Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med inkoppling av varmvattenberedare till en ctc eco el??  (läst 6678 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jeppe_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Är ny på forumet och hoppas på att få lite hjälp av er!

Installerade en Eco el + Värmepump 107 för ett par år sen och nu är jag som dom flesta med CTC trött på att varmvattnet tar slut fort (finns det nån klubb?)

En varmvattenberedare är inhandlad och upp hängd intill pannan.

Tänkte kapa röret precis efter blandningsventilen på pannan och dra det röret in i beredaren istället och sen rör från beredaren vidare ut i huset igen.

Är jag rätt på det?
Ska jag sätta nån blandningsventil vid den nya beredaren?
Alla tips mottages!!!!!!!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du bör flytta blandningsventilen till den nya beredaren.
Alltså el-VVB matas direkt med varmvatten från VP:n och sen sätter du blandningsventilen efter el-VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jeppe_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aha okej. Blir knepigt att få till då den sitter väldigt långt ner mot pannan nu. :o

Vi har alltid haft  blandningsventilen fullt öppen sen pannan installerades, mÃ¥ste jag flytta den ändÃ¥?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med inkoppling av varmvattenberedare till en ctc eco el??
« Svar #3 skrivet: 18 november 2011, 18:09:33 »
Blandningsventilen måste placeras så att den kan garantera att varmvattnet inte överskrider tillåten maxtemperatur vid tappställena. Sitter den inte så, är den ju meningslös.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jeppe_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej.

Var ner o kollade på pannan och tog en bild.

Som jag förstått det hela nu så ska jag kapa röret vid det gröna sträcket, leda Rör A til Blå ingång på beredaren och Rör B från den röda utgången på beredaren?? Då användas blandningsventilen rätt? Och ombyggnaden blir minimal.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Ja sÃ¥ bör det bli  Thumbsup
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad jeppe_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då har jag haft en rörläggare här hemma idag för jag ville inte koppla in den själv.

Men såg nu när jag kom hem att han har kopplat in beredaren efter blandningsventilen?? Ok lösning då alltså? Eller vet han inte vad han sysslar med?

Utloggad jeppe_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har jag iallafall tagit en låååång och varm dusch, äntligen!  huvuddunk

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Då har jag haft en rörläggare här hemma idag för jag ville inte koppla in den själv.

Men såg nu när jag kom hem att han har kopplat in beredaren efter blandningsventilen?? Ok lösning då alltså? Eller vet han inte vad han sysslar med?

Finns någon ny blandningsventil efter den nya VVB:n?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jeppe_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej :-\

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inkoppling av varmvattenberedare till en ctc eco el??
« Svar #10 skrivet: 01 december 2011, 19:20:07 »
Om du har barn så rekommenderar jag dig att få blandningsventilen flyttad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jeppe_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej, får vårt första barn i Mars så det dröjer innan han ska duscha själv men jag jag ska helt klart fråga rörläggaren hur han tänkte.

Utloggad jeppe_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmvattnet är 55 grader i köket o badrum. VVB är inställd på ca 60. Lagom eller ska jag höja vvb?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med inkoppling av varmvattenberedare till en ctc eco el??
« Svar #13 skrivet: 01 december 2011, 21:35:24 »
Varmvattnet är 55 grader i köket o badrum. VVB är inställd på ca 60. Lagom eller ska jag höja vvb?

Det är lagom och i så fall behövs ingen blandningsventil.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jeppe_L

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Okej

Jag tackar för hjälpen! Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!