Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga  (läst 3027 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lindholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« skrivet: 31 oktober 2017, 10:15:05 »
Hej,
Jag har nyligen bytt från frånluftspanna (IVT490) till bergvärme med VBX och IVT Greenline 9kw och har lite problem att anpassa golvvärme och radiatorer till det nya. Problemen är egentligen 3; det knäpper i radiatorledningarna, golvvärmen på nedervåningen är relativt kall, jag upplever att pannan startar och stoppar ganska ofta.
Från början knäppte det ganska mycket men efter att ha ställt upp termostarterna till max på övervåningen och motionerat ventilerna (käglorna) så är det mindre kraftigt, dock är det ungefär lika ofta. Jag funderar dels på om det kan påverka systemets livslängd och vilken åtgärd man kan tänka sig, det kostar relativt mycket med en arbetstank och den tar plats. Det vore ju bra om det fanns andra alternativ.
Efter att jag ställt upp termostaterna på övervåningen och sänkt pannas värmekurva (har provat lägre) men vid 20/58 är det i alla fall inte kylslaget på nedervåningen, dock har jag 23,5 grader på övervåningen vilket är för varmt med solinstrålningen på dagarna. Vattnet prioriterar nu övervåningen men om jag skulle ställa ner termostaterna för att balansera över/undervåning så inbillar jag mig att knäppningarna skulle bli värre. Med gamla pannan som hade en shunt istället för växelventil var det inget problem mellan golv/radiatorer. Det verkar som svängningarna i temperatur från pannan är större och att golvet inte hinner ta åt sig värmen. Vad är bästa sättet att prioritera golvet? Dra åt bypassen? Ställa upp termostaten på shunten? Strypa radiatorerna på övervåningen på kopplet? Öka cp på golvvärmefördelaren?
Pannan startar ca 1,3-1,5 per timma och går i snitt i 27 minuter nu i oktober.
Någon som har tips på inställningar för att minska knäppningar (om det är något att bry sig om), balansera golv/radiatorer bättre och att minska start/stop för pannan?
Huset är 200 kvm på två våningar, byggt 2003, ca 100 kvm golvvärme nere med en fördelare och wirsbo shunt push (?). Uppe har vi 21 radiatorer och jag får totala volymen till ca 90 liter om jag kollar en annan tillverkares specar för samma radiatordimensioner.

Suveränt forum detta!

Utloggad Frederiksen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: sundsvall
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2017, 10:57:42 »
kör med alla termostater på radiatorerna öppna och stryp sedan in dom på kopplet så du har ca 5 graders diff vattnet in och ut ur radiatorerna. skulle sedan kolla diffen på golvvärmeslingorna för att veta hur flödet är där. ca 3 ska det vara, är det högre får du öka farten på cp. Blir det nu för varmt på övervåningen får du sänka kurvan tills du är nöjd.Om du nu lyckas med detta och det fortfarnade är kallt där du har golvvärme så testa att öka på termostaten till golvvärmen.

Får du nu dåligt flöde skulle du antingen behöva öka cp på vp (om det nu går) men det kommer slita mer på systemet (ge högre strömmningsljud) eller strypa slingan till övervåningen villket också kommer ge högre strömmningsljud..

Troligen har bergvärmen högre effekt än tidigare frånluftssystem och för liten del vatten.

Skulle vara roligt å veta om du staller in värmekurvan på vp för golvvärmen och kör utan thermostat på den och sedan kollar hur varmt det blir på övervåningen då, för med så många radiatorer på 100kvm så borde du inte få så kallt kan man tycka.. men då ska ju du ha bra flöde till hela systemet först.
Mexitegelhus byggt -72, 2 våningar med 4 etage totalt 250kvm uppvärmt. Nya 3 glasfönster.
Thermia villa classic 105 installerat år 2001 med 180m borra.

Utloggad Lindholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #2 skrivet: 05 november 2017, 15:44:01 »
Tackar! Det har tagit lite tid för jag har införskaffat en termometer för att mäta diffarna. Som du skriver så borde jag kunna sänka kurvan. Det kanske ger mindre knäppningar och får pannan att gå bättre. Problemet är nu att då blir det ingen värme i golvet. Jag börjar ställa in radiatorerna och så får jag hålla tummarna på att det blir bättre balans. Återkommer när jag tagit reda på hur jag stryper radiatorerna.

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #3 skrivet: 06 november 2017, 22:22:56 »
Om knäppningarna bara kommer ibland så är det nästan garanterat efter en vv laddning då växelventilen slår om till värme då går det ut riktigt  varmt vatten på värme sidan. Och då är det bara en tank som kan hjälpa dig. Sen bör du ha en diff över radiatorerna på ca 8°C  och 4-6°C över golvvärmen. Det borde finnas en shunt till golvvärmen som du kan öppna lite så att du kan sänka kurvan och köra utan termostater så att pumpen får arbeta med hela vattenvolymen. Det optimala är att köra helt på kurvan och utan termostater eller bara ett fåtal i rum där det blir för varmt ändå (max 15 % av radiatorerna på termostat är ett bra riktmärke)
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #4 skrivet: 07 november 2017, 12:59:21 »
Du ska möjligtvis ha en diff över radiatorerna på 7-8 grader vid dut men nu är det troligtvis varmare vilket ger lägre framledning och mindre diff.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lindholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #5 skrivet: 13 november 2017, 16:00:19 »
Hej,
Nu har jag hunnit justera och mäta lite. Radiatorerna har en diff efter att pannan gått längre än 10 min på 4-6 grader. Det är ju inte helt lätt att få enhetliga värden, jag mätte på röret mellan panelerna uppe och nere men IR-termometern verkar ha lite större area när den läser.  Det verkar i alla fall rätt utifrån Fredriksens kommentar. Jag mätte golvvärmen och där var det runt 2 grader i diff i snitt. Jag noterade att cp:n stod i läge 3, på max, och drog ned den till lite över 2. Då blev det marginellt bättre. Golven gick från under 21 till lite över 22 i snitt ungefär men fortfarande för kallt. När jag sedan drog ner cp:n ytterligare till lite under 2 så tog det skruv. Ett par cykler senare stod tempmätaren på fördelaren på 50 och golven var runt 23 grader och diffen gick över 6 på golvvärmen. Termostaten på shunten var sedan tidigare på läge 8 av 9 så jag begränsade den till mellan 5 och 6 och ställde cp:n på 2. Nu är det ca 4 i diff.
Det verkade med andra ord som att cp:n var för högt ställd och termostaten på shunten inte ”behövdes” pga. det när den tidigare pannan satt i. Jag tror jag kan justera cirkulationen på golvet lite mer för att få perfekt balans mellan över- och undervåning men frågan är hur termostaten på shunten ska stå? Det är 9 steg och det är inte samma termostat som satt där original, finns något riktmärke eller ska man kolla på tempmätaren på fördelaren ett par gånger och se så framledningen på fördelaren saturerar på en viss temperatur, vilken? Är det olika termostater för t.ex. radiatorer och wirsbo shuntar? Tänker om det finns en risk att VVS-firman som bytte den har gjort fel? Det går en tråd till fördelaren i alla fall.

Jag kör nu med alla rums-termostater och radiator-termostater öppna men för att nå högre diffar måste jag väl strypa radiatorerna och minska cirkulationspumpen för golvvärmen? Blir det bättre verkningsgrad av det? I annat fall antar jag att nästa och sista steget nu är att finbalansera cp:n och sedan minska kurvan till rätt nivå.

Finns det en sannolikhet att knäppningarna kan bli bättre nu när golvvärmen fungerar bättre och blandar i mer vatten från pannan? Jag tänker att systemet har blivit större då golvvärmen i princip inte var med tidigare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #6 skrivet: 13 november 2017, 16:48:41 »
Lite bilder på golvvärmeshunt/fördelare vore bra.
Att golvtemperaturen blir högre när du drar ned cirkpumpen i fördelaren låter mycket märkligt, det enda som borde hända är att deltaT blir högre, och det i sin tur gör att du får ojämnare temp på golvytorna, varmt i början av slingan och kallt i slutet.
"Termostaten" på golvvärmen skall är i normalfallet en maxbegränsning så att golvytorna inte skadas.
Normalt kan man ha den på maxläget.
Du skall INTE strypa på den för att få kallare på golven under normal drift.
Den har alltså bara en säkerhetsfunktion.

Det är rimligt att anta att läge 2 på den interna cirkpumpen är rätt läge (sträva efter 3-4 graders deltaT över golvvärmefördelaren).
Få du in "för lite värme" från pannan till golvvärmen så skall du öppna på trimventilen som sitter på returledningen från shuntgruppen/fördelaren och tillbaka mot värmepumpens retur.
Men som sagt, lite bilder skulle vara bra.
Klart är att du har för hög kurva om du har för varmt i rummen med radiatorer.

För att få högre temp på golvvärmen skall du alltså öppna Total flöde (Retur) nere till höger i min exempelbild.
Det gör att flödet in/ut ur shuntgruppen ökar vilket gör att temperaturen i hela golvvärmesystemet ökar.
Du kan stänga bypassen helt om du lyfter av ett av ställdonen till golvvärmen, t.ex. till en av toaletterna.

Termostaten till vänster i min bild är alltså bara till för att strypa inkommande flöde om det blir för varmt på framledningen i fördelaren, det är för att skydda golvytorna, inte för att reglera temperaturen.
« Senast ändrad: 13 november 2017, 16:57:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lindholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #7 skrivet: 14 november 2017, 13:49:14 »
Hej, ursäkta bildkvaliteten, den sitter i en låda i en garderob. Motsvarar returen "A" på min bild? Skruvar man av en plugg och vrider med en insex-bit på samma sätt som på returstrypningarna (C)? Hur mycket ska man öppna åt gången? Jag har fintrimmat lite och det är blött under pluggarna på returstrypningarna, är det normalt?
Termostaten (B) är bytt som sagt och jag vill ju mycket riktigt inte använda den för att ställa temperaturen men jag har dragit åt den successivt lite åt gången när mätaren på ut-röret är över 40 grader, jag antar att det är det man ska sträva efter? När det gäller bypassen; Hur justerar man den? Och att "lyfta av" rumstermostatdonet på ut-ventilen (D)? Jag har en jäkla respekt för vatten så jag vill inte skruva på något man riskerar att öppna systemet i knät med. Tack för svaren hittills!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #8 skrivet: 14 november 2017, 15:30:33 »
Det kan vara lite vatten under täcklocken på trimventilerna, se bara till att packningen i locket inte försvinner i hanteringen så skall det inte vara nån fara att öppna och justera.
Du skall inte sikta på en viss temperatur genom att justera vare sig cirkpump eller termostat, det sköter kurvan/styrdatorn i värmepumpen.

Du skall sänka kurvan så mycket att du får lagom varmt där du värmer med radiatorerna när du har termostaterna på dessa fullt öppna.

Sen får du justera temperaturen på golven genom att justera trimventilen på returen (rätt uppfattat av dig var den är).
Jag skulle börja med att köra cirkpumpen för golvvärmen på läge 2, sänka kurvan ett par steg i värmepumpen och så avvakta i ett dygn för att se vad som händer.
Att cirkpumpen i shuntgruppen, och dess hastighet påverkar värmen i golven (mer än bara genom att öka eller minska deltaT) tycker jag låter märkligt, möjligen indikerar det att flödet in från värmepumpen begränsas av högt internt flöde i golvvärmegruppen, någon typ av venturieffekt, men tvärt emot, men det har jag aldrig hört talas om.
Känns lite märkligt.

OM du vill justera in systemet med deltaT -metoden måpste du "tvångsköra" värmepumpen så den går med kompressorn igång så länge att systemtemperaturen inte längre stiger, först du har du all värmeavspegling i systemet och kan trimma in de enskilda radiatorerna för en deltaT på ca 5-7 grader.
Du kan då också justera in hastigheten på cirkpumpen i golvvärmegruppen så att du har en deltaT på ca 3 grader mellan fram och retur på gruppen i stort.
Samma sak med de enskilda slingorna (om du inte har tillgång till ett injusteringsprotokoll med korrekta värden svart på vitt så att säga)
« Senast ändrad: 14 november 2017, 15:33:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lindholm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #9 skrivet: 23 november 2017, 09:24:01 »
Hej igen,
Nu har vi haft några dagar med kyla och pumpen har gått långa perioder. Jag mätte diffarna när den gått i 50 min och det var ca -4 ute. Jag mätte alla slingor och 6 av 21 radiatorer och får det till att golvet har diffar på 2-4 grader och radiatorerna 3-5. Jag har justerat returventilen på golvvärmen och fått en jämn temperatur mellan över- och undervåning. Är diff-temperaturen i detta läge något att agera på? Det är ju lite lägre än det ni säger men det är ju heller inte så kallt ute som det kommer vara i vinter. Vad händer om man ökar diffarna? Kommer vi få ojämnare värme (högt/lågt) beroende på när pumpen går eller är det bara större diff över resp. slinga? Det är ju ganska enkelt att justera upp cirkpumpen för golvet men som jag förstått det måste man på alla 21 radiatorer med specialverktyg för att åtgärda dem, med risk att det blir fel?

Vad gäller bypassen; öppnar man locket där också och drar åt en insexskruv till ändläge? Hur tar man av badrummets termostat? Är det bara att skruva av den grå "muttern" (D) och lägga donet åt sidan? Behöver man skruva dit ett täcklock där med?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #10 skrivet: 24 november 2017, 07:44:15 »
DeltaT när framledningstempen är låg är inte samma sak som deltaT över värmepumpen, medan systemet fortfarande stiger i temp så har du ju bara en del av temperaturfallet över radiatorerna och golvvärmen.
För att justera in flödet över varje enskild slinga/radiator så bör kompressorn tvingas gå så länge att systemtemperaturen inte längre stiger, först då har du full avspegling av all effekt som kompressorn tillför och kan då teoretiskt justera in flödet till samma deltaT över värmepump, golvvärme och radiatorer.

Exakt hur man lossar termostaterna på fördelaren vet jag inte, men det borde inte vara svårt i alla fall.
Täcklock behövs inte annat än om du vill skydda mekaniken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Värmeinjusterare

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #11 skrivet: 24 november 2017, 08:33:15 »
Ditt system innefattar 21 rad och golvvärme när man enbart har golvvärme brukar man sätta i en volymtank. efter som du har ett ganska nytt hus antar jag att volymen på ditt rörsystem är ganska litet. knäppningar kan bero på många anledningar: för små hål, temperatursvängningar, klammer som rör sig om det är så kan en volymtank hjälpa.
När det gäller deltaT på värmepumpen brukar Vp ha ett deltaT mellan 8-10°C(oavsett utetemp), Inställningar när det gäller golvvärmen skall det finnas protokoll på om det är gjort av fackfirma. Om man skall vara riktigt noga skall man också göra en inställning av varje radiator så att effekten blir rätt för varje enskild radiator(bättre ekonomi och körtid).
Om Vp startar och stoppar hela tiden är någonting fel i systemet. Om knäppningarna bara kommer på vid varma utetemperaturer beror det troligtvis på varmvattentillverkningen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bytt till bergvärme - nybörjarfråga
« Svar #12 skrivet: 24 november 2017, 08:37:30 »
Och styrmotorena på golvslingorna brukar man kunna lossna genom att trycka in två plast flärpar en på varje sida. Den grå "muttern" skruvar man dit innan man fäster reglerdonen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!