Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 november 2012, 16:56:30 »

Tror inte det blir så bra till en vp på 17 kw misstänker att en vv beredare har för små anslutningar för den effekten.
Skrivet av: hobbymekk
« skrivet: 19 november 2012, 15:12:34 »

När jag satte in bergvärmepumpen så tog jag den gamla varmvattenberedaren på 300L och satte som volymtank, den blev ju ändå över så det var gratis och lätt att koppla in... Jag räknar med att en värmepump lever ett visst atal starter, så det är en livslängdsförhöjare, oberoende av hur det var innan tanken kopplas in.

/Hobbymekk
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 november 2012, 17:16:34 »

Att byta raddar för att få mera vatten känns (nästan) bortkastat men kan man samtidigt få ner framledningen kan det ev vara ide men med lägre framledning ger vp lite mer effekt. Vill du ha mera vatten skaffa en tank har du ok flöde i dag så räcker det bra med en volymtank på framledningen.
Skrivet av: energizer
« skrivet: 14 november 2012, 15:30:26 »

I garaget har jag en stor treradig radiator som jag strypt en del, räcker med 15, 16 grader där tycker jag  ;).
För övrigt är det fullt öppna termostater.
De gamla 80-talsradiatorerna jag har i huset rymmer säkert inte mer än 2 liter. Ett nytt med samma mått rymmer säkert 6-7 liter så där skulle det finnas lite att hämta.
Har kollat på en 100l UKV tank, men det skulle kosta omkring 7000 med material och arbete. Får vägas mot kostnad för några nya radiatorer eller ökad risk för kompressorslitage.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 november 2012, 11:01:29 »

Har du termostaterna i drift, så de kan strypa bort flöde?
Skrivet av: energizer
« skrivet: 14 november 2012, 10:03:23 »

Spinner vidare på den här tråden...
Jag har haft igång min anläggning drygt ett år nu.
Thermia Optimum 10kW med 160m borrhål som värmer hus och garage, ca 220m2. Jag är helnöjd med driften speciellt med tanke på allt varmvatten vi förbrukar.
Justerade nyligen integral från -65 till -90 och hysteres från 12 till 14 för att få isär starterna något jämfört med förra året.
Med nuvarande inställningar och nuvarande väderlek, dvs 5 °C startar pumpen med ca en timmes intervall och går i 10 minuter. Brine in 5, brine ut 2.
När det blir kallare går den givetvis oftare/längre.
Ligger på kurva 33. När pumpen gått ca 10 minuter ligger typiskt utgående temp strax under hysteresgränsen.
Jag kollar integralloggen och kan se att att det som regel inte är på hysteresen som pumpen stoppar (integralen nollas om man når över hysteresgränsen).
Med de gamla inställningarna startde pumpen med knappt 30 min intervall förra vintern vill jag minnas, men jag gissar att jag kommer hamna strax under 40min med de nya inställningarna. Är det någon risk att man sliter ut pumpen i förtid med de här täta starterna? Ska man installera en arbetstank?
Har även funderingar på att byta några av 80-tals radiatorerna i huset för att öka vattenvolymen och få isär starterna.
Någon som har erfarenheter från liknande?  :)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 oktober 2012, 07:27:54 »

Precis.

Inte säkert att du behöver någon tank alls.
1 start/timme är i sig inget större problem, det finns hur många värmepumpar som helst som har sämre driftsförhållanden än så runt om i landet och ändå tuffar på.
Vilken framledningstemp har du när kompressorn stannar som det nu är.
Och vad är börvärdet.
Kan du delge oss detta är det lättare att säga om det är några problem att köra på detta sätt tillsvidare.
När har du resten av huset klart för anslutning?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 oktober 2012, 17:10:13 »

Verkar funka bra utan tank men det är svårt att svara för det beror ju tex på hur högt över börvärde vp jobbar. Men det kommer ju att bli ännu bättre när du kopplar in resten av systemet och du kanske inte behöver arbetstank utan klarar dig med volymtank så kör på tummenupp
Skrivet av: stavre445
« skrivet: 24 oktober 2012, 15:48:11 »

Jag kör just nu en nibe 1145 17KW på halva huset. 175 kvm ist för 350kvm som jag ska göra i framtiden. Nya radiatorer som jag har dimensionerat efter DT30. De är även överdimensionerade. varje radiator ska ge ca 1000w vid dt 30.  Jag har 2st i varje rum där behovet är ca 1700w. Nya stammar 25 pex med stick på 16 pex till 15 cu.

Jag kör fullt flöde på radiatorerna dvs  termostarerna utskruvade till max. Jag har  :dt: på värmepump på ca 6 °C 3-7 står det i manualen som riktlinje.

Jag har inte heller någon arbetstank då jag aldrig fick någon rekommendation på detta. Inga larm på pumen eller så. Det har gått i ca 4 veckor nu med ca en start i timmen.

Sliter jag ut grejorna på ngt sätt då jag kör så här? Bör jag ha en arbetstank? Eller är det bara att tuta & köra?

tacksam för svar!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!