Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Falsk marknadsföring ?  (läst 1514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kai P

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Falsk marknadsföring ?
« skrivet: 04 januari 2010, 22:33:22 »
Hej !!

Jag har läst lite här på forumet .....
Har postat tidigare inlägg om el-patron meck....

Jag har ecoel med en 105 : a inkopplad .....installation skedde 2006 ,Huset byggt 1934.ca 110 kvm bor i blås Skåne...
Kör med inne och utegivare

Jag är lite missnöjd med mitt system. Innan hade jag en gammal elpanna som lÃ¥t som ett gammalt ryskt kärnkraftverk  ^-^
OK ... naturligtvis har jag sänkt mina elkostnader men jag upplever att systemet är så ojämt.
När jag beställde det sa installatören att jag kommer att få kanon jämn värme, men jag tycket det är tvärtom....
Fruktansvärt svÃ¥rt har det varit att ställa in rätt huskurva .... efter ca 1 Ã…r var min granne pÃ¥ mig om att min pump gick nästan aldrig, fast det var vinter Ã¥ kallt ..... kollade infopanelen ....elpatronen hade förbrukar en himla massa kwh  fiR: har man pump sÃ¥ e du ju den som ska leverera inte elpatronerna .......
Börja plöja genom forumet och instruktions boken..... och med hjälp av Erp/Ronnies suväränna
instruktioner har jag pimpat min pump  ;) Innan hadde jag ca 35-40 starter efter justeringar ligger jag pÃ¥ 12-20 starter ( vi snackar om temp 4+ till 14 + ) Givetvis gÃ¥r pumpen konstant nu när det är sÃ¥ kallt.....

Men jag har fortfarande problem med ojämn värme mellan +5 til +-0 sÃ¥ känns det som systemet bara stängs av.... Ã¥ man fÃ¥r en salva av sambon att de e kallt  huvuddunk. Vid den temperaturen ska de ju inte vara svÃ¥rt för pumpen att leverera .....
Sen när tempen går under +- 0 då funkar det bra igen.
Jag kan ju inte gå å pilla med värme kurvor stup i kvarten.....
Har haft avstängt övre elpatron enligt Erp/Ronnies instruktioner , nu har jag satt den på 1.5 kwh iockmed denna kyla vi fått....

Då kommer vi in på en annan sak :Jag undrar varför det står att pumpen ska klara av ned till -15 när man redan vid -4 för sätta på elpatronen...
Ok om det varit -9 till - 15 den ville ha hjälp ..... _/-


Jag tycker att det är installatörens skyldighet att ställa in systemet sÃ¥ att den gÃ¥r sÃ¥ ekonomiskt som möjligt  :-[

Min kära syster bor också ett likvärdigt hus hon fick installerat ett IVT system- elpanna med markvärme (plaströr under hela gräsmattan)
HON har aldrig justerat sitt system det bara levererar, superjämn värme samt 30 % billigare elräkning än vad jag har.....
Gissa om jag skulle vilja ha det systemet istället ..... huvuddunk
Tack för ordet
Mvh



Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Falsk marknadsföring ?
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2010, 08:30:51 »
Har du inomhusgivare installerad ?  Den kompenserar kurvlutningarna lite. Den skall medfölja vid standard leverans men det verkar som installatörerna inte orkar installera den i mÃ¥nga fall. Anledningen att den gÃ¥r in pÃ¥ elpatroner sÃ¥ tidigt beror nog pÃ¥ att du har den minsta modellen det hade nog fungerat bättre om du haft en 107 men det är inget man kan ändra pÃ¥ nu
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Falsk marknadsföring ?
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2010, 08:57:50 »
Ja enligt spec på alla modeller, luft/luft/vatten så står det Dessa ger värme ned till -30! Och som i ditt fall -15, men det är inte så jättemycket mer än vad man stoppar in som du får ut.

Som i mitt fall idag, -18 ute, får ut 2600w av pumpen, huset behöver 6-7kw kanske.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!