Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 290 A/W (optima 500) vv produktion läcker igenom till radiator systemet  (läst 4843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Xilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tjena!

Märkte häromdan att temperaturen i hustet gÃ¥t upp 2-4 grader....  har kollat 290 och kan konstatera att vid vv produktion att rören till radiator matningen även blir väldigt varma....   Systemet installerades 2005 och har i stort sätt inte rört det sedan dess, sÃ¥ jag behöver lite hjälp med vad jag ska kolla ,,min första känsla är att växel ventilerna inte lirar 100%...   Har 2st  MYSON växel ventiler, gÃ¥r dessa att testa manuellt?

 

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
byt ventil, eller jag tror kanske det går att byta insats i Mysonventilerna, det är säkert dom som läcker
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad magfro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Hej

Även jag upptäckte i veckan att när pannan värmer varmvatten så blir även elementen varma. Elementen i hela huset är varma trots att utetemperaturen ligger på 20 grader. 48 grader i elementen visar displayen på värmepumpen.

Har jag samma problem? Antar att jag får ringa installatören...?

/Magnus

Utloggad Xilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
LÃ¥ter som du har samma problem som mig ^-^ , jag har kontaktat min servicefirma, men de har inte hunnit komma än...   Kör just nu med strypta radiatorer annars blir huset som en bastu.

Lägger ett inlägg med status när service firman har varit och kollat på mitt system...

Ha en trevlig kväll och Hej Sverige!!

/Xilsson

Utloggad magfro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Min installatör återkom till mig igår. Han berättade att när pumpen värmt upp varmvattnet och stänger av sig så ställs också ventilerna öppna mot värmesystemet. Restvärmen som finns kvar i cirkulationen mellan inne och utedel går då rätt ut i elementen.

Borde det inte gå att göra något åt en sån sak? Typ en programvaruinställning som gör att ventilerna ställs mot varmvattenproduktion när pumpen är avslagen?

/Magnus

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Så blir det hos mig med, men endast 1 litet element som ligger först blir lite varmt.
Alla element kan omöjligt värmas upp av den lilla värme som skickas ut, måste vara nåt fel.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Så blir det hos mig med, men endast 1 litet element som ligger först blir lite varmt.
Alla element kan omöjligt värmas upp av den lilla värme som skickas ut, måste vara nåt fel.

Jag tror inte det är fel. Detta under förutsättning att värmepumpen precis innan har kört en varmvattenkörning. När varmvattnet nått stopptemp växlar växelventilerna över till elementslingan och den överskottsvärme som finns lagrad i värmepumpen samt i slangen mellan värmepump och panna gör att första element blir varmt. Inte mycket att göra åt det.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad magfro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Tack för alla svar. Jag förstår nu att det inte är ett fel utan bara dumt. Jag har ungefär 6 meter rör mellan inne- och utedel så jag har en hel del varmvatten som tar sig ut i värmesystemet när varmvattenproduktionen stängs av. Jag har dessutom en lite större utedel (1100?) så vattnet är ganska varmt (man bränner sig på rören).

Jag har frågat min installatör varför ventilerna måste ställa sig mot värmeproduktion. För min del hade det varit bättre om ventilerna stod kvar mot varmvattenproduktion och jag har frågat om det inte går att göra någon inställning eller få en firmware-uppgradering som kan åtgärda detta. Han skulle kolla med IVT.

Tills vidare har jag iallafall sänkt cirkulationspumpen så att så lite värme som möjligt tar sig ut i huset. Jag kommer även köpa mig nya ventiler till alla element så att jag helt kan stänga av dom helt på sommaren. Som det är just nu är alla elementventiler helt öppna och saknar möjlighet att stängas.

Mvh
  Magnus

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Självklart mÃ¥ste det gÃ¥ att tala om för vp att bara göra VV. DÃ¥ är den väl stängd mot huset. Annars fixa det manuellt.  MKT billigare än att köpa ventiler

Utloggad magfro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Självklart mÃ¥ste det gÃ¥ att tala om för vp att bara göra VV. DÃ¥ är den väl stängd mot huset. Annars fixa det manuellt.  MKT billigare än att köpa ventiler

Jag vet dessvärre inte hur jag fixar det manuellt...?

/Magnus

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
Årstiden du inte behöver värme till huset kan du justera in "Värmesäsong" inställningarna.
När denna är aktiv är radiator-pumpen avstängd och växelventilerna står alltid mot varmvatten.

Ganska självförklarande inställningar.
Värmesäsongsgräns : Temperatur för brytpunkt mellan uppvärmingstid och sommardrift.
Fördröjning : Fördröjning i övergången mellan uppvärmningssäsong och sommardrift och vice versa.
Direktstartsgräns : Vid sommardrift och temperaturen faller under denna gräns förbigås fördröjningstiden.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!