Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför spikar grafen för framledning när pumpen startar varmvattenproduktion?  (läst 16913 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
I mitt Thermia Online kan jag se att varje gång pumpen startar för att göra varmvatten blir det en spik upp över 60°C på framledningen. Jag inser att detta måste vara en bugg eftersom det inte är speciellt troligt att framledningen skiftar från 26°C till 62°C och tillbaka till 27°C på en knapp timme men varför blir det så här? Det är väldigt störande att inte grafen är jämn utan hackas upp varje gång varmvatten produceras...
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är ett vanligt fenomen att en skvätt varmvatten skickas ut i värmesystemet direkt i slutet på en varmvattenvärmning. En ytterligare orsak kan vara att det är samma tempgivare som mäter framlednings- och varmvattentemepn.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Aha, i så fall måste givaren sitta direkt efter kompressorn för om framledningsgivaren sitter på röret/ledningen så borde det krävas ganska mycket varmvatten för att det skulle reagera så kraftigt.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om värmevattnet står still på grund av att det inte är värmesäsong så kan framledningsgivaren värmas ganska mycket och vara varm en längre stund eftersom den sitter väldigt nära växelventilen och koppar leder värme bra.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
DÃ¥ förstÃ¥r jag, tack för förklaringen!  tummenupp Lite synd att inte sensorn för framledning sitter mer isolerad...om den satt pÃ¥ röret som gÃ¥r upp i huset sÃ¥ skulle ju värdet bli det verkliga värdet...och det är ju det som är intressant... ::)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Det är korrekt. Givaren visar ju framledningstempen, inte tempen ut till värmen i huset. Pumpen går ju tills pressostaten bryter vid runt 60 grader vid vv tillverkning och då är ju framledningstempen 60. Därefter sjunker ju då tempen till den temperatur som snurrar runt i huset.

Anser du inte det vara en fördel med att se hur ofta pumpen gör vv? Varje gång spiken kommer vet du ju att den gjort vv.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Anser du inte det vara en fördel med att se hur ofta pumpen gör vv? Varje gång spiken kommer vet du ju att den gjort vv.

Jo, fast då är det ju både enklare och noggrannare att välja kurvan för VV istället... ::) Min pressostat verkar väldigt sällan gå upp till 60°, oftast går den bara upp till ca 57°. Sen händer det att pumpen väntar tills VV-tempen är nere till 48° innan den startar, och i början var den tom nere så långt som 42,5° ett par gånger.

Nu känner jag att jag inte kan lita på Online så jag hoppas kunna lämna tillbaka den och istället skaffa ThermIQ och Rasberry Pi.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Varmvattentillverkningen styrs inte av någon kurva utan av ett startvärdet som man kan ändra och högtryckspressostaten.
När tempen sjunkit till startvärdet växlar växelventilen framledningen från radiatorkretsen till TWS-slingan i vv-beredaren och kompressorn går tills högtryckspressostaten löser ut vid strax under 60°C, då växlar växelventilen tillbaka till radkretsen och kompressorn stannar igen (om inte integralen ligger nära startvärdet för husvärmen då kör den på tills integralen är ikappkörd).
Sen så använder väl Thermiq de givare som redan sitter i pumpen så då lär du fortfarande se tempspiken vid vv-tillverkning?

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Thermiq använder samma givare som Online. Dom kopplas iaf in i samma uttag på pumpen.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Jo, fast då är det ju både enklare och noggrannare att välja kurvan för VV istället... ::) Min pressostat verkar väldigt sällan gå upp till 60°, oftast går den bara upp till ca 57°. Sen händer det att pumpen väntar tills VV-tempen är nere till 48° innan den startar, och i början var den tom nere så långt som 42,5° ett par gånger.

Nu känner jag att jag inte kan lita på Online så jag hoppas kunna lämna tillbaka den och istället skaffa ThermIQ och Rasberry Pi.

Hej! 48 °C låter lite högt.Standard på din maskin när den gör varmvatten är 44 °C(din startgivare) och går du in i servicemenyn så ser du vad startvärdet är.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Fast vid 44°C är ju duschvattnet ganska ljummet...för mig är det rätt OK men sambon har klagat nÃ¥gon gÃ¥ng att hon inte fÃ¥tt tillräcklig värme när hon duschat.  ???
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Fast vid 44°C är ju duschvattnet ganska ljummet...för mig är det rätt OK men sambon har klagat nÃ¥gon gÃ¥ng att hon inte fÃ¥tt tillräcklig värme när hon duschat.  ???
Hej! Nej nu tänker du lite galet utan startgivaren sitter i botten på din VVB och den skiktar varmvattnet mao så har du bra med värme men det bror lite på hur du ställt blandningventilen med.Jag brukar ställa startgivaren till typ 40-42 °C och det brukar fungera bra.
« Senast ändrad: 14 oktober 2014, 09:46:29 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Du har säkert helt rätt i att jag tänker galet...jag kan verkligen för lite om hur dessa pumpar fungerar...men jag kan läsa graferna och jag kan känna om duschvattnet känns varmt eller inte. När grafen visade att vv låg på 42,5° så var det märkbart svalare vatten i duschen. Det var dock bara ett fåtal gånger precis när pumpen var nyinstallerad och nu verkar lägsta temp ligga runt 48°...allt enligt de grafer jag kan få ut via Thermia Online.

Blandningsventilen har jag ingen aning om vad det är...det var inget som installatören visade för mig.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Den temperatur 48 grader som står i pumpen och i online är övre givaren. I botten på tanken (eller en bit därifrån) finns en annan givare, som du hittar enbart i servicemenyn och varmvatten START xx(xx). I samma meny finns det infl startgivare xx% och längst nere vikt vv.

Pumpen startar vv då det viktade värdet är det som står inom parentes på start. Du kan då med infl startgivare bestämma vilken givare som mest styr vv start genom att ändra % så ser du hur vv vikt ändrar.

Temperaturen 48 säger ju att den kan max skicka ut den graden till kranen, men det borde väl vara helt tillräckligt? Brukar inte 38 vara nån lagom gräns?


Blandningsventilen är monterad på det vänstra röret mitt på pumpen som har ett + och - tecken. En svart ratt. Öppna en kran nära pumpen och vrid så känner du efter en stund om vattnet blir varmare eller kallare! OBS skicka inte ut för varmt!!!!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Du har säkert helt rätt i att jag tänker galet...jag kan verkligen för lite om hur dessa pumpar fungerar...men jag kan läsa graferna och jag kan känna om duschvattnet känns varmt eller inte. När grafen visade att vv låg på 42,5° så var det märkbart svalare vatten i duschen. Det var dock bara ett fåtal gånger precis när pumpen var nyinstallerad och nu verkar lägsta temp ligga runt 48°...allt enligt de grafer jag kan få ut via Thermia Online.

Blandningsventilen har jag ingen aning om vad det är...det var inget som installatören visade för mig.
Hej! Om du duschar borde du inte ha något problem att temperaturen sjunker.Den kan sjunka ner till 14-15 °C botten på beredaren utan att du får kallare vatten men du kan ha fått luft i tws slingan som påverkar men annars borde du inte ha några problem.Det är inte alls bra om startvärdet är så högt ställt som 48 °C för vikten blir tokigt och du får onödigt många starter för varmvatten men jag misstänker att det är din VARMVATTENTEMPERATUR som visas när du skriver 48 °C.Om du har luft i tws slingan så fungerar skiktningen dåligt och det kan vara anledningen varför frugan upplever att hon får kallt när hon duschar så du bör spola slingan för att se om det blir bättre.

1Det är väl en vanlig diplomat du har och ingen G2 eller G3?
2 Hur gammal är pumpen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!