Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tolkningshjälp av data i Diagnos-menyn  (läst 1899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peddap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Tolkningshjälp av data i Diagnos-menyn
« skrivet: 25 december 2010, 09:28:20 »
Hej!

Första inlägget här, har sedan tidigare läst "stickyn" om hur EcoEl och EcoAir funkar och det var kanon men jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med att reda ut hur man ska tolka viss information på min panna.

Jag har för några månader sedan flyttat in i ett hus där vi har en EcoEl samt en EcoAir från 2003. Vi bor ett par mil öster om Lund i Skåne och nu när det varit rejält kallt(lägre än -10) har inte riktigt uppvärmningen hängt med. Idag när jag vaknade ser jag att det är -13 ute och istället för 20-20,5 som vi brukar ha inne är det strax under 18. Kollar jag på pannan ser jag att det i menyn "Diagnos" står "Framl 48 Börvärde 55". Elpatronen går bara på 4,5kW trots att det är inställt att den får ta ut maxeffekten på 9kW. Vi har ingen rumsgivare utan vi kör på inställda kurvan (62 vid -15).

Mina frågor är:
1) Med börvärde antar jag att pannan inser att den borde leverera 55-gradigt vatten till radiatorerna, men det den mäktar med är bara 48 för tillfället? Så den kommer kämpa på för att försöka komma upp i 55?

2) Utegivaren till EcoAiren verkar vara felmonterad eller liknande då den visar -7 medan mina 2 termometrar visar -12,5 och -13, så pumpen kör sitt race trots att den borde bryta vid -10? Kan det vara så att pannan räknar med att pumpen ska fixa till temperaturen men då det egentligen är för kallt blir verkningsgraden så pass låg att den inte kan prestera bättre? Kan det kanske tom. bli negativ verkningsgrad -> 1kWh in för att driva pump+kompressor men bara 0.8kWh ut så att säga?

Jag skulle bli väldigt tacksam för uppslag eller synpunkter!

/Peter

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tolkningshjälp av data i Diagnos-menyn
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 09:43:24 »
Har den effektvakt så kan det vara denna som begränsar elpatron.
Annars stämmer det att den vill köra ut 55 ºC framledning men orkar bara upp till 48 ºC.

Visar utegivaren några grader fel så kan man kompensera detta genom att justera huskurvan.
EcoAir ska funka ner till -15 ºC tror jag.
Sen är verkningsgraden lägre ju kallare den är ute men den blir nog aldrig negativ.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Tolkningshjälp av data i Diagnos-menyn
« Svar #2 skrivet: 25 december 2010, 10:11:33 »
Men det låter konstigt om effektvakten skulle begränsa så kraftigt att enbart 4,5kw kan gå. Framförallt på natten när övriga förbrukare brukar stå stilla, ex. tumlare, motorvärmare, tvätt etc.

Om du kollar i menyn under Aktuell drift info skall det stå hur stort strömutaget är på den kraftigast belastade fasen. Vad står det där?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad peddap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Tolkningshjälp av data i Diagnos-menyn
« Svar #3 skrivet: 25 december 2010, 14:07:31 »
Carl N: Ah effektvakten ja, den skulle det ju mycket väl kunna vara! Tackar för tipset!

Castrol: Akutell driftinfo har jag inte i menyn men Logg däremot, antar att det är samma. Under Logg->Elvärme drift har jag 4,5kW. Huvudsäkringen för huset är på 20A och det är även inställt i pannan.

Ska ha hit en elektriker på måndag av en helt annan anledning, ska be honom kolla på effektvakten och se om han kan komma på en bra anledning till att pannan inte kör på mer än 4,5kW.

En helt annan fråga: om jag har framledningstemp 62 vid -15, men max framledningstemp 55, kommer då pannan spärra så att vattnet som leds till radiatorerna aldrig är varmare än 55, så att jag borde höja denna inställning till 62 också? Eller kör pannan "override" på max framledningstemp när så krävs?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tolkningshjälp av data i Diagnos-menyn
« Svar #4 skrivet: 25 december 2010, 15:31:37 »
Det kan väl inte vara någon vits med att sätta en max framledningstemp om pannan kan köra över den.
Sätter du framledningstemperaturen till max 55º, ska shunten aldrig shunta ut högre temperatur.
Anledningen till att man maximerar framledningstemperaturen är ju normalt, att det finns sånt som inte tål högre temperatur.

erp
« Senast ändrad: 25 december 2010, 15:38:59 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad peddap

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Tolkningshjälp av data i Diagnos-menyn
« Svar #5 skrivet: 25 december 2010, 17:34:38 »
Det kan väl inte vara någon vits med att sätta en max framledningstemp om pannan kan köra över den.

Ja jo, låter ju logiskt :) Tackar för svaret, intressant att veta hur det funkar! Jag har noll erfarenhet av uppvärmningssystem, har bott i lägenhet fram tills för några månader sedan då jag blev vuxen och skaffade hus och manualen är ju rätt kortfattad vad gäller menyvalen. Så därför spekulerar jag en del och ställer kanske en del dumma frågor. Oerhört tacksam för alla snabba svar!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!