Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordvärme & trädgÃ¥rd  (läst 14907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjalle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jordvärme & trädgård
« skrivet: 26 mars 2006, 17:13:51 »
Hej!

Vi funderar på att byta ut veduppvärmningen (börjat tröttna på allt jobb med detta) mot en jordvärmeanläggning men är oroliga för trädgården. Hur går det att plantera träd och buskar i framtiden? (rötter, klimatzonsförändring mm). Några som har erfarenhet och idéer om detta???

Tacksam för åsikter / Tjalle

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2006, 19:59:43 »
Inga problem här (har kört två vintrar). Du måste se till att det grävs ner tilräkligt med slang (hellre lite för mycket), och sen vara upmärksam när du gräver djupt.
Våran slang går även mellan rötter och annat, och inte här ser vi problem heller.
Ändda problem var priset för att fÃ¥ det till at se ut som en trädgÃ¥rd igen  ;)
Men det går att fixa
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2006, 20:00:47 »
Se bara hur snygt det blir, bara att köra pÃ¥  *vinkar*
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2006, 21:06:17 »
Det är nog ingen fara,har plöjt ner 440m, 80-100cm ner i gräsmattan och skogsdungen på tomten 97 och det funkar än idag! Fick skiss på hur han plöjt ner slangen,kan vara bra att ha i framtiden t.ex vid ägarbyte.

//Lövis
« Senast ändrad: 26 mars 2006, 21:10:32 av Lövis »

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #4 skrivet: 26 mars 2006, 21:27:58 »
Jag la ner 578m slang till min Nibe figter 98:a, det man ska ha i åtanke är att du kommer att få lägga i mer matjord i fårorna som blir.För mej är det dags att plöja och fräsa om hela gräsmattan till sommaren >:(.Min två-åring försvann nästan i fårorna i somras.Jag hade 35cm matjord sen ren blålera vilket är perfekt för slangen men inte för gräsmattan.

Utloggad Lövis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • Vanlig medlem utan titel
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #5 skrivet: 26 mars 2006, 21:33:39 »
I min gräsmatta syntes det knappt att han hade plöjt ner slangen,han sa att det var som att skära smör med en varm kniv.

//Lövis

Utloggad Tjalle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2006, 19:00:02 »
Låter tryggt att mattan förblir fin. Den har väl i och för sig fått vara ganska orörd några år för länge och börjar bli rätt ojämn som den är, så jag hade väl ändå tänkt lägga ner ett större arbete med den efter grävningen. Funderar lite mer kring hur man ska planera/tänka inför eventuell framtida TRÄDplantering? Kan man plantera i området där slangen ligger eller måste man ha något säkerhetsavstånd?

/ Tjalle

Utloggad swisch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: arvika
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #7 skrivet: 23 juli 2006, 19:55:44 »
Jag grävde ner jordvärme för 26 år sedan, i samband med nybygge och nyanläggning av gräsmatta. Har aldrig haft problem med gräsmattan, har också planterat äppleträd och buskar där slangen finns. Jag har hört att en del kan få problem med att marken sjunker där det är grävt, det beror på markens beskaffenhet. Har du lerjord är det störst risk att det sjunker ihop en del. Jag har morän på tomten och där märks ingenting.
Andra påstår att gräset växer sämre just där slangen löper, det har jag heller inte märkt på min tomt. Jag har ca 510 m slang nergrävd i en tomt på 2800kvm.


mvh swisch

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #8 skrivet: 23 juli 2006, 23:18:15 »
jag växte upp i ett hus med jordvärme & bodde där i 20 år. det fanns inte en tendens till nått. presiss exakt likadant som hoss grannarna.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #9 skrivet: 24 juli 2006, 08:44:41 »
Jag installerade jordvärme 1984. Det var lerjord. Jag fick tjälskjutning som växte med Ã¥ren.  Gräsmattan blev mer och mer ojämn. Man kunde se var slangarna gick. Mest besvärande pÃ¥ sommaren.Till slut gick det ej att köra gräsklipparen. Efter 16 Ã¥r borrade jag i stället.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2006, 09:15:19 »
Det där med hur stor åverkan plöjningen har beror MYCKET på hur många trädrötter (även från gamla stubbar) som finns.
Mycket skräp i marken = potatisåker efter plöjning!

Utloggad ola_nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #11 skrivet: 24 juli 2006, 10:33:35 »
Vi plöjde ner 370m slag i höstas. I år har vi återställt gräsmattan. Det finns lite bilder på:

http://nilsson.homedns.org/pumpen/grasmatta.html

Eftersom vi behövde få till en gräsmatta hyfsat snabbt, och dom som plöjde hade lämnat en ganska plan yta med lite gräs kvar så valde vi att fylla på jord ovanpå. Det blev nog inte så jämnt som om vi hade fräst alltihop, men det är jämnt nog för gräsklipparen...

Ni som har haft mest problem, har ni haft slang med brine, eller direktförångande kopparrör i marken?

/Ola (som hoppas slippa allt för mycket fåror...)

Edit: Ändrade kondenserande till förÃ¥ngande... SvÃ¥rt det där med fasövergÃ¥ngarna.  ;)
« Senast ändrad: 24 juli 2006, 22:17:14 av ola_nilsson »

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #12 skrivet: 24 juli 2006, 21:05:41 »
Jag installerade jordvärme 1984. Det var lerjord. Jag fick tjälskjutning som växte med Ã¥ren.  Gräsmattan blev mer och mer ojämn. Man kunde se var slangarna gick. Mest besvärande pÃ¥ sommaren.Till slut gick det ej att köra gräsklipparen. Efter 16 Ã¥r borrade jag i stället.

1984 skriver du, det låter på årtalat som du hade direktförångare (kort slinga med gasen direkt i backan) det är dessa system som get jordvärmen dåligt rykte, då dom ger stora kärlskador!
Så gör man inte idag.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #13 skrivet: 24 juli 2006, 22:56:01 »
Min installation 1984 var en Thermia Duo 12  med sedvanliga plastslangar som används idag. Dock var det glykol som gällde dÃ¥ men det torde inte ha förändrat problemet med tjälskjutning.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Jordvärme & trädgård
« Svar #14 skrivet: 25 juli 2006, 14:55:15 »
Min installation 1984 var en Thermia Duo 12  med sedvanliga plastslangar som används idag. Dock var det glykol som gällde dÃ¥ men det torde inte ha förändrat problemet med tjälskjutning.

det var glykol i det systemet jag med pratar om.
där hade vi 400m slang till ett hus på 160 m2 (byggår 1978) storlek & fabrikat på värmepunpen vet jag inte.

om man får tjälskador så beror det på att slangen blir för kall, viket den blir om anläggningen är feldimensionerad.
man ska inte blanda ihopp tjälskador med sättningar i markan som man får efter att man gävt upp marken o inte fått marken lika packad där man grävt som där man inte grävt. då sjunker marken.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!