Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rördragningar, vb  (läst 1289 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Vplog
Rördragningar, vb
« skrivet: 04 januari 2005, 18:59:05 »
Hej alla värmepumps entusiaster,
Jag har lite funderingar angående rördragningarna på radiatorsidan. Pumpen är en IVT Greenline HT+ 9 med en 300l vv-beredare.

Det jag tycker verkar konstigt är att vb-sidan är ”kortslutad” och det används en extra cirkulationspump utöver den inbyggda.

När jag frågade varför det är gjort så, svarade installatören och IVTs representant att det är för att undvika problem. Jag tänkte inte mer på detta förrän nu då jag installerade VPloggern och började studera temperaturskillnaderna.  Jag kan självklart utkräva ett bättre svar från installatören, men vill gärna få lite ”kött på benen först”.

Det verkar som den inbyggda cirkulationspumpen går snabbare en den externa då vb-r är ca. 5 grader högre än radiator-retur. Vad jag förstår blir resultatet att vb-f  är högre än vad som är nödvändigt? Pumpens start och stopp styrs av radiator-retur sensorn.

Är det någon som har synpunkter på detta?

Bilden i länken visar temperaturer vid stopp. Tyvärr har jag ingen sensor på radiator-fram ännu, jag skall se om jag kan tillfälligt flytta ute sensorn vid tillfälle.

http://www.nyborg.se/vplog/cuf_vplog_vid%20stopp.jpg
IVT HT+ E9, 300l vv, 150m, villa från -72, 1+1/2 plan + källare = 280kvm, 21 radiatorer.
http://vplog.nyborg.se

admin

  • Gäst
admin
Re:Rördragningar, vb
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2005, 19:22:44 »
Jag skulle prova stänga av den externa cirkpumpen och kortslutningsröret för att se om den interna räcker till, gör den det kan jag inte se någon anledning till varför man skulle köra två cirkpumpar.

Eftersom returen är högre, och den inbyggda därför rimligtvis ger större flöde än den externa så borde du få tillräckligt (eller mer än tillräckligt, men då kan du ju sänka varvtalet på den interna ett snäpp) flöde med endast den interna cirkpumpen.

Om du får flödet att funka med en pump så borde du kunna ställa ned kurvan och värmepumpen får därmed högre COP.

Dessutom spar du el på att köra en cirkpump mindre.

Men vad vet jag...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Rördragningar, vb
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2005, 20:07:54 »
Dåligt att inst inte injusterat flödet, en dödssynd påstår jag.
5 grader är en mycket stor förlust av verkningsgrad!!!!!!  så får det inte va!!!
Flödet ska balanseras.
MEN jag kan inte förstå varför just IVT ska envisas med en helt onödig cirkpump i sina anläggningar. Det ger högre energiförbrukning högre underhållskostnad... Det är ofattbart....
Om dom yrar om att det är för att säkerställa flöde via bypassen om termostaterna stänger....
Hälsa då höga vederbörande att strypande termostatventiler har du inte råd med dom ninskar också COP kraftigt!!!
Hota med ersättningskrav pga av att pumpen jobbat med 5 grader för hög temp på vattnet hela tiden...

Nu blev jag arg oxå  :-[    inge bra för blodtrycket  :o  
 Dom kan ställa sig i skamvrån hälsa från en arg en på internet  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad ron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Vplog
Re:Rördragningar, vb
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2005, 23:23:47 »
Tack för svaren,
Jag skall ta hit installatören för en bättre injustering, och ev. att ta bort en cirkulationspump som Rickard förslår.

Jag har nu justerat hastigheten på den interna cirkulationspumpen från 3 till 1.  ( det hände inte så mycket vid 2) Vpn jobbar nu med några grader lägre frammatningstemp. samt att gångtiden är kortare då radiatorvattnet snabbare kommer upp till rätt temperatur.

Tack för hjelpen so far.
IVT HT+ E9, 300l vv, 150m, villa från -72, 1+1/2 plan + källare = 280kvm, 21 radiatorer.
http://vplog.nyborg.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!