Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkning av värmeuttag via kamrörsslinga i ackumulatortank?  (läst 1903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Finns det någon som har, eller vet var man hittar, en formel för att beräkna hur mycket effekt man kan ta ut ur (eller mata in i via) en kamrörs-slinga som är nersänkt i en ackumulatortank?
Det borde ju vara en rätt enkel funktion av:
- Temperaturdifferensen
- Slingans längd
- Slingans diameter
- Flödeshastigheten i röret
- Ett värmeövergångstal

Nu får man kanske approximera genom att bortse från att temperaturen varierar längs slingan. Man får väl också fundera över om vattnet rörs om tillräckligt i tanken för att kunna anses ha konstant temperatur. Lite riktvärden borde man kunna få fram.
Jag har inte lyckats hitta några uppgifter om verkningsgraden i olika leverantörers spex:ar.

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag brukar höfta 100 litervarmvatten/slinga men du vill nog ha det lite mer exakt  ;)
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Tanken ska inte användas för att skapa tappvatten.
Jag kör idag min Fighter 360 mot golvvärmen via en liten värmeväxlare p.g.a de icke diffusionstäta rören från 80-talet. Den lilla vattenvolymen i pannkretsen gör att värmepumpen går med väldigt dålig verkningsgrad. Jag har också tänkt göra slag i saken och byta till bergvärme. Tanken är då att sätta in en ackumulatortank som pannan får jobba mot och ta ut värmen till golven genom en slinga i tanken och därmed kunna ta bort dagens värmeväxlare. Då är frågan hur lång slingan bör vara i tanken för att få en effektiv överföring och kunna ta ut tillräcklig effekt.

/lindis
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!