Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är denna offert prisvärd?  (läst 4070 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
Är denna offert prisvärd?
« skrivet: 09 augusti 2005, 13:15:20 »
Hej alla kunniga!

Vi har fått offert på ett bergvärme-paket från Kyl & Elektroservice i Eskilstuna. Vi har bara tagit in offert från dem än så länge. Efter mycket positiva rekommendationer från släktingar m fl så tyckte vi att det kändes som ett bra val - nu vill jag bara veta om det erbjudit oss bra grejor till rimligt pris.

Vi bor strax utanför Eskilstuna i ett hus byggt -49. Huset har 1,5 plan (ca 110 kvadrat) och hel källare (ca 65 kvadrat) och är tilläggsisolerat (men har tvåglasfönster). Huset  har hittils värmts med oljepanna enbart och förbrukningen har legat på 3 - 3,2 kubik per år. Det sitter gamla vattenelement i hela huset, vissa är utbytta under åren, men inga är direkt nya och rören till elementen är riktigt grova. Vi är två vuxna och tre barn så man kan ju tänka att det kommer att gå åt lite mer varmvatten närmaste åren än det gör nu - i gengäld måste ju ungarna avge mer kroppsvärme vartefter de blir större...  :) ...eller kanske inte.

Det vi har blivit föreslagna är en IVT Greenline HTC7+ och borrning 150 meter varav uppskattat foderrörsdjup 12 meter. Priset för detta är 86.400 för pumpen inkl installation, 50.800 för borrningen och 5.200 för demontering och bortforsling av gammal tank och panna - alltså 142.400 totalt. I priset för installation ingår montering av nytt element i pannrummet samt en ny liten elcentral.

Efter att ha läst lite här och på andra ställen, har jag förstått att det kan vara en god idé att lägga till lite borrning, kanske 20 meter, så det kommer ju att påverka priset. Men om man antar att de räknat skapligt rätt på dimensioneringen - behöver det verkligen kosta 142.400 för 7 KW pump och lämpligt hål därtill och framför allt - är delsumman för pump inkl montering rimlig? Eller är IVT dyrare än andra och i så fall är det motiverat? Vad jag kan se är det ju väldigt bra garantier och försäkringar som ingår.

Mycket tacksam för synpunkter och råd!

//Jim
« Senast ändrad: 09 augusti 2005, 14:14:24 av Jimcg »

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är denna offert prisvärd?
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2005, 14:23:16 »
Visst är det klokt att gå på rekommendationer - men jag råder dig å det bestämdaste att ta in minst två offerter till. Du behöver inte bara få veta om priset är rimligt, du måste även kunna bedöma om de har räknat rätt när de dimensionerade anläggningen. Det är jobbigt, men du blir nöjd efteråt. Och om en leverantör inte har konkurrens behöver de ju inte bry sig om vad de ger dig för priser. Jag pressade priset en aning just med hjälp av andra offerter som argument.

Priset liknar de Stockholmspriser jag fick.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Jimcg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Mycket villrÃ¥dig i dessa sammanhang
SV: Är denna offert prisvärd?
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2005, 15:31:54 »
Okej, jag kanske borde leta upp flera tänkbara leverantörer.

I väntan pÃ¥ eventuella svar här, kollade jag i en annan trÃ¥d  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,3695.0.html  och hittade där följande:

"Nibe 1215-7
Borrhål 150 m
Installation av radiator i pannrum
Pris 110000"

Det lÃ¥ter ju som jämförbara prylar, men olika märken - vari kan skillnaden mellan hans 110.000 och mina 142.000 bestÃ¥. Visst - jag fÃ¥r en liten elcentral ocksÃ¥, men det kan ju inte handla om mer än nÃ¥gon tusenlapp. Är IVT ett statusmärke? En släkting som just fÃ¥tt motsvarande installerat (i det fallet en 7,5 KW CTC-pump och 150 m hÃ¥l varav 140 aktivt och betalade ca 125.000 för det)  sa att deras installatör kommenterat att IVT är mycket bra, men att man betalar lite extra för namnet - han kallade IVT för pumparnas BMW. Jag behöver ingen BMW - jag skulle nöja mig med en Volvo...

Det är bl a därför jag funderar på om 142.400 är rimligt för 7 KW värmepump och 150 meter borrhål.

//Jim

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Är denna offert prisvärd?
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2005, 19:56:55 »
Jag fick en ITV HT9+ och 160 m borrhål för 120,000. Dock inget extra element eller elcentral.
Så du får nog pressa dom lite. Alt hämta in fler offerter.
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är denna offert prisvärd?
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2005, 04:03:03 »
Citera
Vi bor strax utanför Eskilstuna i ett hus byggt -49. Huset har 1,5 plan (ca 110 kvadrat) och hel källare (ca 65 kvadrat) och är tilläggsisolerat (men har tvÃ¥glasfönster). Huset  har hittils värmts med oljepanna enbart och förbrukningen har legat pÃ¥ 3 - 3,2 kubik per Ã¥r.

Det jag funderar pÃ¥ är om 7 kW är tillräckligt om man vill hÃ¥lla nere patrontiden (dyr värme).  VÃ¥r pump är pÃ¥ nominellt 8 kW och räcker ner till ca -14 grader utan tillskott Eslilstuna har troligen fler kalla nätter men huset Ditt är lite mindre o antagligen bättre isolerat.  Men vÃ¥r oljeförbrukning var lägre, omkring 2.5 m3 ...
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!