Författare Ämne: Hur gör jag med min frånluft?  (läst 8335 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #15 skrivet: 14 juni 2010, 09:25:37 »
inte jag heller Raptor ,  Thumbsup
i och med att det blir bergvärme kan det bli svårt att räkna hem lösningen då den blir rätt dyr i en villa installation .Men man kan se det som sina hobby pengar om man är frälst inom v-p /energiebesparings Kulten  :) och då är det bara att bygga .
cocacola  *vinkar*

vem vill ha icke filtrerad luft i gargat Som är en bodel Sc:,h . Dammigt som i en ventilationskammare . nej Patrik är det inte genom växlare ut med det dåliga och in med det nya

och man slipper 5 luftombyten. en fläkt till som ska stå och dra ström 8640 timmar om året . luktar färgburken bensinen m-m är det ett hanteringsfel av fastighetsägaren . och åtgärdas direkt när man får på skallen av frugan  ;)
 *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #16 skrivet: 14 juni 2010, 09:30:09 »

Att tänka på är att garaget ses som ett förorenat utrymme, tänk bara på vad du förvarar där, färgburkar, gräsklippar, bensin mm och skall ha högre frånluftsflöde än tilluftsflöde och att bara köra återluft är ju inte så bra.

Du glömde bilavgaser.  ;)


Utloggad olof63

  • Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #17 skrivet: 14 juni 2010, 11:41:24 »
Har en liknande situation där jag skall kasta min nuvarande ES480 och frågan är om det lönar sig att sätta i en VBX
och låta växlaren värma upp returvätskan ned i borrhålet (200 m) istället för att blåsa ut den på taket, de svar
jag fått hittills lutar åt att vi skippar VBX:en och sätter dit en "clas ohlson" fläkt helt enkelt. Låter väldigt knäppt
men tydligen kostar det mycket att driva VBX.systemet (cirkpump, drift av system mm) så på sista raden blir
det ingen vinst ändå.

Har också 15 m avstånd från min nya bergvärmeanläggning som jag måste kulvertera under huset både för VV och
radiatorsystemet, där blir det vissa förluster men naturligtvis samma sak med VBX:en om jag kör brinen den vägen
också.

Fler förslag mottages gärna på detta tydligen relativt vanliga problem
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #18 skrivet: 14 juni 2010, 13:37:17 »
Du glömde bilavgaser.  ;)

ok jag medger att ja glömde det :) De e ju inte så ofta som man kör bil i ett villagarage med porten stängd, beror väl på hur stort garage man har ..... men då behövs lite större flöden  ;D eller en avgassug...modell bilbesiktningen

vem vill ha icke filtrerad luft i gargat Som är en bodel Sc:,h . Dammigt som i en ventilationskammare . nej Patrik är det inte genom växlare ut med det dåliga och in med det nya

och man slipper 5 luftombyten. en fläkt till som ska stå och dra ström 8640 timmar om året . luktar färgburken bensinen m-m är det ett hanteringsfel av fastighetsägaren . och åtgärdas direkt när man får på skallen av frugan  ;)
 *vinkar*

Ok   :) det beror väl på hur hög städfrekvens man har hemma, coca cola, och luften in i bostaden är väl inte filtrerad om man bara kör frånluft? Och när det gäller torkskåp och torktumlare är det väl ändå bra att filtrera luften innan den når kanalsystemet. Om inte annat med tanke på brandrisken, eller? Hur bra luftflöde är det i kanaler som ser ut som sugrör. Jag förstår inte riktigt varför man skall ha ”mindre” förorenad luft i ett garage än i ett ”kök” som ändå ÄR boyta. Hur menar ni där  Sc:,h seriöst?

Garaget är inte ett bostadsutrymme, mer ett biutrymme, vet inte hur många garage som räknas som boyta. Väldigt dyrt garage? I min värld… Men om man sedan byggt om det till boyta, så ok.

Är luften mellan sovrum och badrum filtrerad? Är väl så att den skall gå från det minst förorenade till det mest, och i en villa ser jag garaget som det mest förorenade rummet? Och hur höga luftflöden har man om man bara värmer med luft, är väl ingen fara, är ju bättre ur ventilationssynpunkt, bara det inte uppfattas som drag?

Ok vad kan fläkten dra ca 0.3 A , ger 70W , svårt att värma ett garage med det? Samt den behöver ju inte gå om det inte finns värmebehov? Kan ju spjälla om systemet enkelt ett litet sommarfall kanske?

 Jag ser det som att en del av effekten avges i garaget innan den går ut i det fria? Är väl inte så dumt? … eller som vanligt är ja ute och cycklar :-)
Coca cola  :D

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #19 skrivet: 14 juni 2010, 14:26:13 »
Frugan, tonårsdöttrarna och svärmor duschar. Inte samtidigt utan i en följd  ;D
Luften blåses ut i garaget. Du kommer hem och parkerar bilen i garaget (om du nu ser något i dimman).
Bilen håller utetemperatur -25ºC. Det kommer att fälla ut vatten. Mycket vatten.´
Efter att frugan duschat kör hon torktummlare och torkskåp. Kom inte och säg att du monterar ett filter på frånluftsdonet. Man använder det som sitter i apparaten, thats it.
Det fina dammet hamnar till slut i garaget, inte på golvet utan på bilen, som numera luktar sköljmedel.
Ungefär här skulle jag (om jag inte jobbat med det jag gör) ha svurit en ramsa och ringt en ventilationsfirma.

Jag vet att man gör så i bostadshus. Men då separerar man tvättstugorna i 95% av fallen samt att samtidighets faktorn gör fukthalten relativt låg vid varje given tidpunkt.

Det GÅR att blåsa ut luften i garaget. Frågan är om man vill.
Jag vill inte, så därför föreslår jag en annan lösning. Inte för att den är dyr och exklusiv. Utan för att det är en lösning jag skulle kunna skriva under på.

/Raptor
« Senast ändrad: 14 juni 2010, 14:28:29 av Raptor »
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #20 skrivet: 14 juni 2010, 15:14:16 »
En följdfråga:
Under förutsättning att man vill ha ut husluften till garaget - Är det då inte bättre att suga ut luften ur garaget och låta den ersättas med luft som leds från huset via det undertryck som skapas?
Då sparar man ju in en fläkt och man slipper balansera husets och garagets frånluftsfläktar för att få lagom undertryck i garaget.
 Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #21 skrivet: 14 juni 2010, 15:36:52 »
En följdfråga:
Under förutsättning att man vill ha ut husluften till garaget - Är det då inte bättre att suga ut luften ur garaget och låta den ersättas med luft som leds från huset via det undertryck som skapas?
Då sparar man ju in en fläkt och man slipper balansera husets och garagets frånluftsfläktar för att få lagom undertryck i garaget.
 Sc:,h


Öppnar du garageportarna lär ju undertrycket försvinna och i värsta fall vänder luftströmmen så avgaserna åker in i huset.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #22 skrivet: 14 juni 2010, 18:06:00 »
En följdfråga:
Under förutsättning ....


Iden är inte helt fel, men problemet med läckflödet är stort eftersom man har en garagedörr samt ev en dörr till som öppnas då och då, så teoretiskt kanske, men praktiskt nej. Hela garaget skulle bli en sugkammare som ej fungerar när någon dörr är öppen.

Frugan, tonårsdöttrarna och svärmor duschar. Inte samtidigt utan i en följd  ;D
Luften blåses ut i garaget. Du kommer hem och parkerar bilen i garaget (om du nu ser något i dimman).
Bilen håller utetemperatur -25ºC. Det kommer att fälla ut vatten. Mycket vatten......
/Raptor

 :) ja det kan vara ett problem men om det är -25 där man bor ofta men man får nog större problem med bilen, om man kör in den i varmgarage varje dag (korrosionsproblem) än att den lukar lite sköljmedel, många kör ju med doftgranar.

De jag känner Kiruna kör inte in bilen i garage på vintern. Luften späds ju ut med den övriga frånluften så fukten blir nog inget problem.

Lösningen med växlare skulle gå på 25 000:- som ja fattade det, är ju ca 15-20% av hela installationskosten, blir lite hög, går det att räkna hem?

Man kan ju även köra ut frånluften efter dusch via en timer, dvs den går inte in i garage under tex 15 minuter efter bad om man är rädd för fukt (man kör sommarfallet) det kanske skulle funka bra? Kör så även vid drift i tvättstugan om man är rädd för damm? Eller så monterar man överluftsfläkten (FF-hus) i garaget och har filtret där, bra att ha allt på samma ställe och lätt och serva.

Kanske skulle vara nåt?  Sc:,h


Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #23 skrivet: 14 juni 2010, 20:35:05 »
Citera
Lösningen med växlare skulle gå på 25 000:- som ja fattade det, är ju ca 15-20% av hela installationskosten, blir lite hög, går det att räkna hem?

Ja, visst. Men hur mycket kostar en frånluftsmodul? Hur ofta räknar man hem en sån? Aldrig?
Jag har bara skrivit vad jag tror firma 2 har offererat. Om det sedan är 10 000:- billigare än en modul så har du redan räknat hem det om det är dessa två det står mellan.

Det finns anledningar till att ingen av firmorna offererat den lösning som några av er här har lagt fram. Den kostar bara typ 5000:- men är förenad med alldeles för stora risker.
Det är inte ett vedertaget sätt att lösa uppvärmningen i ett garage på i en villa.
Däremot med växlare och eventuellt ett värmebatteri ( med andra ord ett FTX-agg) så kommer man ifrån alla problem och man kan lungt offerera utan att ta några risker.

Alla får göra som dom vill så länge det är hemma hos en själv. I min värld känns det som ett lyxproblem att garaget är kallt. Men det svider lite när man blåser ut prima 22-gradig frånluft på taket. Jag kan då lösa mitt lyxproblem och mitt snålproblem genom att bara utföra en åtgärd.
Som man brukar säga: Två flugor i en smäll.

Själv skulle jag garanterat bara satt en frånluftsfläkt och blåst ut luften. Konventionellt, enkelt...ofarligt.

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Hur gör jag med min frånluft?
« Svar #24 skrivet: 14 juni 2010, 20:39:11 »
jag håller med Raptor.

Patrik S  :) japp och den här gången kan det vara en enhjuling till och med   ;).
cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!