Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ny borrad med sina tvivel  (läst 7458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
ny borrad med sina tvivel
« skrivet: 15 oktober 2004, 08:44:38 »
170m hÃ¥l färdig borrat o vattennivÃ¥n pÃ¥ 6m djup tog dryga 13 timmar att borra (bra timmpening) nästa vecka kopplas pannan in, en ivt c7+ som har skrivits ner lite pÃ¥ detta forum, därav mina tvivel...men optimist som man är sÃ¥ blir det säkert bra....om 100 Ã¥r  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2004, 08:47:42 »
För att du inte ska oroa dig..har en pÃ¥ jobbet med en IVT-7:a han gÃ¥r Ã¥ flinar precis lika mycket som jag med min Thermia...han har dock inte börjat skrocka högt Ã¥ prata för sig själv än..men det kommer  ;D

det ordnar sig, kan krävas lite pet men nog går det få ordning på grejjerna..
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2004, 10:16:31 »
IVT lovar ju upp till 70% besparing...men jag är helnöjd om jag sparar 50% jämfört med idag...bara det blir i pengar mellan 16000-19000 kr...filosofin är att inte börja jaga ören...men läser jag det här forumet nog länge sÃ¥ lallar jag väl ocksÃ¥ om ören o milliwatt hit o dit  ;D fast det lär inte dröja innan jag börjar frÃ¥ga om tillskottstimmar hit o dit nattsänkingar...kanske blir superunderställ till frun i julklapp  ;)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

admin

  • Gäst
admin
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2004, 10:52:54 »
Det blir säker bra, och skulle det krångla finns ju alltid supporten...

 ;D ;D ;D [size=8]HÄR![/size] ;D ;D ;D

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2004, 14:12:19 »
Som Rickard säger det är lugnt.
Men som en början kan du väl lära dig katekesen.

http://www.ivt.se/ivt_fs.asp?lngSiteId=2

Välj ladda hem sen rego 600?   49 sidor läsning om styren för ivt ägare.   ;)

var lugn du kan frÃ¥ga jag kan den utantill  8) ooops nu funkar VP bra sÃ¥ ett o annat har jag nog glömt  :-[

trixet är att få kompressorn att gå hela tiden vid stark kyla, en tendens har varit att elpatronen "kör på för hårt" och då kan det bli så varm returtemp att även kompressorn stannar. Det är det sista man vill den kostar ju bara 1/4 så mycket att köre VP mot att köra elpatron.

Jag har haft synpunkter på styren i övrigt oxå, men med en rumsgivare (behövs till alla VP) kopplad till värmepumpen och ev termostatventiler öppna så funkar det bra.
Börja logga sen kan du rapportera drifttider när det blir kallt hit.

Lycka till  
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2004, 16:04:22 »
tänkte avvakta med innegivare ett tag men den finns med i planerna ( bara jag kommer ihÃ¥g vars hÃ¥let för kabel genomföringen frÃ¥n pannrummet upp till huset är...vissa...nämligen jag...har tapetserat över den  ::) ) lär nog Ã¥terkomma med frÃ¥gor när installationen är klar...sÃ¥ tack pÃ¥ förhand alla !!!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2004, 16:23:40 »
varför i H-vete skickar inte IVT med manualen för rego 600 med sina pumpar ??? Bruksanvisningen som följer med säger ju inte mycket om ev. finjusteringar...svagt tycker jag !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2004, 19:53:56 »
Jag fick med manual med min pump. Kom med frågor om injustering. Det viktigaste är att ställa in ramptider för eltillskott från så att den inte stänger av pga för hög returtemp när elpatron går in.

/Lennart
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2004, 23:02:02 »
Citera
varför i H-vete skickar inte IVT med manualen för rego 600 med sina pumpa

Kanske tror de  att alla kunder har internet. Manualerma finns pÃ¥ IVT:s hemsida. Förnämligt tycker jag. Intressant även för spekulanter som vill orientera sig..
 
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2004, 23:53:11 »
Citera
Jag fick med manual med min pump. Kom med frågor om injustering. Det viktigaste är att ställa in ramptider för eltillskott från så att den inte stänger av pga för hög returtemp när elpatron går in.

/Lennart

Exakt det här menade jag oxå, det kan vara helt omöjligt om man har myyycket stor vattenvolym!!!

Nja om kunderna insåg att det behövs 49 sidor för att beskriva styren, då vetetusan hur många dom skulle sälja(ja pumpar alltså).
I en villaapplikation bör det räcka med 2 sidor.
Dessutom bör  det vara omöjligt att ställa in styren sÃ¥ att tillskottet tom kan släcka värmepumpen pga hög retur.
det gÃ¥r finfint pÃ¥ IVT  :o :o :o

Läser ni det här på IVT så skäms, fyyyypå er.
På 2000 talet kräver vi bättre mjukvara än så.

Ni IVT ägare som "härjar" här kan jag bara gratulera ni är intesserad och fixar lite själv. Det funkar om man lägger manken till helt klart!!

Men jag gissar att 95% aldrig kollar i styren, dom har ingen aning om att pumpen funkar oekonomiskt.

En sak till 8 nu stiger blodtrycket) man måste in i installatörsmenyn för att läsa av driftstimmarna, vilket sätt dom borde ligga i kundmenyn.
Däremot ändra div. värmekurvor (det finns några) det kan man i en snabbmeny, det kunde vara i inst menyn istället.
Där ska NIBE ha en eloge som har en analog knapp att vrida på om man är lite frusen, ändå bättre med dom rumsgivare där man kan höja direkt på den om man är lite hurven (Jämska för flurig/frusen) en dag.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2004, 09:25:58 »
Citera
varför i H-vete skickar inte IVT med manualen för rego 600 med sina pumpa

Kanske tror de  att alla kunder har internet. Manualerma finns pÃ¥ IVT:s hemsida. Förnämligt tycker jag. Intressant även för spekulanter som vill orientera sig..
 
Om man köper en ny video, tvättmaskin, tv osv. sÃ¥ inte behöver man gÃ¥ pÃ¥ nätet för att läsa hur den funkar  :)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2004, 10:52:40 »
Håller helt med om alla inlägg!

Självklart skall man skicka med manualen! Snålt annars >:( Alla vill väl som nybliven användare ha en fint inbunden manual som man kan sitta och bläddra i om söndagarna och visa upp för grannarna så att de bli avundsjuka 8) Alla som har sett Segemyhr på TV vet ju med vilken stil han går runt med sitt favoritmagasin under armen, på liknande sätt vill man ju visa upp att man är VP-ägare om man har besök hemma 8)

Håller även med om webbens förträfflighet. Insåg själv för några veckor sedan att jag låg och läste en nyutskriven manual samtidigt som min respektive läste en bok bredvid. Det var med stolthet jag somnade den kvällen eftersom jag insåg hur berikande det som jag hade fått till mig var i jämförelse med boken ;D ::)

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2004, 10:53:13 »
[quote author=Bertil
En sak till 8 nu stiger blodtrycket) man måste in i installatörsmenyn för att läsa av driftstimmarna, vilket sätt dom borde ligga i kundmenyn.
Däremot ändra div. värmekurvor (det finns några) det kan man i en snabbmeny, det kunde vara i inst menyn istället.
Där ska NIBE ha en eloge som har en analog knapp att vrida på om man är lite frusen, ändå bättre med dom rumsgivare där man kan höja direkt på den om man är lite hurven (Jämska för flurig/frusen) en dag.
quote]

Avläsning tillskott och driftstimmar ligger under kund2 menyn.

Jag är inte övertygad att man ska ha 49sidor om styren med i handboken, en del människor har svårt att ta sig igenom den nyligen nedbantade versionen utan monteringsanvisningar.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2004, 16:42:50 »
[quote author=Bertil
En sak till 8 nu stiger blodtrycket) man måste in i installatörsmenyn för att läsa av driftstimmarna, vilket sätt dom borde ligga i kundmenyn.
Däremot ändra div. värmekurvor (det finns några) det kan man i en snabbmeny, det kunde vara i inst menyn istället.
Där ska NIBE ha en eloge som har en analog knapp att vrida på om man är lite frusen, ändå bättre med dom rumsgivare där man kan höja direkt på den om man är lite hurven (Jämska för flurig/frusen) en dag.
quote]

Avläsning tillskott och driftstimmar ligger under kund2 menyn.

Jag är inte övertygad att man ska ha 49sidor om styren med i handboken, en del människor har svårt att ta sig igenom den nyligen nedbantade versionen utan monteringsanvisningar.
En mycket liten men ändock en eloge ska ju IVT ha för att det finns en Ã¥terställnings funktion bÃ¥de i installatörs menyn och kundmenyn....dÃ¥ fÃ¥r man ju fast ha tummen i baken för gör man fel sÃ¥ är det ju bara att Ã¥terställa  :P
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:ny borrad med sina tvivel
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2004, 22:04:06 »
Citera
Avläsning tillskott och driftstimmar ligger under kund2 menyn.

Ok men varför inte i kund "1" menyn!
timmarna är väl inget att gömma?

Jag antar att massor av ivt ägare inte har hittat sina timmar ens, det är lite farligt eftersom det lätt kan bli en del "onödig" tillksottstid på dom.

Jag tycker man kört fast med styren, den är för omfattande men ändå inte riktigt bra!?
kan va rena katastrofen i anläggningar med stor vattenvolym!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!