Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Slangen är nere.. men vilken pump?  (läst 9535 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dextrozol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Slangen är nere.. men vilken pump?
« skrivet: 02 oktober 2007, 02:18:32 »
Då har jag fått ner 380m 40mm slang, och tomten ser ut som en motocrossbana...
Tegelvillan som står i NÖ Skåne är en 1½-plans med källare, 90kvm på varje plan, byggd -76. Idag värms den av en trippelpanna som går på elpatron i vattenburet 2-rörssystem. Fönstren är kopplade 2-glas, och det finns vattenburen golvvärme i en begränsad del av entrévåningen.

Vi gör av med 25000kw idag. Vet att det låter lite, men elräkningen ljuger väl inte.
Vi har bott här i 7Ã¥r, sÃ¥ det borde va stabilt. Dessutom misstänker jag att vi gör av med ganska mycket hushÃ¥llsel eftersom datorer stÃ¥r pÃ¥ 24/7, och tanten har städmani..  ::)
Är 2 vuxna och 3 barn i familjen.
Vi stödeldar ganska flitigt med ved från nu, och hela vintern.
Det sker i kasett i öppen spis på plan 1 och gammal gjutjärnskamin på plan 2.

Slangen ligger på 100-110cm djup, och med 90-100cm mellanrum.
Jorden som slangen ligger i är almjord. Jag får inga träffar på almjord, men det sägs att det är den typen av jord överallt här. Såg ut som ljus lera.

Nu har jag fått ett bra erbjudande på en ny NIBE 1230-8 med 6 års trygghetsförsäkring.
Är det fortfarande ett bra val, eller skall man gå på en helt ny modell?
Är storleken rätt dimensionerad till vårt behov?
Priset är en bra bit under 50´ levererat till dörren.

Bygger samtidigt en ny altan där vi gjuter en platta på mark. ca 60kvm.
Tycker det är dumt att inte lägga golvvärmeslang när man ändå gjuter.
Jag hade tänkt att bara lägga slang i knappt hälften av plattan. Den del där jag framöver kommer att bygga in...  Funderingar/rÃ¥d kring detta?

Mycket tacksam för tips och råd från er som har erfarenhet.
Säg till om ni behöver mer fakta för beräkningar...
NIBE Fighter 1230-8. 380m kollektor. 1½-plans villa med källare som används. 90kvm pÃ¥ varje plan.  Kopplade 2-glasfönster.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2007, 07:49:36 »
Har du någon aning om hur mycket ved du gör av med?

Annars låter en 1230-8 som ett bra val, den nya heter 1235 och är nog väldigt lik 1230 men kolla vad du kan får ge för en sån. GDS säljer 1235-8 för ca 50 kkr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kalkyl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2007, 11:01:54 »
Vad jag har förstått så skiljer det sig bara i utseende mellan 1230 och 1235, samma innehåll. Nibe är säkert en kanon fin pump, men jag kommer kika lite på Thermian just för att pumpen kommer stå brevid ett "flick rum" i källaren, så ljudet spelar roll i mitt val. 1235 för 50 kkr är prisvärt....

Utloggad Dextrozol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2007, 11:49:34 »
Har du någon aning om hur mycket ved du gör av med?

Annars låter en 1230-8 som ett bra val, den nya heter 1235 och är nog väldigt lik 1230 men kolla vad du kan får ge för en sån. GDS säljer 1235-8 för ca 50 kkr.

Jag har tyvärr dålig koll på vedförbrukningen. Vild gissning.. 2 släplass med förhöjningslämmar.
Planerar att få en så billig/prisvärd VP-installation det bara går, eftersom jag misstänker att vi har mindre att tjäna på värmepump än många andra. Vill mest ha det bekvämt o underhållsfritt. Dessutom blir vi kanske inte kvar i huset så många år till eftersom det är stort, och 2 av barnen snart är vuxna.

Det lutar mycket åt 1230-8.. hade lite funderingar om den var för stor, men efter att ha läst lite här så bör man gå ett steg upp om man väljer mellan 2 storlekar. Om det nu är så att det mest är kosmetiskt som skiljer mot 1235 så är valet enkelt...

Någon med funderingar på slangen i plattan till uteplatsen?
Bör jag lägga slang i hela plattan trots att drygt hälften kommer att vara under bar himmel/markis?
Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.
Man har ju läst här om pooler som drivs billigt med VP, men jag har dållig/noll koll....
NIBE Fighter 1230-8. 380m kollektor. 1½-plans villa med källare som används. 90kvm pÃ¥ varje plan.  Kopplade 2-glasfönster.

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #4 skrivet: 02 oktober 2007, 12:06:57 »

Jorden som slangen ligger i är almjord. Jag får inga träffar på almjord, men det sägs att det är den typen av jord överallt här. Såg ut som ljus lera.


Är du säker på att det inte ska vara alvjord? *vinkar*
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Dextrozol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #5 skrivet: 02 oktober 2007, 12:26:14 »
Är du säker på att det inte ska vara alvjord? *vinkar*

Aaah.. så kanske det skall vara. Thumbsup
Det var min svärfar som sa almjord, och han har grävt Ã¥t Elverket i 30Ã¥r. Men Ã¥ andra sidan är han inte sÃ¥ smart heller...  ;D

Då kommer följdfrågan.. hur bra är alvjord på en skala i sammanhanget?
NIBE Fighter 1230-8. 380m kollektor. 1½-plans villa med källare som används. 90kvm pÃ¥ varje plan.  Kopplade 2-glasfönster.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2007, 15:16:40 »
Någon med funderingar på slangen i plattan till uteplatsen?
Bör jag lägga slang i hela plattan trots att drygt hälften kommer att vara under bar himmel/markis?
Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.
Man har ju läst här om pooler som drivs billigt med VP, men jag har dållig/noll koll....

Ingen slang i delen under bar himmel.
Ska resten vara uppvärmt under vintern så borde det funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2007, 15:28:54 »
Någon med funderingar på slangen i plattan till uteplatsen?
Bör jag lägga slang i hela plattan trots att drygt hälften kommer att vara under bar himmel/markis?
Plattan kommer att ha 10cm frioglit under 10cm betong. Makadam 10-15cm.
Man har ju läst här om pooler som drivs billigt med VP, men jag har dållig/noll koll....

Ingen slang i delen under bar himmel.
Ska resten vara uppvärmt under vintern så borde det funka.
Dessutom vore det bra om plattan ute och inne inte satt ihop utan att det fanns en isolering som går upp under under ytterväggen och skiljer de två plattorna åt. Annars kommer mycket värme att smita ut vintertid via plattan.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad MadMan_swe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #8 skrivet: 02 oktober 2007, 16:00:34 »
Ser att du bara har 380m slang i backen. Räcker det till när du funderar pÃ¥ en  1230-8  Sc:,h
Har själv 450m på en 1230-6 och det var ett gränsfall sa dom.
Experterna här vet säkert...


Då har jag fått ner 380m 40mm slang, och tomten ser ut som en motocrossbana...
Tegelvillan som står i NÖ Skåne är en 1½-plans med källare, 90kvm på varje plan, byggd -76. Idag värms den av en trippelpanna som går på elpatron i vattenburet 2-rörssystem. Fönstren är kopplade 2-glas, och det finns vattenburen golvvärme i en begränsad del av entrévåningen.

Vi gör av med 25000kw idag. Vet att det låter lite, men elräkningen ljuger väl inte.
Vi har bott här i 7Ã¥r, sÃ¥ det borde va stabilt. Dessutom misstänker jag att vi gör av med ganska mycket hushÃ¥llsel eftersom datorer stÃ¥r pÃ¥ 24/7, och tanten har städmani..  ::)
Är 2 vuxna och 3 barn i familjen.
Vi stödeldar ganska flitigt med ved från nu, och hela vintern.
Det sker i kasett i öppen spis på plan 1 och gammal gjutjärnskamin på plan 2.

Slangen ligger på 100-110cm djup, och med 90-100cm mellanrum.
Jorden som slangen ligger i är almjord. Jag får inga träffar på almjord, men det sägs att det är den typen av jord överallt här. Såg ut som ljus lera.

Nu har jag fått ett bra erbjudande på en ny NIBE 1230-8 med 6 års trygghetsförsäkring.
Är det fortfarande ett bra val, eller skall man gå på en helt ny modell?
Är storleken rätt dimensionerad till vårt behov?
Priset är en bra bit under 50´ levererat till dörren.

Bygger samtidigt en ny altan där vi gjuter en platta på mark. ca 60kvm.
Tycker det är dumt att inte lägga golvvärmeslang när man ändå gjuter.
Jag hade tänkt att bara lägga slang i knappt hälften av plattan. Den del där jag framöver kommer att bygga in...  Funderingar/rÃ¥d kring detta?

Mycket tacksam för tips och råd från er som har erfarenhet.
Säg till om ni behöver mer fakta för beräkningar...

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #9 skrivet: 02 oktober 2007, 16:46:13 »
Rek. slanglängder  pÃ¥ Nibes hemsida:
1235-6: 250-400m
1235-8: 325-500m

Fast de siffrorna kanske är i underkant, borrdjupen är iaf det.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2007, 22:15:58 »
Vilken VP du än väljer med en on/off kompressor ska man ha en slavtank så man får ner antalet start/stopp och VP håller längre.
Sen får tillverkarna säga att deras kompakt modeller är så anpassade och fungerar i 15år utan problem.
Frågan är då varför havererar så många kompressorer då?
Störst problem får de med lite vatten i systemet typ golvvärme.

//R

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #11 skrivet: 02 oktober 2007, 22:26:08 »
Om du ökar Gradminuterna i styren behöver du ingen volymtank, du får kanske en nååågot lägre årsmedelCOP men få start och stopp.
Med IVT är det viktigare med volymtank.

Slanglängden räcker garanterat till en 1235-8 kW i Skåne.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #12 skrivet: 02 oktober 2007, 23:25:24 »
Om du ökar Gradminuterna i styren behöver du ingen volymtank, du får kanske en nååågot lägre årsmedelCOP men få start och stopp.
Med IVT är det viktigare med volymtank.

Slanglängden räcker garanterat till en 1235-8 kW i Skåne.

De VP som jag har varit i kontakt med har inte varit IVT och jag säger inte att de är bättre.

Exempel, 2veckor sedan Nibe 10kW 5år gammal rep kostnad 22000:- kostnad för kund 6500:-

Problemet med för små mänger vatten kommer efter ca5år samma som en dåligt vakumsugd L/L.
En tank extra och du får bättre livslängd och ekonomi.

//R

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #13 skrivet: 02 oktober 2007, 23:34:00 »
OK, en "för stor pump" med liten vattenvolym - och utan att justera ned antalet starter genom att optimera gradminutregleringen kan eventuellt ge rätt haverier.
I detta fall har ju personen ifråga sökt kunskap redan innan investeringen och torde därför inte behöva råka ut för några sådana problem.

En kompressor kan dock haverera utan att antalet starter varit för många, skulle tro att en defekt cirkpump eller mycket luft i KB-systemet på kalla sidan kan ställa till det också, bara för att nämna ett par exempel.

Som ett generellt tips från en installatör till en okunnig/ointresserad köpare kan dock ditt råd vara vettigt.

På värmepumpar som reglerar med hysteres (t.ex IVT) istället för gradminuter (t.ex. Nibe och Thermia) eller PI/PID-reglering (Varmitek) är det viktigare med stor vattenvolym.
Med en CTC saknar det i princip betydelse så vitt jag kan se.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dextrozol

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Slangen är nere.. men vilken pump?
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2007, 00:50:23 »
Hmm.. mycket tacksam för era synpunkter. Tack!
Jag har blivit tveksam till det mesta nu...

För det första.. golvvärmen i uteplattan var tänkt att bara köra då och då, och definitivt inte på vintern.
Den "inbyggda" delen kommer kanske inte ens att vara inbyggd, utan bara tak till att börja med.
Då kan man glömma golvvärmen om jag förstår er rätt...

Och det var inte tänkt att värma upp uterummet, utan bara göra plattan lite behagligare att gå på barfota.
Skall beläggas med klinkers...

När det gäller VP så har jag blivit lite fundersam om det inte räcker/fungerar bättre med 6kw.
Det är inte ekonomiskt, utan tekniskt jag funderar... speciellt om det inte blir nåt med GV i uteplattan.
Finns det någon som kan köra beräkningsprogram baserat på mina uppgifter i 1a inlägget?
Eftersom det är en bekant som skall installera, och han säljer NIBE så är det där valen ligger.
Men jag vill gärna ha er gedigna kunskap att luta mig emot, och inte bara lita till en källa...

EDIT: Tilläggsinfo:
Källare 4 radiatorer
1a våning 5 radiatorer + GV på ca 8kvm i entré
2dra våning 8 radiatorer
« Senast ändrad: 03 oktober 2007, 01:11:20 av Dextrozol »
NIBE Fighter 1230-8. 380m kollektor. 1½-plans villa med källare som används. 90kvm pÃ¥ varje plan.  Kopplade 2-glasfönster.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!