Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven pumpägare  (läst 19256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
Nybliven pumpägare
« skrivet: 12 december 2005, 10:27:19 »
Hejsan alla!

Sedan 30 Nov är min Diplomat TWS 8 i drift.
Så jag har en bit kvar med inställningar, men så här ser det ut just nu:
Kurva 37, Hysteres 9, På varma sidan ca 7 grader varmare på framledning(läge 2 på cirkp),
På kalla sidan 3 grader skillnad ( igår ute +5, brine in 5 gr, ut 2).
Vp går ca 10 tim/dag, Vv prod 1 tim/dag.

Till mina funderingar.
Jag skall montera innegivare när kurvan är rätt justerad.
Finns det något skäl till att man inte bör justera börvärdet till 21 och samtidigt justera kurvan så att det blir just 21 gr i rumstemp? Det känns ologiskt att ha börvärde som är olik det faktiska värdet.

Vilken temp på kalla sidan skall man förvänta sig under vintern? Jag har sett att det ändrar sig rätt snabbt beroende på utetemp (ex +5 gr ute +5-6 gr in, -2 ute 4gr in), detta var under några dagar då temperaturen föll. Jag förmodar att det tar ett slag innan det stabiliserar sig i berget. Men vilken temp kan jag förvänta mig under vintern? För att veta om borran är ok.

Jag har inte ställt upp hysteresen mer än till 9, för att när jag tittar så är det aldrig mer än 7 gr över börvärde när vp stannar (integral är över på +). Ändrar detta sig vid kallare väder?

Jag har läst en del om att många vill få ner antalet starter, men varför är inte tiden som pumpen måste gå i förhållande till vilken utetemp det är viktigare? Kan någon förklara för en novis?
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #1 skrivet: 12 december 2005, 15:09:49 »
Citera
Till mina funderingar.
Jag skall montera innegivare när kurvan är rätt justerad.
Finns det något skäl till att man inte bör justera börvärdet till 21 och samtidigt justera kurvan så att det blir just 21 gr i rumstemp? Det känns ologiskt att ha börvärde som är olik det faktiska värdet.

Justera kurvan är lättast vid skaplig kyla ute, stämmer det då, sen kan man finlira med justering (knäckning) kring +-0 ute om det behövs.
Det ÄR ologiskt men rumbör ska du ha på 20 grader!! Då kompenserar du inte kurvan alls.
Om du läser i installationsanvisningen sid 39 skriver Thermia....
Rum bör ska endast användas vid tillfällig ändring av värmen, Vid varaktig höjning/ sänkning skall värmekurvan justeras!!

Sen när du kopplar in rumsgivaren då sköter den ändringen av rumbör!
ologiskt men det funkar...

Citera
Jag har inte ställt upp hysteresen mer än till 9, för att när jag tittar så är det aldrig mer än 7 gr över börvärde när vp stannar (integral är över på +). Ändrar detta sig vid kallare väder?

Liiiten ändring till det mindre vid kallare väder, då ger ju VP lite mindre effekt. 9 ska alltså räcka..

Citera
Sedan 30 Nov är min Diplomat TWS 8 i drift.
Så jag har en bit kvar med inställningar, men så här ser det ut just nu:
Kurva 37, Hysteres 9, På varma sidan ca 7 grader varmare på framledning(läge 2 på cirkp),
På kalla sidan 3 grader skillnad ( igår ute +5, brine in 5 gr, ut 2).
Vp går ca 10 tim/dag, Vv prod 1 tim/dag.

Det ser bra ut...   Du har väl det mesta i termostatväg pÃ¥ radiatorerna öppna?

Kalla sidans temp.. minskning med max 2 grader till, utdraget under några år, det absolut mesta kommer under första vintern. Så det ser mycket bra ut, trots relativt grund borra.



Lycka till med din nya pump  *vinkar*
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #2 skrivet: 12 december 2005, 17:15:29 »

Justera kurvan är lättast vid skaplig kyla ute, stämmer det då, sen kan man finlira med justering (knäckning) kring +-0 ute om det behövs.
Det ÄR ologiskt men rumbör ska du ha på 20 grader!! Då kompenserar du inte kurvan alls.
Om du läser i installationsanvisningen sid 39 skriver Thermia....
Rum bör ska endast användas vid tillfällig ändring av värmen, Vid varaktig höjning/ sänkning skall värmekurvan justeras!!

Sen när du kopplar in rumsgivaren då sköter den ändringen av rumbör!
ologiskt men det funkar...


Liiiten ändring till det mindre vid kallare väder, då ger ju VP lite mindre effekt. 9 ska alltså räcka..


Det ser bra ut...   Du har väl det mesta i termostatväg på radiatorerna öppna?

Kalla sidans temp.. minskning med max 2 grader till, utdraget under några år, det absolut mesta kommer under första vintern. Så det ser mycket bra ut, trots relativt grund borra.



Lycka till med din nya pump  *vinkar*

Alla termostater är fullt öppnade, förutom den på shunten till golvvärmen.
Slingorna är strypta så att jag får ungefär 21 grader i alla rum.

Tack för snabbt svar, jag misstänker att det kommer upp nya frågor så småningom.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2006, 23:04:44 »
Nu har Diplomaten varit igång i en månad.
Jag har läst av en gång per dygn och kommit fram till följande (alla värden är medelvärden, avlästa ca 21 kvällstid).

Ute temp 0,65 grader
Innetemp 20,53 grader
GÃ¥ngtid 13,17 tim/dygn
Vv tid 1,14 tim/dygn

Brine in +3/ ut 0, någon gång -1. När pumpen stannar.

Det enda jag ändrat på är Hysteres till 9 grader, och kurva 36. Nu har det ju inte varit speciellt kallt ännu >-10 grader, så kanske kurvan skall sänkas lite till. VB Cirkpump läge 2. (diffen är oftast 7 grader). När jag sänkte cirkulationen kunde jag sänka kurvan också, tvärt emot vad andra har fått som resultat...

Gångtiden är den totala inkl Vv eller?

Är det något jag bör ändra tycker ni?

Är det ok att den gör Vv innan den sjunkit under 50 grader? Jag tror inte jag sett lägre än så, och aldrig över 55 grader utan legionellakörning.

Är det normalt att tempen på brine ut visar mycket varmare vid stillestånd (7) än vid gång (0)? Är detta något jag borde ta ett snack med installatören om? Brine in ändrar sig ju inte.
« Senast ändrad: 04 januari 2006, 12:42:35 av Michael A »
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2006, 13:06:07 »
Citera
Gångtiden är den totala inkl Vv eller?

Jag tror det är så även på din, på min Thermia Villa är det så.

Vad har du för strtvärde för varmvattnet, är det "original" 44 grader?

Konstigt om den aldrig går under 50..

Tempen på kalla sidan stiger när pumpen står den kan bli lite hur som helst.
Men iofs konstigt att inte bÃ¥da stiger...  rören värms nog av tex VVB i maskinen. OssÃ¥ kan det nog röra sig lite vattnet ocksÃ¥.

13 timmar i snitt nu, du har en rejäl pump! det är bra.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2006, 13:34:22 »
Vad har du för strtvärde för varmvattnet, är det "original" 44 grader?

Konstigt om den aldrig går under 50..


13 timmar i snitt nu, du har en rejäl pump! det är bra.
Kollade just i servicemenyn
VV start 50(44)
Det skulle förklara saken om 50 står för starttemp, men vad betyder i så fall 44?

Ok, så 13 timmar i snitt vid 0,6grader ute är bra.

Ser du något jag borde ändra, för att få bättre driftsekonomi?

Vad beror det på att jag kunde sänka kurvan när jag sänkte cirkpumpen, när andra måste höja kurvan istället?
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2006, 14:39:31 »
Citera
50(44)

44 ÄR starttempen!!   50 nuvarande temp!  vid 44 i starttemp sÃ¥ startar den vid 46 om den kör värme.. dÃ¥ växlar den direkt till varmvatten för att minska antalet starter (topup funktion).
Men den borde ju ned till 44-46 innan start... när det är så inställt.

Ofta måste man höja kurvan när man sänker cirkulationen. Då bli ju snittempen på radiatorn lägre.
Det är snittempen på radiatorn och rumstempen som avgör vilken värmeavgivning man får! Därför brukar man va tvungen att öka kurvan om man sänker cirkulationen.

Men oftast ändrar man så lite så det knappast märks... kanske det kan bero på att det är kallare ute nu! och att kurvan var lite för hög...

Om det nu blir lite svalt inne vid tex +-0 ute ska du inte höja kurvan igen!!

Du ska använda justeringen som finns vid uttetmp kring +-0 ute...

Jag tycker det ser bra ut!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2006, 16:53:25 »
Gick just och kollade i styren.
Under Temperaturmenyn, visade varmvattnet på 53º.
Men i servicemenyn för VV, så stod det 46(44).

Hm, man undrar ju vilken temp man ser i Temperaturmenyn. Kan det vara så att det är 53º i toppen, och 46º i botten på beredaren?
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2006, 17:32:06 »
Dom skriver lite klurigt på sid 30 i instanvisningen..

det är (tank) symbolen du ser det pÃ¥ eller hur.. 
det står nåt om att fylld tank är temp vid senaste laddningsslut...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2006, 18:08:30 »
Tanksymbolen ser man bara när displayen är i normalläge, då indikeras tempen med hur mycket som är fyllt.

Det där med 53º såg jag när man går in på menyn Information-Temperaturer, och raden varmvatten. Temperaturer är där man kan få fram grafer på tex Framledningstemp den senaste 1,5 timmarna.

Har du instanvisning.... Blev lite avundsjuk där...
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2006, 19:08:41 »
Jag tog några foton, som visar vad jag menar.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2006, 22:03:35 »


jag vet tyvärr inte vart den där givaren sitter har ett svagt minne av att utvecklinsgchefen (Adam)på Thermia pratade om en givare som satt i topp på beredaren...

Nu har vi ju supporten här också dom kan nog sin läxa...  För jag hittar inte den uppgiften i papperen..
« Senast ändrad: 04 januari 2006, 23:09:35 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jwallen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar "vindkraft"
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2006, 09:33:24 »
Det finns 2 st givare för varmvattnet: 1 i toppen och den ser man i temperaturmenyn och 1 i mitten (gissar jag) som visas i servicemenyn VV där starttemp är den inom parentes.

Ett tips: i service menyn finns LOGGTID höj den så visar graferna längre tid än 1,5 timme. Det verkar som det "plottas" 100 punkter i graferna om man sätter loggtid till 8 så visar graferna 800 minuters = 13tim o 20min historik.

/Jonas
Thermia D8 TWS driftsatt 2005-06-08. Gamla vvb 300l som acktank. Aktivt hål ~ 165 m .
2-plans trähus byggt 1947, ca: 175m², tilläggsisolerat, 2-glas fönster. Golvvärme i bottenplan + 1 fläktkonvektor, orginalraditorer på övervåning.
Total årsförbrukning med elpanna ~28Mwh. Ny förbr. ~13Mwh??? Vi får se om ett år!!!

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2006, 14:57:46 »
Gick just och kollade i styren.
Under Temperaturmenyn, visade varmvattnet på 53º.
Men i servicemenyn för VV, så stod det 46(44).

Hm, man undrar ju vilken temp man ser i Temperaturmenyn. Kan det vara så att det är 53º i toppen, och 46º i botten på beredaren?

Svar ja. PÃ¥ Diplomat TWS har man tvÃ¥ stycken VVB givare, en i toppen och en i botten, den som visas i Tempertur menyn är den i toppen. (den givaren i toppen har ingen styrande funktion bara visande)   8)

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Nybliven pumpägare
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2006, 15:05:08 »
Tackar för tipset.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!