og har du fått mye støv/damm i pumpen får den ikke fra seg all varmen. Blir lett bare 70-80% luftstrøm igjen, noe som betyr nesten tilsvarende mindre luftstrøm.
Utblåstemperatur sier lite, det er som Per Lu skriver temperaturdifferansen som betyr noe.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 hur kan jag mäta att den ger rätt värme?
« Svar #3 skrivet: 01 december 2011, 08:34:55 »
Bifogade excel-ark har jag hittat någonstans i detta forum . På min COOLIX verkar formlerna stämma rätt bra!
Du behöver åtminstone mäta temperaturerna in och ut ur innedelen samt ha en uppfattning om hur många m3 luft fläkten blåser. Det senare kan man säkert få en uppfattning om i tillverkarens tekniska specifikationer

Per L

Så har jag 20 gradig inneluft och drar på full effekt på värmepumpen borde det blåsa 40gradig luft in i rummet? Ge och ta några grader.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 hur kan jag mäta att den ger rätt värme?
« Svar #4 skrivet: 01 december 2011, 08:36:23 »
Har du gjort ren innedelen siden installasjonen? For på Quiet Mode er det ikke store luftstrømmen, og har du fått mye støv/damm i pumpen får den ikke fra seg all varmen. Blir lett bare 70-80% luftstrøm igjen, noe som betyr nesten tilsvarende mindre luftstrøm.
Utblåstemperatur sier lite, det er som Per Lu skriver temperaturdifferansen som betyr noe.

Har kört i 1.5år sen jag gjorde rent filtrerna. Ska tar ur dem och göra rent och sedan blåsa ur innedelen.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
18 månader utan rengöring av filter låter inte bra milt uttryckt !!!!!
Du bör kolla dessa med 2 till 4 veckors mellanrum

Kom det någon luft ur den överhuvud taget ?
kanske inte har gått så mycket om det inte är permanentboende !
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Sanyo 123 hur kan jag mäta att den ger rätt värme?
« Svar #6 skrivet: 01 december 2011, 10:50:49 »
Så har jag 20 gradig inneluft och drar på full effekt på värmepumpen borde det blåsa 40gradig luft in i rummet? Ge och ta några grader.

Det beror också på vilken temperatur det är ute. Min lilla COOLIX 3810W höjer temperaturen med max fläkthastighet över innedelen med 30-32 grader om det är +10 grader ute och med 20-22 grader om det är runt nollan ute.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Sanyo 123 hur kan jag mäta att den ger rätt värme?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2011, 07:17:21 »
Har du gjort ren innedelen siden installasjonen? For på Quiet Mode er det ikke store luftstrømmen, og har du fått mye støv/damm i pumpen får den ikke fra seg all varmen. Blir lett bare 70-80% luftstrøm igjen, noe som betyr nesten tilsvarende mindre luftstrøm.
Utblåstemperatur sier lite, det er som Per Lu skriver temperaturdifferansen som betyr noe.

Efter rengöring fungerade den som den ska. Det var väldigt igensatt men det fläktade en del så det var inte helt stopp.
Tack för tipset, klumpigt av mig.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 hur kan jag mäta att den ger rätt värme?
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2012, 00:13:08 »
Betyder att lilla Coolixen ger ca 4400W värme med momentant COP ca 4,2 vid nollgradigt ute. Imponerande om det vora sant Sc:,h Misstänker luftflödet över innerdelen är överskattat i specen.
« Senast ändrad: 08 januari 2012, 10:36:42 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Sanyo 123 hur kan jag mäta att den ger rätt värme?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2012, 10:55:19 »
Betyder att lilla Coolixen ger ca 4400W värme med momentant COP ca 4,2 vid nollgradigt ute. Imponerande om det vora sant Sc:,h Misstänker luftflödet över innerdelen är överskattat i specen.

Her er en tråd om den lille coolix effekt: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38281.0
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!