Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥dfrÃ¥gning golvvärme + radiatorer etc  (läst 921 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perrran83

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rådfrågning golvvärme + radiatorer etc
« skrivet: 12 september 2015, 23:25:34 »
Hej.

Har följande frågor:
Bakgrund: har en thermia villa75 där en gammal oljepanna legat kvar inkopplat dock med viss stängda ventiler. (Var så när ja köpte huset tidigare i år)

har en golvvärmeslinga som tidigare legat direkt ut från oljepannan utan någon shunt etc. Det är dålig isolerad platta så slingan kommer kopplas bytas ut framöver emot radiatorer men då jag har en VVS vän så fick jag en shunt/cirkpump inkopplad så länge. Men som ni ser på bilden så ligger den slinga först på stamledningen innan radiatorerna i huset.
Kan denna då ställa till flödet för resten sv huset? Kan dock tilläggs att diff på VP ligger runt 8grader. Är det då ett problem?

Sen kommer jag behöva sätta in fler radiatorer i källaren då de är väldigt få små nu 80x60cm enkel panel etc. Tänker mig att man överdimensionerar nästan i källaren för att kunna hålla så låg temp som möjligt.
Tänker jag rätt då eller kan man problem med flödet i systemet?

Sen justering av radiatorer har jag uppfattat att det är enklast att köra med IR termometer för att justera in så man har en diff på ca 7-10grader korrekt!?

Har gamla radiatorer i huset. Bör man byta Ventilhusen eller räcker det med packboxarna?

/perran

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!