Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 360P - Varmvatten  (läst 11121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe 360P - Varmvatten
« skrivet: 24 maj 2007, 10:14:55 »
Hej, har en Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepanna. Den är ca 4 månader gammal.
 
Jag har pannan i läget AUTO, och då vill den i dagsläget stå i läget VÅR/HÖST och det verkar ju bra. I VÅR/HÖST-läget så skall ju endast kompressorn och ej elpatronen jobba. Detta verkar leda till att det inte finns något speciellt varmt varmvatten i varmvattenberedaren på morgonen. Jag antar att natten då varit lite kylig och kompressorn har haft fullt upp att värma vatten för slingvärme, och tappvarmvattnet har inte blivit tillräckligt uppvärmt?
 
Men, borde inte pannan då automatiskt gått över till VINTER så att elpatronen kunnat användas?
 
Nu tvingas jag ha pannan fastlåst i VINTER trots att det är full vår, för annars finns det kanske inget varmvatten på morgonen.
 
Det finns inget sätt att sätta pannan i ett läge då pannan får använda elpatron för tappvatten men ej för värmeslingorna?

Mvh
Pagge
Nibe 360P

Utloggad Dave

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2007, 13:12:34 »
Har du prövat att ställa värmepumpen i VÅR/HÖST-läge och därefter använda EXTRA VARMVATTEN, som tillåter pumpen att använda elpatronen. Ställ isåfall in extra varmvattentemperaturen till 56 grader för att inte använda elpatronen i för mycket i onödan.
Nibe 1215-5 och ett radiatorsystem. Huset har en boyta på 120 kvm.

Utloggad Pag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2007, 13:25:44 »
Hej, tack för svaret, det skulle man ju kanske kunna göra.

Men då får man ju dels gå ock trycka på den knappen varje dag men framförallt vill man nog undvika det eftersom varmvattenberedaren ligger nersänkt i värmesystemskärlet så då kommer även detta kärl bli uppvärmt av patronen...

Det blir väl till att ha den fastlåst på VINTER tills man kan gå över till SOMMAR...

Mvh
Pagge
Nibe 360P

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2007, 20:09:40 »
Duscha pÃ¥ kvällen.  *roflmao*

Nej det är ju det som är grejen med höst/vår-läget, att elpatron inte ska hjälpa till, en kall natt gör att VV-temp sjunker men du kan kanske begränsa max framledningstemp (2.4) så att panntemp inte sjunker trots en kall natt?

Risken är dÃ¥ att det istället är lite kyligt i huset när du vaknar man du kan i gengälld ta en varm dusch.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #4 skrivet: 26 maj 2007, 20:28:14 »
Hej

Gör som Carl N säger och begränsa framledningstempen, det har jag gjort (jag hade samma problem). 360:n har en fördröjning som gör att även om utetempen skulle gå ner under gränsen för VINTER läget så måste medeltempen vara under detta läge i minst 24 timmar (detta för att inte pumpen skall byta mellan VÅR/HÖST och VINTER för ofta). Detta tycker jag är en brist hos 360:n. Man borde kunna välja hur många timmar medeltempen måste vara över/under gränsvärdena för att pumpen skall byta läge eftersom behovet är olika för olika familjer, vissa kanske bara duschar på kvällen och då blir det kanske inga problem, men vissa kanske duschar på morgonen och då blir det problem.

Klein

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #5 skrivet: 27 maj 2007, 11:37:53 »
jo det är nog en liten brist från NIBE om man inte kan ställa in den så att man kan använda vår/höst läget på våren och hösten !

kanske de borde ha satt dit en större kompressor istället ?  >:D    Hur stor är den befinttliga i 360n ?? ;D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Pag

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #6 skrivet: 29 maj 2007, 08:21:30 »
Tackar för svaren! Skall testa detta råd!

Mvh
Pagge
Nibe 360P

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #7 skrivet: 29 maj 2007, 08:27:20 »
jo det är nog en liten brist från NIBE om man inte kan ställa in den så att man kan använda vår/höst läget på våren och hösten !

kanske de borde ha satt dit en större kompressor istället ?  >:D    Hur stor är den befinttliga i 360n ?? ;D


Vad ger en 360 1,6 kw eller om det var 1,8kw så det är fruktansvärda krafter som släpps lösa >:D

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #8 skrivet: 29 maj 2007, 15:29:16 »


Vad ger en 360 1,6 kw eller om det var 1,8kw så det är fruktansvärda krafter som släpps lösa



Det är väl ingen fruktansvärd effekt/kraft i den ?!!???    ;D >:D :D :) :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad binky

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2007, 20:55:59 »
Hej!

Är inne på första säsongen med vår Fighter 310 P. Och det här med vår/höst resp sommarläge, finns det några generella "indikationer" på när man ska sätta dessa lägen, eller är det bara på "känsla"?

Körde vår-läget för ett tag sen och då sjönk panntempen ner till 32 efter morgondusch. Läste även i annat forum här att panntempen ska vara 53 grader för att kötta koliebakterian i rören?? Jag gick då tillbaka till "normalt" läge men nu har kompressorn jobbat lite kvällstid även om 20 grader ute vilket känns lite onödigt/fel.

NÃ¥gra som har erfarenheter?
Nybyggt 2-planshus 2006, tot 148 kvm, vattenburen golvvärme med rumstermostater nedervåning och vattenburna elradiatorer ovanvåning. Nibe Fighter 310P. Skåne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2007, 21:51:59 »
Att köra med vÃ¥r/höst läge är väl ingen höjdare precis , den tÃ¥l ej hög framledningstemp dÃ¥ . Svagt ljumma radiatorer pÃ¥ sin höjd klarar den med enbart kompressor , i ett litet hus 80-100 , och dÃ¥ska du ej tappa varmvatten pÃ¥ samma gÃ¥ng för dÃ¥ sjunker panntempen snabbt och dÃ¥ tar det lääänge att fÃ¥ upp panntempen tillbaka till 50-52grader , detta är min erfarenhet av vÃ¥r/höstläge !!!kanske nÃ¥gon har en bättre erfarenhet av den ???  :D
310p är nog mera en elpanna än värmepump tycker jag !
Däremot sommartid i sommarläge (utan cirkpump) funkar den bra med bara kompressorn !  :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #11 skrivet: 04 juni 2007, 11:17:13 »
Hej

Vår/Höstläge bör nog användas samtidigt som man begränsar framledningstempen till 26-27 grader (man får prova sig fram till vilken framledningstemp som pumpen klarar av att både producera vv och värme, beror på värmebehovet i huset).

Jag tycker ju att Nibe borde infört en hysteris också på framledningstempen när man nu har det på när man skiftar mellen vår/höst till vinter. Alltså, man borde inte höja framledningtempen under kalla nätter (eller man borde kunna ställa in detta).

Det man kan göra är ju att tidsstyra pumpen så att den sänker frameldningstempen (eller rättare sagt värmekurvan) under natten under våren och hösten. Tyvärr kan man inte automatisera detta, utan man måste ställa in detta manuellt under de tider på våren resp. hösten då man har läget med kalla nätter och varma dagar.

MVH

Olof

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #12 skrivet: 04 juni 2007, 22:58:19 »
Jo , jag hÃ¥ller med att ca 26-27grader kan den klara med enbart kompresssordrift , blir det högre  "kräver" den elpatron !  >:D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Eklew

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #13 skrivet: 20 juni 2007, 15:37:11 »
Hej alla värmepumpsfantaster!
Alla frånluftsvärmepumpar från Nibe och IVT mm har relativt små kompressorer, detta beror på att en frånluftsvärmepump huvudsakligen är en elpanna med kompressor driven återvinning av ventilationsluften, vid full effekt på en kompressor som levererar ca 1.8 kw värmeeffekt vilket motsvarar ca 1kw kyl effekt på frånluften, så kommer frånluften (vid en in temperatur på 20C och medel fläkt hastighet) att hålla ca 4C detta indikerar att gränsen för lönsam återvinning av frånluften är nådd och en större kompressor saknar vinning.
Så om man tittar på hur mycket effekt som varje del bidrar med till ditt värmesystem så kanske bilden klarnar lite på frågan om vad som är rimligt. Åter vinningen levererar ca 1800W (kompressor) el-tillskottet levererar min. 9000W i 4 effektsteg (beroende på modell) detta innebär att redan när första elsteget kopplas in fördubblas tillförs effekt. Så mitt tips till er alla som har en frånluftsvärmepump av någorlunda ny modell med möjlighet till val av årstids läge är att sätt den i vinterläge och låt den stå där året om. Nyare värmepumpar använder endast elpatronerna när det behövs om det inte behövs så används dom inte och kompressorn får alltid försöka förs. Allt är en fråga om ekonomi och komfort stänger du av elpatonerna så riskerar du att få kalt men det blir billigt…
Servicetekniker för IVT och Nibe.
Är lycklig ägare av en värmepump i ett hus med både väggar OCH ett tak.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Nibe 360P - Varmvatten
« Svar #14 skrivet: 20 juni 2007, 22:30:55 »
Jag anser att frånluftspumpar är kalle ankapumpar..................

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 756
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!