Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten. Har ni samma start/stopp sommar som vinter?  (läst 6411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varmvatten. Har ni samma start/stopp sommar som vinter?
« Svar #15 skrivet: 14 juni 2011, 20:03:04 »
Jag har aldrig ens funderat på detta, men efter att den gångna helgen ha läst denna tråd så kände jag att jag kunde väl sänka starttempen till 40 ºC iaf, och följa upp lite enkelt om förbrukning/start/stopp/drifttid förändrar sig.

Fram med bruksanvisningen och kolla hur att göra, ned i källaren och stega fram till rätt meny. Tempen var redan satt på 40º, men mitt behov att förändra fanns där ändå, så jag satte ned den till 38º istället. Ingen i hushållet upplever någon direkt skillnad mot innan, jag tror jag skall stega ned ett par grader till, men det får ju inte bli så att duschen upplevs som kall. Då blir det till att höja igen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Varmvatten. Har ni samma start/stopp sommar som vinter?
« Svar #16 skrivet: 14 juni 2011, 21:28:33 »
Min pump kostar mig just nu 7,8kwh/dygn för att ladda tanken till 50 ºC med 6 starter/dygn.
Jag utnyttjar inte ens det vattnet utan gör det för att cirkpumpar och växelventil inte skall kärva ihop till hösten.

Det är mer än dubbelt mot vad vÃ¥r elberedare drar, man kanske skall stänga av pumpen  :(

Edit: Man kanske skulle ställa om styrningen till att bara ladda 1 gång/dygn eftersom jag inte använder vattnet.
Borde räcka som motion men det blir 5,3kwh ändå eftersom fläkt och cirkpump drar 4,8kwh/dygn.
« Senast ändrad: 14 juni 2011, 21:46:46 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!