Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?  (läst 10849 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Iso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall/Sweden
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Baracken
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #15 skrivet: 28 februari 2005, 12:12:34 »
Jag har inte helt koll på när TS-går in. ???

Jag har endast uppmärksammats på att det gått TS-drift i efterhand när det registrerats en timme TS-tid i Nibes reglerpanel, men det kan ju vad jag förstår gå flera dygn innan det samlas i hop så mycket TS-tid att det registreras en hel timme. ;D

De har i sedan i maj/04 registrerats 6 timmar TS-tid i Nibes reglerpanel och jag antar att TS-tiden kommit vid de tillfällen när det varit kallare än -20 grader.

Februari har varit vinterns kallaste månad och resulterat i fyra timmar TS-tid (24 kwh!!!) av totalt kanske 800-900 kwh för hela månaden för värme och varmvatten. I vart fall är det helt försumbart. 8)
Nibe Fighter 1215-5 kw. FLM 30. 166 m aktiv borra. Rumsgivare. Separat elmätare för Nibe 1215. Enrörssystem i tre separata slingor. Enplans vinkelvilla utan källare, uppvärmd yta =180 m2 (22,5 grader). ByggÃ¥r 1983. Läge: Sundsvallskusten.
Elförbr. före VP-installation: 29 000 KWH.
Elförbr. efter VP-installation: 15 100 KWH

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #16 skrivet: 28 februari 2005, 15:46:29 »
Som jag förstår det är hålet varmast första året, kan inte det komma att påverka? Hur tvingar jag pumpen att gå utan att elpatronen kopplar in? Justerar tiden för elpatronsinkoppling? Jag har inte rört den inställningen, så jag antar att den står på fabriksintällda 60 min.

Grop, kolla så att tillskotts-timern verkligen står på 60 min (meny 8.1, du kommer åt den genom att hålla in "meny"-knappen i 10 sek.). Den lokala installatören hos oss har för vana att alltid ställa ner timern till 20 minuter vid installation för att få bort alla ev. temp-variationer inomhus. Det resulterade i att tillskottet gick in redan vid 2-3 minusgrader hos mig. Efter att jag ändrat tillbaka till 60 min så går tillskottet inte in förrän vid 12 minusgrader.
Du får testa dig fram eftersom alla hus är olika med tanke på isolering, tröghet mm. Är det så att du kan tänka dig att ta lite temp-diffar så kanske du kan stänga av tillskottet helt.

Hej!

Ändrade min tillskottstimer till 120 minuter igår. Var det dumt gjort eller?
Slog mig sedan att det kanske finns ett skäl till att ha den just på 60 minuter som fabriksinställningen är.
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #17 skrivet: 28 februari 2005, 17:48:18 »
CarMan
Var glad att du har "gammaldags" radiatorer. Nya är inte optimerade för vp.
Nya har för liten vattenvolym för att det ska va optimalt!!
Fast jag har ju inte såna där jätte gamla man kan se igenom, mina är platta 2 panels med dubbla rader konvektorplåtar.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #18 skrivet: 28 februari 2005, 18:06:18 »
Mitt tillskott kommer förresten in vid ca -10 grader, lite väl tidigt tycker jag.
Men, så har jag också -3,5 grader in på Kb, ut har jag -5,5. Nog spelar detta roll för hur tidigt tillskottet kommer in?
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #19 skrivet: 01 mars 2005, 00:40:30 »
Citera
Den lokala installatören hos oss har för vana att alltid ställa ner timern till 20 minuter vid installation för att få bort alla ev. temp-variationer inomhus. Det resulterade i att tillskottet gick in redan vid 2-3 minusgrader hos mig. Efter att jag ändrat tillbaka till 60 min så går tillskottet inte in förrän vid 12 minusgrader.

Riktiga dumheter att minska på tiden... 60 minuter med ett liitet underskott som det blir när vp inte riktigt räcker märks inte inne!!! Sen när väl patronen gått en gång då fördröjs den inte lika länge om den behövs igen...

120 går också bra tror jag. MEN det kan va bra om man begränsar elpatronen nåt steg (meny 5.2). Om den går in "sent" då har tempen hunnit sjunka liite mer än vanligt på rad. kretsen. Det gör att elpatronen går extra länge.
Det som kan ske och INTE fÃ¥r ske är att det blir överpendling...   efter elpatron stopp fortsätter returtempen att stiga sÃ¥ även VP stoppar trots behov av ständig drift pÃ¥ kompressorn.
Det är mycket oekonomiskt, men kan lätt kollas... sätt er vid pumpen i en skön fotölj, håll järnkoll på aktuell temp på framledningen och stopptempen... meny 3.1
kolla när elpatronen stoppar så inte stopptempen nås då stannar ju även VP...

Även meny 1.17 kan man ev ändra på men det är nog inte nödvändigt bättre att begränsa elpatronen så inte tempen "överpendlar" men inte ens det är nödvändigt kolla först så det blir felaktiga vp stopp innan ni ändrar.

Kör hårt i kylan...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fredde33

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #20 skrivet: 01 mars 2005, 11:11:00 »
I morse hade vi -33 och en framledning på 40 grader (20,5 grader inomhus), pumpen höll jämnt mot gradminuterna utan eltillskott!

admin

  • Gäst
admin
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #21 skrivet: 01 mars 2005, 11:31:37 »
-28 grader här hela natten.

Inget tillskott trots 3 varmvattenvärmningar på morron...

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #22 skrivet: 01 mars 2005, 11:47:44 »
Hade -19.5 i morse  med 21.4 inne och inget tillskott  ;D De du Bertil  ;D  och lär nog klar mycket mer UTAN tillskott, fast skall sanningen fram sÃ¥ var elpatronen urkopplad :)  tror att -15 *-0.5 grader är max för oss.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #23 skrivet: 01 mars 2005, 13:09:45 »
-20 gr i morse +22 gr inne .......VP går ändå inte hela tiden..den går drygt 1 timme och står sen ca 20 min för att sen starta igen .

Inget eltillskott.
VP framledn temp 46gr
VP returledntemp 36gr

Jag har sett att nån är kritiskt till så stor diff VPfram resp retur...nån kommentar??

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #24 skrivet: 01 mars 2005, 13:24:44 »
-20 gr i morse +22 gr inne .......VP går ändå inte hela tiden..den går drygt 1 timme och står sen ca 20 min för att sen starta igen .

Inget eltillskott.
VP framledn temp 46gr
VP returledntemp 36gr

Jag har sett att nån är kritiskt till så stor diff VPfram resp retur...nån kommentar??

Polaris

Jepp, vad får du för diff VB när det är noll ute? På min VP ökar diffen vid lägre framledningstemperaturer.

Om nån skulle klaga på alltför överdimensionerad pump så vore det väl du. Hur många starter har du och hur många drifttimmar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #25 skrivet: 01 mars 2005, 13:28:48 »
-23° i morse i Uppsala, varmt o gott inne.  ;D

När jag gullade lite med VP:n sÃ¥g jag att jag hade fÃ¥tt 2 timmar TS!  >:( WTF?

Stiebel har ju ett par parametrar "bivalens värme" resp "bivalens varmvatten", vilket är utetempen under vilken det är OK att lastberoende använda TS. Båda dessa har jag satt till -20° eftersom den inte hade några problem vid -15 i november.

När jag kollade loggarna ser jag att vid -17° gick den utan TS och tempen till acken precis vid VP-stopp var 50° och returen 41.

Nästa körning, vid -17.8° (min logger och VP skiljer lite), ser jag att VP tydligen tyckte att tempen var under -20 och ca 17 minuter efter VP-start tyckte den tydligen att det inte hände nåt med temperaturerna och den brassade på med första steget TS. Då låg framtempen bara på 48° och returen på 37°. Den borde alltså utan större problem ha orkat med om den bara inte hade haft så brått att slänga in TS.

Jag tänkte skruva ner bivalenstempen till -25° för att se om den orkar. DÃ¥ upptäcker jag att minvärdet är -20.  :(

Jag har bett Stiebel om en förklaring på vad som kan göras.

Om det blir kallt i natt igen så tänkte jag testa med att bara stänga av TS:et helt med säkringarna. Det är ju trist eftersom legionellan inte funkar då, inte heller ev nöddrift, eller om man verkligen skulle behöva TS. Dessutom lär väl TS-räknaren fortsätta räkna.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

admin

  • Gäst
admin
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #26 skrivet: 01 mars 2005, 13:42:01 »
Simma lungt, hur ofta är det -20 grader i uppsala?

Lite storm i vattenglas tycker jag, men imponerande att den fixar värmen ned till - 20 grader.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #27 skrivet: 01 mars 2005, 14:17:49 »
Simma lungt, hur ofta är det -20 grader i uppsala?

Lite storm i vattenglas tycker jag, men imponerande att den fixar värmen ned till - 20 grader.

Det är väl iofs inte -20 så ofta, men när den nu orkar med så känns det ju lite korkat.

Dessutom är det ju så att när den drar på med TS så stiger ju tempen så mycket att jag får VP-stopp, och då tappar den ju en hel del innan stilleståndstiden (20 minuter) gått ut och den kan starta igen. Då brassar den på med TS igen.

I och för sig kanske det är en storm i ett vattenglas, men det blir ju lite kass om nån norrlänning får för sig att skaffa en Stiebel och tillskottet går in i tid och otid bara för styret är lite aggressivt.

Jag har en kollega som bor i närheten av München och han hade haft -35°C i natt, sÃ¥ det är ju inte bara ett svenskt fenomen  8)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #28 skrivet: 01 mars 2005, 14:41:19 »


Citera

Jepp, vad får du för diff VB när det är noll ute? På min VP ökar diffen vid lägre framledningstemperaturer.

Om nån skulle klaga på alltför överdimensionerad pump så vore det väl du. Hur många starter har du och hur många drifttimmar?
Citera

Carl N.. Jag har alltid haft en hög diff på VB , även vid låg ute temp , vad jag minns , men jag har ju ett litet rad system med ca 150 liter volym. Däremot mycket bra värmeavgivning från radiatorer.

Kört sen aug 2004 och värden just nu är
4010 starter
1336 driftstimmar VP
tillskott 4 tim (VV höjning)

Ps jag klagar inte på för stor VP...snarare tvärt om ds

Polaris




Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #29 skrivet: 01 mars 2005, 15:00:37 »

Ps jag klagar inte på för stor VP...snarare tvärt om ds

Polaris


Va, är du inte nöjd trots ingen TS-tid till uppvärmning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 606
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!