Författare Ämne: Hur gör jag med min frÃ¥nluft?  (läst 8335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad chrihen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hur gör jag med min frånluft?
« skrivet: 13 juni 2010, 17:28:24 »
Hej!

Jag behöver hjälp.

Jag har i´dag en frånluftsvärmepump som jag ska byta ut mot bergvärme. Jag har haft två företag hemma som har rekomenderat två olika lösningar för hur jag ska göra med min frånluft.

1. Det ena bolaget som jobbar för Nibe rekomenderade en Frånluftsmodul som återvinner luften från bla våra badrum och kök.
Jag har läst på att det som den återvinner drar den i el så man går i stort sätt plus minus noll.

2. Det andra företaget som jobbar för CTC rekomenderade att sätta upp en värmeväxlare som leder ut frånluften till mitt garage och på så sätt hjälper till att värma upp garaget.
Denna lösning är ca 10000 kr billigare än att sätta in en frånluftsmodul.

Jag tycker alterntiv 2 är intressant men jag är rädd för ett övertryck i garaget pga av all varmluft som kommer dit, är det något att vara rädd för?

Vad förespråkar ni?

/ chrihen

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2010, 17:36:59 »
släppa luft frÃ¥n wc,bad och kök in i garaget . hur tänkte dom dÃ¥  *roflmao*  . all den ibland "illa luktande"luft och fuktig luft frÃ¥n bad och dusch in i garaget .  ::)

Nej 2 alltenativ antingen köper du frÃ¥nluftsmodulen eller sÃ¥ släpper du den med en kanalfläkt  och är glad för den energi besparing som du fÃ¥r.
 coca cola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad chrihen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2010, 17:57:48 »
Tack för svaret! Var sätter jag kanalfläkten? Monterar man den så att luften försvinner ut i naturen?

Vad kostar lösningen med en kanalfläkt?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2010, 18:02:30 »
japp rätt ut bara . ihop med rören och styr den med reostat för rätt flöden eller ett spjäll
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad chrihen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2010, 18:06:25 »
Vet du om jag kan sätta fläkten på samma ställe där rören idag går in i frånluftsvärmepumpen?

Vilken fläkt ska jag köpa för att få så låg ljudnivå som möjligt på fläkten?


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2010, 18:16:25 »
ja de kan du .
fläkt är inte min starka sida men det finns bra allternativ
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #6 skrivet: 13 juni 2010, 19:43:17 »
Dra ihop frånluften med avluften från värmepumpen. Sätt en kanalfläkt, förslagsvis Systemair K125XL, där emellan. Elanslutningen tar du genom en 5-stegstrafo.
Total kostnad om du tar det via en firma borde ligga på ca 3-5000:- med moms med rotavdrag. Men då har jag ju inte sett hur det ser ut.

Iden med att köra ut frånluften till garaget är inte så dum. Jag antar att dom menar att du tar luft från garaget genom en platt-vvx och blåser tillbaka det i garaget. Frånluften går genom samma växlare och ut på taket. Med den lösningen får du en temperaturverkninggrad på någonstans 60-70%.
Det blir således inget övertryck i garaget då luften bara cirkulerar.

Man kan lösa detta genom att sätta ett litet ventliatiosaggregat med ute- och tilluft via garaget, frånluften från huset och avluften ut på taket.

Det tycker jag låter ganska vettigt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #7 skrivet: 13 juni 2010, 20:11:58 »
 :) den lösningen med en mellanväxlar kostar mer än mellan skillnaden som är presenterat.

så jag är rätt övertygad om att det är en "tro och prova lösning" . är det inte det ber jag om ursäkt för mitt inlägg. :)
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #8 skrivet: 13 juni 2010, 21:38:02 »

Fukt från dusch och bad, är nog inget man behöver vara rädd för. Är det så att man ventilerar garaget med 60-70 l/s på vintern, så är nog RF väldigt lågt. Ett par duschar ger då ett perfekt bidrag med fukt i ett allt för torrt utrymme.

Övertryck kan en frånluftsfläkt i garaget motverka. Odören bör inte påverka särskilt mycket, då luften i garaget växlas ett antal gånger varje timme.

Värmeväxla 10° garageluft mot 21° frånluft ger i bästa fall typ 1 kW. Billig värmeväxlare i det fallet, är spirorör monterad på innerväggarna.

Bägge alternativen ger möjlighet att montera kanalfläkten i garaget.

Körs frånluften till kråkorna, så kan fläkten monteras på utevägg/utetak för tystare drift.


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2010, 21:47:49 »
216 -252m3 i timmen pÃ¥ ett garage  i en villa lexus . lÃ¥ter inte det mycket.  ;)

nej jag skulle aldrig lämna det förslaget ,det får andra göra . skulle sen köket vara med luktar det mat os om allt man har i garaget

Inte utan en mellan växlare men den lösningen kostar och frågan är om den betalar sig och sen ska det finnas plats att få in paketet också
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #10 skrivet: 13 juni 2010, 22:24:05 »

216 -252m3 i timmen pÃ¥ ett garage  i en villa lexus . lÃ¥ter inte det mycket.  ;)

nej jag skulle aldrig lämna det förslaget ,det får andra göra . skulle sen köket vara med luktar det mat os om allt man har i garaget

Inte utan en mellan växlare men den lösningen kostar och frågan är om den betalar sig och sen ska det finnas plats att få in paketet också
cocacola *vinkar*


Ser du luftflödet som ett problem? En villa med normenlig ventilation ligger väl på de flöden som nämns...typ 180 m² villa ger ett flöde om 63 l/s. Det är inga problem för garaget, att ventilera igenom den volymen.

Nu har inte jag rekommenderat att köra frånluften till garaget, men jag anser att det är ett möjligt alternativ. Du kan kanske tala om varför du anser att det inte är ett bra alternativ.

Alternativet har även möjlighet att värma garaget vid -30°, vilket värmeväxlaren knappast gör.


Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #11 skrivet: 13 juni 2010, 22:47:04 »
ja lexus . jag vill inte ha matos eventuell odör från fekalier sköljmedel eller damm från torkskåp och det övriga hemmet och mer fukt en nödvändigt i ett utrymme som ligger i bostaden .
En öppen dörr och du kan fÃ¥ tillbaka en del av  frÃ¥nluften till utrymmen du kanske inte vill ha .

hur stort kan vi räkna ett snitt garage pÃ¥ i en villa ? 25m2 kanske *2,5= 62,5m3 i värsta fall snÃ¥lt 5 luftombyten i timmen(känns som det blÃ¥ser lite i hobby rummet) i det rummet med en fläkt som bara suger det ur rummet  .  Det är inget jag vill ha . men som vanligt alla fÃ¥r göra som dom vill om dom känner att det här kan jag stÃ¥ för. men jag gör det inte
cocacola *vinkar*
« Senast ändrad: 14 juni 2010, 00:05:44 av cocacola »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad chrihen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #12 skrivet: 14 juni 2010, 07:47:22 »
Godmorgon!

Tack för en intresant diskussion.

Jag kommer att välja mellan att sätta in en frånluftsmodul eller sätta en kanalfläkt på fasadväggen och elda till kråkorna.

Om jag väljer att sätta en kanalfläkt - är det någon risk att fasaden förstörs med tanke på att det kommer värme på fasadväggen?

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #13 skrivet: 14 juni 2010, 07:47:54 »
Att direkt blåsa in frånluft från huset i garaget är inget jag skulle göra eller rekomendera någon annan att göra. Men det är min åsikt.
Ska man använda luften ska det ske via värmeväxling även om effekten bara ligger på ca 600-1000w.
Det jag menar med aggregatet är att du tar uteluften från garaget och blåser tillbaka det som tilluft. Då får man energin från frånluften plus att man har möjlighet att köra värmebatteri vid behov.
Den här lösningen skulle kosta ca 25 000:- ink. moms när jag räknar lite snabbt.


/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #14 skrivet: 14 juni 2010, 09:16:40 »
Hej!

Jag behöver hjälp.

2. Det andra företaget som jobbar för CTC rekomenderade att sätta upp en värmeväxlare som leder ut frånluften till mitt garage och på så sätt hjälper till att värma upp garaget.
Denna lösning är ca 10000 kr billigare än att sätta in en frånluftsmodul.

Jag tycker alterntiv 2 är intressant men jag är rädd för ett övertryck i garaget pga av all varmluft som kommer dit, är det något att vara rädd för?

Hej!
Jag har varit med i ett flertal projekt där man använt sig av denna lösning, detta gäller stora flerfamiljshus, naturligtvis körs dÃ¥ inte ventilation frÃ¥n  (kökskÃ¥pa) in i garaget. Men övrig frÃ¥nluft ser jag inga problem med att köra in i garaget (som överluft).

Att tänka på är att garaget ses som ett förorenat utrymme, tänk bara på vad du förvarar där, färgburkar, gräsklippar, bensin mm och skall ha högre frånluftsflöde än tilluftsflöde och att bara köra återluft är ju inte så bra.

Och på detta sätt får du ju en mycket bra ventilation av garaget. Och elda till kråkorna gör man ändå frågan är bara hur och hur mycket

Eftersom CTC lämnar 2:an som alternativ sÃ¥ bör ju FF-fläkten i garaget ingÃ¥ eftersom man ej skall ha övertryck i garage, och de bör ju de veta  ;) Fattar bara inte riktigt vad det är för "värmeväxlare de skall montera"?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!