Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan nÃ¥n förklara?  (läst 9631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Kan nån förklara?
« skrivet: 05 februari 2005, 09:40:50 »
Hej! (Nibe 1210-8,5)

Innan sommaren så stängde jag av värmen på pumpen vilket resulterade i att cirkulationspumpen bara gick vid varmvattenladdning och elementen inte fick nån cirkulation alls (säkert inte bra alls).
Efter sommaren när jag satte på pumpen igen utan att ändra några inställningar överhuvudtaget så orkade inte pumpen att värma huset (med de gamla inställningarna). Jag laborerade hit o dit med elementen i källaren och det verkade som att resten av husets element fick mindre flöde och lägre temp när jag öppnade elementen i källaren. Ändå har jag kört på samma sätt i 2 år utan problem.

Jag läste här på forumet att högre flöde = bättre cop. Jag ökade flödet (Diff vb 4-5 grader) och fick ett varmt och skönt hus. Efter några vändor här på forumet så verkade det som att det optimala skulle vara 5-7 och dessutom hade temperaturen sjunkit till 18,4 - 19 grader innomhus. så jag ställde tillbaka cirkpumpen på 2 och fick en diff på 6-7 grader.

Helt plötsligt ökar temperaturen och huset är varmt igen. Helsnurrigt!!

Efter sommaren   -   orkar inte pumpen med en diff pÃ¥ 6-7
efter ökat flöde och tillbaka till samma flöde igen  -  Nu orkar pumpen helt plötsligt med en diff pÃ¥ 6-7!

Vad har hänt?
Är de det ökade flödet där ett tag som rensade ut skit i elementen eller vad ??



admin

  • Gäst
admin
SV: Kan nån förklara?
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2005, 09:47:22 »
Kanske luft i radiatorerna som försvårade cirkulatione, när du höjde cirkpumpen drog den iväg (kanske till manteln till bredaren, där samlas i vart fall luften för mig), när du sen sänker hastigheten så funkar det som tidigare.

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Kan nån förklara?
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2005, 09:52:08 »
Så en rivstart sådär efter sommarne kanske inte är fel?

Ska man stänga av värmen under sommaren och därmed stoppa cirkulationen?

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Kan nån förklara?
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2005, 09:56:57 »
Ja.

Men jag är inte säker på om NIBE har en backventil till VVB.
Växelventilen slår ju om till VVL och cirkpump stannar.
I det läget fick jag som har en extern VVB självcirkulation som 'kylde' min VVB.
Satte dit en backventil.
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan nån förklara?
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2005, 12:34:49 »
Nibe har ej ngn backventil. vx-ventilen sitter på vb-fram då den går över till radd-sidan blir det ingen cirkulation genom vv-tankens retur.
Din vän i nöden.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kan nån förklara?
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2005, 14:16:39 »
Hej

Titta på min lösning av system till Nibe 2010-6 med ACC 500l.
Jag har flera pumpar och backventiler i systemet.

Tidigare klarade jag ej av att hålla tempen som du skriver.

Nu klarar jag av att värma hela (behovs anpassat ) systemet när det behöver värme.
Sommar tid kör jag lika mycket VP som vinter tid med mycket bättre COP.
till Poolvärme och VV.  Vintertid Låg temp system +VV

Normal Ã¥rsgÃ¥ng tid vanligen 3000-4000h. Jag körde i fjor 6700 timmar.  Det är emellertid för mycket men jag beräknar köra ca 5000 tim. :,v(

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=1970.0;id=59

SE NIBE Skiktning av VV i tank.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2072.0.html

MVH

Jamme
« Senast ändrad: 05 februari 2005, 23:48:52 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Kan nån förklara?
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2005, 19:27:24 »

Ska man lufta manteln eller sköter det sig själv?

« Senast ändrad: 05 februari 2005, 20:47:28 av tosses »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kan nån förklara?
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2005, 20:57:38 »

Ska man lufta manteln eller sköter det sig själv?

OvanpÃ¥ värmepumpen i framkant till vänster sitter en avluftning för manteln. Prova att öppna den lite grand sÃ¥ märker du om det kommer luft eller vatten. Kommer det bara vatten sÃ¥ är allt som det ska.  Kommer det däremot luft sÃ¥ är det bara att släppa ut luften tills det kommer vatten

Kolla manometern för VB sidan innan du luftar så ser du vilket tryck som du har i systemet. Du kan behöva släppa in lite nytt vatten om det kommer mycket luft och trycket sjunker efter luftningen.

/johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad tosses

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Kan nån förklara?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2005, 21:10:25 »
Jasså är det manteln som luftas via den! Jamen då vet jag hur man luftar manteln! ::)

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Kan nån förklara?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2005, 23:15:03 »
Nibe har ej ngn backventil. vx-ventilen sitter på vb-fram då den går över till radd-sidan blir det ingen cirkulation genom vv-tankens retur.
Sitter inte växelventilen på VB-r på 1210/1215?
Vet att växelventilen kan börja bråka om man kör "endast varmvatten" på sommarhalvåret. Då e den ständigt nertryckt och kan bli kvar där när man sedan vill ha värme till huset. I vissa fall så stannar den halvvägs upp och beteer sig allmänt löjligt.
Rekomenderar egentligen ingen att använda det driftläget pga ovantående orsaker.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kan nån förklara?
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2005, 23:21:39 »
På Thermia sitter den på stigen....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Kan nån förklara?
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2005, 23:24:02 »
På Thermia sitter den på stigen....
Beroende på modell ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kan nån förklara?
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2005, 23:30:36 »
Citera
Beroende på modell
Ooops jag lägger mig direkt  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Kan nån förklara?
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2005, 23:45:34 »
Nibe har ej ngn backventil. vx-ventilen sitter på vb-fram då den går över till radd-sidan blir det ingen cirkulation genom vv-tankens retur.
Sitter inte växelventilen på VB-r på 1210/1215?
Vet att växelventilen kan börja bråka om man kör "endast varmvatten" på sommarhalvåret. Då e den ständigt nertryckt och kan bli kvar där när man sedan vill ha värme till huset. I vissa fall så stannar den halvvägs upp och beteer sig allmänt löjligt.
Rekomenderar egentligen ingen att använda det driftläget pga ovantående orsaker.

Hej

Jag som har plockat ihop mitt system själv har sett hur växelventil fungerar.

Utan spänning är ventilen kopplad som standard mot ett rad system.
Det är så även i NIBES koppling i SMO/VVM. Den ligger kopplad till tillopp rad/VV.

Om ni har den på returen tror jag VP får mycket svårt med att få något vatten till sig om den är öppen mot vv utan spänning, och den vill öppna till rad kretsen och får ingen el att öppna med?? Har ni den rätt kopplat EL/rörmässigt.

Normalt....A-Rad,B-VV,AB till VP?.

Inga Reläer som hänger sig, eller kopplingstrådar som är dåligt anslutna?

Vad mer kan Ni ha för fel?
Växelventil är standard produkt som finns till andra anl än VP.
NIBE VXV är igentligen en Honeywell produkt  VC 4013 RSK nr 624 65 63 ? (Det fickjag av Nibe vid min beställning)


Janne
« Senast ändrad: 05 februari 2005, 23:49:25 av Janne Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kan nån förklara?
« Svar #14 skrivet: 06 februari 2005, 00:25:44 »
Citera
Utan spänning är ventilen kopplad som standard mot ett rad system.
Det är så även i NIBES koppling i SMO/VVM. Den ligger kopplad till tillopp rad/VV.
Citera

I Nibes 1215 sitter den faktiskt på returen från radiator kretsen.
Och den kan stå i antingen det ena eller det andra läget utan spänning. Skulle det vara glappkontakt i sladdarna till ventilen eller till motorn i ventilen kan den stanna lite hur som helst.

I ventilmotorn sitter en elmotor med snäckväxel som i sin tur styr en kamskiva som trycker pÃ¥ en pivot upphängd arm som trycker pÃ¥ stiftet i ventilen  (PUH)!

I den första ventilmotorn som jag fick från Nibe var pivot armen något defekt pga av ett gjutfel i plasten vilket gjorde att den Kunde "fastna" halvvägs mellan rumsvärme och VV. Byttes utan protest av Nibe.

Däremot så ställer VP styren den alltid i läge för rumsvärme efter det att hela VP'n spänningssätts.

Om nÃ¥n vill och orkar läsa om ventilen har jag en länk till Honeywells web.  http://www.honeywell.se/energi/vceng.pdf

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!