0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mars 2009 installerade en rörfirma in bergvärme med en Thermiapump, Diplomat Optimum 8 kwh.Innan köpet gjordes ville jag ha en 10 kwh pump, men rörfirman sa att det är bättre med en 8:a som går än en 10:a som gör flera uppstarter för det sliter på pumpen!?. Från start mars 2009- idag dec 2012 har värmepumpen gått 17653 tim, elpatron 1= 3169 tim, elpatron 2= 674 tim, va= 830 tim.Brine in 0, ut -3, kurva 39, rumstemp +20.Storlek på hus: Boyta= 153, Biyta= 58, Värdeyta?= 165 kvadratm. Jag anser rörfirman satt in för liten bergvärmepump. Hur kan jag hävda det mot rörfirman? Blir rörfirman ersättningsskyldig för all el jag förbrukat i onödan? och byter de ut nuvarande bergvärmepump mot en större, 10-12 kwh där jag betalar mellanskillnaden mot inköpspriset på min pump vid inköpstillfället samt att rörfirman betalar alla kostnader för ominstallation?.
Huset var byggt 1974, då kostade 1 kubik olja 170 kr.Vintern 2009 rasade oljepannan och vad gör man?, jo man litar på rörfirman på orten att dekan allt om bergvärmeinstallation?.Betr. utomhusgivaren sattes den under trappen på husväggen.Jag påpekade redan samma år att pumpen var dyr i drift, att elpatronen slog till redan vid -5 grader,på nyåret 09-10 ringde jag för då höll vi på att frysa ihjäl.Samma år tror jag ja beställde Handöl kassette till öppna spisen, med den kan jag få upp tempenpå övervåningen till 19-20 grader.
Jag påpekade redan samma år att pumpen var dyr i drift, att elpatronen slog till redan vid -5 grader,på nyåret 09-10 ringde jag för då höll vi på att frysa ihjäl.Samma år tror jag ja beställde Handöl kassette till öppna spisen, med den kan jag få upp tempenpå övervåningen till 19-20 grader.
Hhhmmm, vi har nu haft bergvärmepumpen i drift i exakt tre år. Ortens årsmedeltemperatur 6 grader. 196 kvadratmeter boyta och 75 kvadratmeter uppvärmd biyta. Snitt tidigare oljeförbrukning sex år bakåt 3,2 ku-bik. Inomhustemperatur då cirka 20 grader.Borrhål 165 meter. Värmepump Thermia Diplomat Optimum G2 10 kW. Drifttid värmepump 3 kW 11 000 timmar = 3 700 tim per år av årets totalt 8 760 tim. Tillsatsel 1, 3 kW, 89 tim, tillsatsel 2, 3 kW, 60 tim, varmvatten 307 tim. Gissat snitt inomhustemperatur cirka 21-22 grader under värmepumpperioden. Inställd RUMs-temperatur 21 grader. Stora problem: 1/ Värmepumpen kör på när solen skiner in och värmer vilket ibland ger inomhustemperatur på över 24 grader under höst, vinter och vår. 2/ Värmepumpen tar paus i stället för att konstant mata på med värme när temperaturen sjunker under 21 grader. Vår måltemperatur är 22 grader, +/- 0,5 grader. Detta klarar inte Thermia med enbart utomhusgivare, och det är ju självklart, eftersom inte Thermia kan veta hur vi mår inomhus enbart med hjälp av utomhusgivaren! Ingen ingenjör i värden kan konstruera ekvationer för detta, men det begriper tydligen inte Thermia, så köp inte deras produkter!Thermias inomhusgivare, har vi inte köpt därför att den konstruktion de erbjuder är designad av samma in-genjörer och de har inte insett att vi vill kunna ställa in ett intervall för önskad innetemperatur, nämligen 22 grader, +/- 0,5 grader. I sin torftiga manual orerar de om "bör-värden" för värmestyrningen medan vi vill ha garanterade intervaller inom vilken anläggningen skall styras för att vi skall få våra önskemål om "komfort-värden" med avseende på önskvärda temperaturer i vårt hem.Alla frågor om detta hänvisar de till sina lokala rörmokare som blivit "programmerade på kurser" och inte har en aning, eller i vart fall inte vågar ha några synpunkter om kundernas relevanta önskemål i sin strävan att få någorlunda exakt reglerad inomhustemperatur. Thermias lösning med innegivare ter sig i deras produktbeskrivning undermålig, dvs. styr inte inomhustemperaturen inom ett smalt, komfortabelt intervall om +/- 0,5 grader. Jag har inte vågat pröva den, eftersom de inte garanterar detta, de pratar förbi önskemålet.Köp inte Thermia! Köp inte Thermias innegivare därför att den har konstruerats av "huvudlösa" ingeniörer som valt en omöjlig omväg i stället för en rak, logisk lösning som enkelt styr innetemperaturen inom ett smalt intervall. Själv har jag lyckats med detta genom att springa ned till källaren för att stänga av och på värmepumpen, men det är ju knappast det som man förväntar sig, och som ju dessutom inte är möjligt när man inte är hemma! Rumsvämeproduktion får aldrig pågå när det, i vårt fall, är varmare än 22,5 grader och aldrig stå still när vi inte har minst 21,5 grader!Samma sorts "ingenjörstalanger" finns för övrigt hos disk- och tvättmaskinstillverkare. SMAKA PÅ SISTA SKÖLJVATTNET hemma hos dig! Disk kräver minst 5 sköljningar och tvätt minst 6 sköljningar!
Att IVT mäter värmesystemets temperatur på returen ändrar inte den delen i regleringen, det gör bara att systemet blir lite långsammare och stabilare.
Alla nämnda fabrikat räknar ut ett börvärde mha utetemp och kurva. Sen justeras börvärdet med innegivarens avvikelse multiplicerat med en faktor.Att IVT mäter värmesystemets temperatur på returen ändrar inte den delen i regleringen, det gör bara att systemet blir lite långsammare och stabilare.
Blir det inte snabbare? Det är inga gradminuter som behöver betas av utan det handlar om att nå en start- eller stopptemperatur. Tänk er fallet med en kraftig momentan ändring av innetemperaturen. IVT-pumpen startar eller stannar så snart givaren har ändrat temperatur, gradminuterpumpar behöver också köra färdigt på gradminuterna. Det går snabbare än innan temperaturändringen men tar lite tid i alla fall.
hysteres är snabbare än GM. (hysteres = exaktare) Retur är långsammare än Framledning. (retur = stabilare)
Nej, jag springer inte ned i källaren för jämnan och stänger av och sätter på, men jag har testat för att se om det fungerar. Det gör det och därför är det så som en innegivare borde vara konstruerad i stället för som Thermias befintliga givare som på ett tillkrånglat sätt korrigerar utegivarens värden.
Går det ens att ta ut så mycket energi ur 165 m borrhål, runt 30000 kWh/år?
"Rumsvämeproduktion får aldrig pågå när det, i vårt fall, är varmare än 22,5 grader och aldrig stå still när vi inte har minst 21,5 grader!"Där har du fel! Få personer vill bo i ett hus som beter sig så. /E
Jag har skrotat utegivarstyrningen till min gamla värmepump, jag fick det inte att fungera bra. Nu kör jag med en centralt placerad elektronisk termostat med 0,5 °C kopplingsdifferens. Cirkulationspumparna slås av när värme inte behövs. Om vi känner oss lite frusna kan jag snabbt justera upp temperaturen, pumpen går ju konstant tills börvärdet är uppnått. På samma sätt kan vi ju snabbt minska temperaturen vid behov, pumpen står stilla tills värme behövs igen. Inget mickel med kurvor. Aldrig övertemp. Långa gångtider har vi, och det skall ju vara bra för kompressorn.Jag tycker inte att man skall behöva vänta ett dygn på att få effekt av en ändrad inställning... Frågan är vad jag skall göra när VP lägger av och en ny skall installeras, köra vidare på detta sätt eller gå på standardlösningen...
Varför inte?Jag har skrivit i en annan tråd:Jag tycker det fungerar bra. Men det finns ingen automatik som slår till tillskottet när det behövs, vi gör det manuellt.
Tycker det funkar rätt så bra med innegivare!
Du nämner själv minussidorna för din lösning: När tempen sjunker så ni känner er hurvna så får du reglera. När elspets behövs för att komma igen får du reglera, och i några av de fallen hade det inte behövts om styningen reagerat snabbare på utetempen. Lite elakt så har du inget fungerande reglersystem.
Till "eleson" vill jag svara att det är ju just avsaknaden av, som du uttrycker det, "så bör det ju finnas fungerande, kanske t.o.m. erkända, alternativa system på marknaden som man kan rekommendera istället. Annars betyder ju detta..." (idiotiskt argument), är ju orsaken till min frustration med avseende på min önskan att alltid ha en behaglig temperatur i vår bostad. Att " få personer vill bo i ett hus om beter sig så", vilket jag tolkar att temperaturen är sådan som man vill ha den verkar ju vara ett horribelt påstående! Det vill väl alla!Godnatt och goodbye på er alla! Tack för engagemanget!
har man en stor påverkansfaktor på sin innegivare så blir det ju i praktiken nästan stillastånd när övertemp råder. Korrekt injusterad är ju tanken att värmepumpen ska gå även om övertemp råder men avsevärt mycket mindre än om så inte var fallet. Övertempen skall aldrig bli stor och ska långsamt sjunka. Man ska inte märka av den. Men som sagt. Har man stora problem med detta så går det ju att för en tusenlapp sätta en fjärrtermostat som nattsänker anläggningen.