Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utdömd elpanna o. elradiatorer som inte gÃ¥r (eg. "aldrig" gÃ¥tt!) att styra samt  (läst 2167 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Teddyboy

  • Pensionär
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norra Dalarna
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fastighetsägare i fjällvärld
Har ett hus i norra Dalarna (kalla vintrar, stundtals neråt 30-35 minus!).
Huset byggt 1987, 1 plan med boyta 110 kvm o. biyta=pannrum 4,5 kvm 
+ oinredd kallvind.

Klimatskal:
Ytterväggar = 215 mm isolering, k-värde = 0,20.
Bjälklag över krypgrund = 215 mm min.ull
Bjälklag uppåt mot kallvind = 240 mm min.ull

Fönster = 3-glas

Värmesystem :
Nuvarande värme erhålls från elpanna (maxeffekt 15 kW).
Vattenburen via tvårörsradiatorer (+ en dockningsbar vedpanna med skorsten; aldrig inkopplad- ej använd).
Expansionskärl uppe på kallvind.
Ej tillgång till alternativ värmekälla i övrigt.

Planer (på idéstadiet):
Installera bergvärme till nuvarande bostadsyta + inredd vind ca. 70 kvm (samt ev. swimmingpool -
om finansiering kan ordnas).
Vedeldning uteslutet, även pellets. Tyvärr.

Borrat hål finns ca. 100 meter från vårt hus! Berg nåddes på 36 meters djup och vattenmängd = 3000 lit./tim.

För oss, 2 vuxna varav en "fattigpensionär" (+ 3 barn/ungdomar på sporadiska besök/år) är en väntad
investering på 150 - 200 tkr. avseende ett nytt bergvärmesystem en verklig utmaning !! -
såväl ekonomiskt som praktiskt!
Hur ska man agera, speciellt som kunniga installatörer o. leverantörer på nära håll är så få!
Och de som finns har vi (utifrån erfarenhet) svårt att riktigt lita på! Tyvärr!!

Snälla hjälp oss med "handfasta råd" - någon!
Har under hela sommaren ägnat tid åt att skaffa fram så mycket användbar information "i ämnet"
som man ö.h.t. orkar ta till sig !
Och det verkar vara en djungel av saker att tänka på ! Kolla bara alla s.k. Checklistor som florerar på
nätet med juridiska och tekniska råd som Måste (!) följas etc.
Har aldrig varit särskilt road av lotteribranschen !
Eller måste man överlåta viktiga beslut till hantverkare med vinstintresset som Prio Ett ?
Efter "färdigställd" (enl. deras syn) installation verkar de ha en tendens att plötsligt gå upp i atomer
eller genomgå nån form av personlighetsomvandling - till det sämre!

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är inte ditt hus väl litet för en bergvärmepump? Vad har du för årsförbrukning?

Hehe..."Efter "färdigställd" (enl. deras syn) installation verkar de ha en tendens att plötsligt gå upp i atomer
eller genomgå nån form av personlighetsomvandling - till det sämre!"... det tänkta är ibland bättre än det sagda.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Används borrhålet till nåt idag? Hur djupt är det?
Vilken framledningstemp behövs till radiatorerna när det är som kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hur mycket el går det åt per år?
Har du stor tomt (är 100 m borran på tomten)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Teddyboy

  • Pensionär
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norra Dalarna
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fastighetsägare i fjällvärld
Har försökt svara utan att lyckas!
Hur gör man Rätt ??
Teddyboy

Utloggad Teddyboy

  • Pensionär
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norra Dalarna
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fastighetsägare i fjällvärld
Respons på ovanst. :

1. Svar från "Toprunner"
(Man: "Kan en del om värmepump. 71 inlägg.) :

Fråga = "Är inte ditt hus väl litet för en bergvärmepump? Vad har du för årsförbrukning?
Hehe..."Efter "färdigställd" (enl. deras syn) installation verkar de ha en tendens att plötsligt gå upp i atomer
eller genomgå nån form av personlighetsomvandling - till det sämre!"... det tänkta är ibland bättre än det sagda."

2. Svar frÃ¥n "purjo"  (Man : Har ingen Värmepump, men uttalar mig även i andra forum där jag saknar kompetens. Med andra ord; Ingen Expert pÃ¥ värmepump.Inlägg 571.) Utbildad elektroingenjör. Arbetar som IT-konsult :

Fråga = "Används borrhålet till nåt idag? Hur djupt är det?
Vilken framledningstemp behövs till radiatorerna när det är som kallast ute?"

3. Svar frÃ¥n "Carl N"  (Man: Manual-nörd Guldmedlem Dignitär inom värmepump. 9048 inlägg) :

Fråga = "Hur mycket el går det åt per år? Har du stor tomt (är 100 m borran på tomten)?

Mina svar på ovanstående :
1. Oj ! Glömde ange denna viktiga information.
Svar :
Ca. 24000 kWh åren 1992-99; 5 pers. i huset.
Ca. 25000 kWh åren 2000-02; 4 pers. i huset.
Ca. 24500 kWh åren 2003-05; 3 pers. i huset.
Ca. 23000 kWh åren 2006-10; 2 pers. i huset.
Svårt tänka mig värme via fortsatt el alt. ved eller pellets. Inte heller
jord- eller sjö är gångbart för vår del. Återstår berg ! Kanske en pump med
effekt i intervallet 6-8 kW ?

2. Svar :
Omnämnt borrhål används inte idag. Var avsett för enskild/privat VA-anläggning som
aldrig installerades då kommunalt VA etablerades istället.
Enl. borrningsföretaget som borrade är borrdjupet ca. 140 m, men hålet var som sagt avsett
för vattenbehov (mängd ca. 3000 l/tim.). Tyvärr har jag inte kläm på framledn.tempen till
radiatorerna!

3. Svar:   
kWh-årsförbrukning ca. 23000 - 24000. Borran ligger på annans mark. Vår tomt ca. 5000 kvm.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har du möjlighet att använda det befintliga hålet så kan man använda sträckan till huset som jordvärme.
Risken finns att det blir trubbel efterråd när man inte äger det själv, men då är det bara att borra på egen tomt.
Nackdelen är att det är så långt till berget, dyrt med foderrör.
6kW är precis på gränsen att räcka kanske en 7:a eller 8:a
Om man fÃ¥r garanterat säker tillgÃ¥ng pÃ¥ brunnen sÃ¥ är det bra alternativ enligt min mening.   

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om förbrukningssiffrorna är inkl hushållsel så kommer en 6 kW VP nog räcka. 500 m jordvärmeslang räcker i så fall fint (behövs ca 750 m2 mark). Total installationskotnad för jordvärme borde bli ca 100 kkr.
« Senast ändrad: 23 juli 2010, 21:23:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är inte ditt hus väl litet för en bergvärmepump? Vad har du för årsförbrukning?


Finns det nÃ¥n nedre gräns för bergvärme Sc:,h  Jag tror nog det finns mÃ¥nga hus med bergvärme som är mindre än 185m2.

En pump på ca 8-10kW som använder borrhålet och sträckan mellan hålet och huset tror jag också på.

Nån expert här kan säkert göra en någorlunda tillförlitlig kalkyl på hur mycket effekt du kan ta ur borrhålet...
« Senast ändrad: 24 juli 2010, 17:48:44 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Finns ingen nedre gräns, inte i mina ögon i vart fall. En 8 borde man kunna använda och om vi gör en grundvatten kollektor av det sÃ¥ har vi kyleffekt till en 16 kw.   betydligt jobbigare men mkt effektivt

Lycka till

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!