Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög elförbrukning? Tror det kan bero pÃ¥ Nibefighter 1215  (läst 11712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Helt ny på forumet och väldigt grön när det kommer till värmepumpar då jag bott i lägenhet hitills i vuxenlivet och ej behövt sätta mig in i dessa. Nyinflyttad sedan i maj till en enplansvilla med bergvärme och en Nibe fighter 1215 värmepump.

Vill börja med att säga att jag är jättetacksam för all hjälp och tips/råd jag kan få. Det blev ett långt mail men jag hoppas ni orkar med det.

Mitt huvudbry är att jag misstänker att den drar mer el än vad den borde. Jag har som sagt inte bott så länge men enligt min el-leverantör så är den uppskattade årsförbrukningen ca 28 600 kwh för vår villa. Debiteringen för Oktober månad var bara den ca 2 300 kwh, en inte alls så kall månad heller. Detta låter i mina öron väldigt högt och alla jag har pratat med som har bergvärme ligger på minst hälften av detta. Självklart så förstår jag att det är många variabler som spelar in, hustyp och el-vana inte minst. Men jag tycker heller inte vi har några revolutionära sätt att leva eller något extraordinärt el-törstigt hushåll.

Jag har lusläst en hel del trådar på forumet och det ser onekligen ut att finnas mycket kunnigt folk här. Så jag tänkte att någon vänlig skäl kan kika på mina inställningar och se om det är något som verkar lite "off" innan jag tar kontakt med någon form av servicetjänst.

Lite kort om huset ifall det behövs. Beläget i Sundsvall, byggt 1972, 150 kvm, platta på mark (den riskablare varianten), originalfönster 2-glas, stora fasta fönsterkassetter i kök och vardagsrum, i vardagsrummet löper ett konvektorelement under dessa som känns lite undermålig då det är husets kallaste rum, originalradiatorer, el-golvvärme i hall samt badrum, mekanisk frånluftsventilation (heter det så? Jag har ett aggregat på vinden och en styrpanel för denna inomhus iaf). I modern tid är vinden tilläggsisolerad samt taket bytt. Samt ett fristående varmgarage på 50 kvm där värmepumpen finns.

Hushållet består av två vuxna och två barn (tre år och nyfödd). Det går väl ca en diskmaskin om dagen, tvätt varannan eller var tredje dag. Ca två duschar per dag och ett eller två bad veckan. Golvvärmen i badrum och hall är på konstant och satt till blygsamma 20 grader, motorvärmare går i dagsläget sparsamt men kommer att gå regelbundet på en bil.

Två gånger sedan inflytt så har säkring gått som gett HP/MS-larm på pumpen. Första gången tog jag via ett serviceföretag dit en elektriker men han återställde endast motorskyddet för en kostbar slant. Så andra gången (när en fas gick) så läste jag på och återställde detta själv, det var då jag fick upp ögonen för att pumpen kanske inte gick som den skulle. Värt att notera är att föregående ägare "fasat upp" elskåpet till 20A.

Så här ser då mina inställningar i pumpen ut för tillfället. Det ger mig runt 20-21 grader inomhus förutom i v-rum som jag har har problem att få upp värmen i pga konvektorn, där ligger det runt 19 grader (jag har endast utomhusgivare på anläggningen). Jag gjorde tre olika mätningar under ca 24 timmar. I höstas när jag tyckte det var lite kallt inne s ändrade jag kurvlutningen från 8 till 9 och den har fått vara kvar på detta.

VB-fram:  46 (41) -- 43 (42) -- 47 (43)
Varmvatten: 50 -- 51 -- 50

Utetemp: 1 -- 0 --  -1

VB-r:  35 (55) -- 33 (55) -- 37 (55)
VVstart:  50 (48) -- 51 (48) -- 50 (48)

KB-f:  4 -- 3 -- 3
KB-r:  1 (-12) -- 3 (-12) -- 1 (-12)

Kurvlutning:  9 (samma alla tre ggr)

VPstarter:  25989 -- 25907 -- 25933
VP: till -- till -- till

VP-tid:  50937 h -- 50941 h -- 50951 h
TS-tid:  1478 h -- 1478 h -- 1478 h

Grundinst.  0  10 (samma alla 3 ggr)
Sverige (samma)

Mina tankar: VPstarter ca 56 st på 24 timmar, är inte det väldigt högt? Det är väl då som pumpen drar mest el? Kompressorn byttes 2015 så den är ny, men med en sån belastning kanske det inte är konstigt att den gamla blev utsliten? Pumpen installerades f.ö 2005. Jag vet tyvärr inget om borrhålet om det är relevant.

Det blev ett långt mail då jag ville få med så mycket kring information som möjligt. Är det något relevant jag har missat så säg bara till, tack på förhand.
« Senast ändrad: 28 november 2016, 13:34:38 av jonloof »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kurvlutningen är rätt hög,  men samtidigt sÃ¥ verkar den ju behöva vara det om du trots detta fÃ¥r för kallt i ett rum.
En hög kurva i kombination med (kanske?) en majoritet av radiatorerna som stryper på termostaterna ger värmepumpen väldigt liten aktiv vattenvolym att arbeta med, det genererar många start och stopp.
Det bästa är om du kan öppna alla termostater och justera in värmen i rum som blir för varma genom att strypa in grundflödet så att det blir lagom varmt, kanske får du då också lite mer flöde till rummet som är för kallt.
Känns som att det kunde vara ide att titta på att byta ut/komplettera radiatorn i det kallaste rummet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kurvlutningen är rätt hög,  men samtidigt sÃ¥ verkar den ju behöva vara det om du trots detta fÃ¥r för kallt i ett rum.
En hög kurva i kombination med (kanske?) en majoritet av radiatorerna som stryper på termostaterna ger värmepumpen väldigt liten aktiv vattenvolym att arbeta med, det genererar många start och stopp.
Det bästa är om du kan öppna alla termostater och justera in värmen i rum som blir för varma genom att strypa in grundflödet så att det blir lagom varmt, kanske får du då också lite mer flöde till rummet som är för kallt.
Känns som att det kunde vara ide att titta på att byta ut/komplettera radiatorn i det kallaste rummet.

Jo tog faktiskt bort alla termostater på elementen inomhus i höstas efter ett tips från en bekant, detta skulle enligt honom göra att det inte stöps någonstans utan det kunde flöda genom hela systemet. I garaget är det ett (av tre) element som är kallt trots att det är helt öppet, kanske ska ta bort termostaterna där med?

Alla element inomhus är varma, vardagsrummet tror jag är en "lost cause" med nuvarande konvektor, då kallraset från fönstrena är påtagligt. Men värmepumpen tar väl inte hänsyn till innetemperaturen då jag endast har utegivare?
« Senast ändrad: 28 november 2016, 09:32:16 av jonloof »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
När du har tagit bort alla termostater så kan du behöva justera grundflödet i radiatorerna. Annars är det dels risk att det blir ojämn temperatur mellan rummen och dels blir för bra flöde i de som ligger tidigt i slingan så att de andra inte får tillräckligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
När du har tagit bort alla termostater så kan du behöva justera grundflödet i radiatorerna. Annars är det dels risk att det blir ojämn temperatur mellan rummen och dels blir för bra flöde i de som ligger tidigt i slingan så att de andra inte får tillräckligt.

Ok, är detta något en lekman klarar av eller behöver jag kontakta en rörmokare eller dylikt?

Vet inte om det är relevant men expansionskärlet har ett tryck som brukar ligga runt 0,5 bar. Jag har testat att fylla på det till ca 0,8 då jag tyckte att 0,5 lät lite. Värt att notera är att villa ligger ovanför garaget i nivå. Markplan villa är ungefär i huvudhöjd med garaget. Dock så sjunker alltid trycket ned till ca 0,5 igen efter ett tag. Kan det indikera läckage?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kolla i nedre luckan på värmepumpen, det är inte ovanligt att det läcker lite från packningen vid elpatronens kopplingsplintar, det är en 3 eller 4 tums planpackning som är svårt att få riktigt tät, jag har fått ansätta min några gånger då det läckt där.
Kan du ta en bild på hur dina radiatorer och koppel ser ut, det finns ett antal olika sätt man kan justera grundflödet på beroende på typ, omöjligt att säga hur utan att veta hur det ser ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla i nedre luckan på värmepumpen, det är inte ovanligt att det läcker lite från packningen vid elpatronens kopplingsplintar, det är en 3 eller 4 tums planpackning som är svårt att få riktigt tät, jag har fått ansätta min några gånger då det läckt där.
Kan du ta en bild på hur dina radiatorer och koppel ser ut, det finns ett antal olika sätt man kan justera grundflödet på beroende på typ, omöjligt att säga hur utan att veta hur det ser ut.

Absolut, jag kan återkomma med detta ikväll. Tack för hjälpen, guld värt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Annars kan det ju vara så enkelt att det är luft nånstans eller att expansionskärlet är trasigt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Annars kan det ju vara så enkelt att det är luft nånstans eller att expansionskärlet är trasigt.

Jag luftade även elementen i somras, men det kom liksom vatten direkt då jag vred så jag antog att det inte var luft i dom. Dock så hade jag pumpen igång medans vilket jag senare läst att man inte ska ha. Avluftningsventilerna satt väldigt dumt till också så det var svårt att samla upp vattnet, så jag öppnade och stängde de väldigt snabbt direkt när jag såg att det kom vatten, ska man låta det rinna ett tag för att komma åt ev. luft eller bör denna pysa ut direkt?

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kolla i nedre luckan på värmepumpen, det är inte ovanligt att det läcker lite från packningen vid elpatronens kopplingsplintar, det är en 3 eller 4 tums planpackning som är svårt att få riktigt tät, jag har fått ansätta min några gånger då det läckt där.
Kan du ta en bild på hur dina radiatorer och koppel ser ut, det finns ett antal olika sätt man kan justera grundflödet på beroende på typ, omöjligt att säga hur utan att veta hur det ser ut.

Nu har jag äntligen haft tid att ta några bilder. Så här ser då elementen ut genomgående i huset. Som du ser så har jag tagit bort termostaten helt.




Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #10 skrivet: 01 december 2016, 08:32:12 »
Bilderna du länkat till är inte publika, man måste vara inloggad för att kunna se dem.
Det finns en funktion för att bifoga bilder i forumet, klicka på "Bilagor och andra tillval" som visas nedanför teckenfönstret när du skriver ett svar i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #11 skrivet: 01 december 2016, 09:59:16 »
Bilderna du länkat till är inte publika, man måste vara inloggad för att kunna se dem.
Det finns en funktion för att bifoga bilder i forumet, klicka på "Bilagor och andra tillval" som visas nedanför teckenfönstret när du skriver ett svar i forumet.

Ajdå, då ska vi se om det fungerar bättre nu.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #12 skrivet: 01 december 2016, 10:02:54 »
På många koppel finns det en justeringsmöjlighet på en "ring" runt den lilla piggen som syns på bilden (där termostaten brukar sitta.
Jag känner inte igen den där så jag kan säga om det går på just den, men kanske någon annan kan säga det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jonloof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #13 skrivet: 01 december 2016, 10:52:57 »
På många koppel finns det en justeringsmöjlighet på en "ring" runt den lilla piggen som syns på bilden (där termostaten brukar sitta.
Jag känner inte igen den där så jag kan säga om det går på just den, men kanske någon annan kan säga det?

Ok, får kika lite närmare när jag är hemma, kan ju hända att det finns något där man ser inte så bra på bilden. om vi säger att det finns en sådan då, hur justeras denna för ändamålet? Ska allt var uppe för fullt fräs :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög elförbrukning? Tror det kan bero på Nibefighter 1215
« Svar #14 skrivet: 01 december 2016, 10:56:50 »
Ok, får kika lite närmare när jag är hemma, kan ju hända att det finns något där man ser inte så bra på bilden. om vi säger att det finns en sådan då, hur justeras denna för ändamålet? Ska allt var uppe för fullt fräs :)

Nja, med kompressorn kontinuerligt i drift skall man ha ca 5-8 graders skillnad på temp in/ut ur radiatorn.
När man fått alla radiatorer så lika som möjligt kan man öka/minska lite i olika rum för att få lagom varmt i de olika rummen.
DeltaT över värmepumpens värmeväxlare på varma sidan skall ligga på 5-8 grader när allt är klart - för bästa funktion på värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!