Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradning av borrhÃ¥l  (läst 5760 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad husand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Gradning av borrhål
« skrivet: 04 september 2011, 21:07:39 »
Hej kära forum!

Tänker installera bergvärme i kåken och har precis beslutat mig för installatör, pumpfabrikat, effekt, borrdjup, etc (se tråden "Val av värmepump" för denna diskussion). Startar en ny tråd då en ny frågeställning dök upp där sökande på div forum och hemsidor ej riktigt gett mig svar. Installatören föreslår ett gradat borrhål (initialt 8 grader men justerades till 6 grader) under huset för att komma så långt ifrån grannars nuvarande och ev framtida borrhål. Även ogradat är man dock lugnt inom 20 m gränsen. Borrhålets ingång kommer vara uppskattningsvis ca drygt 3 m fr fasad. Den delen av huset har källardel som står på betongplatta, framsidan har krypgrund. Underlag tycks vara relativt solitt berg (souterränghus där berget syns bakom huset).

Frågor:
1. Finns det risker med att grada hålet under huset? (sättningar, sprickbildning, etc.)
2. Är det borrtekniskt svårare med gradade hål vilket kan äventyra möjligheten att nå mina önskade 180 m?
3. Finns det risker på sikt (ras etc) som kan skada kollektorslangen?
4. Finns det energimässiga nackdelar? (verkar ju vara kollektorslangens längd som avgör om jag förstått det hela rätt...)
5. Finns det egentligen några fördelar i mitt fall - är ju med god marginal fr grannar även om ett gradat hål visserligen ökar detta ytterligare vilket kanske är bra energimässigt, eller?

Tacksam för svar!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gradning av borrhål
« Svar #1 skrivet: 04 september 2011, 21:42:55 »
När det gäler dina frågor så är det väl bara den första som kan vara ett problem. Om marken är mjuk och det är långt till berg så kan det finnas risk att marken runt foderröret fryser om man tar ut för mycket energi. Men om borrar direkt i berg så bör detta inte vara någon fara iaf.

Det som kan bli ett problem men det gäller oavsett gradning eller inte är om man blåser på med högt tryck och det finns sprickbildningar som går in under huset. Inte speciellt vanligt och borrarna har bra koll på hur läget är. Dom brukar dessutom "känna" på berget under borrningens första fas så att dom har koll på hur "sollid" berget är.


Sen tycker jag du ska vara egoistisk i framtiden om någon granne kommer och vill borra intill er tomt. Tala inte om att ert borrhål är gradat utan kräva att donm gradar bort från ert hål.

Sen kommer jag inte ihåhg men jag har för mig att ett gradat hål skulle vara längre än ett ogradat, dvs dom ska nå samma djup från markytan

« Senast ändrad: 04 september 2011, 21:45:50 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gradning av borrhål
« Svar #2 skrivet: 05 september 2011, 09:04:59 »
6 graders vinkel är inte speciellt mycket...
Om hålet börjar 3 meter från fasaden och gradas 6 grader så dröjer det till 29 meters djup innan du är under huset. De första metrarna är hålet nån/några dm närmare huset, så det känns inte som att eventuell frysning med tillhörande tjälskjutning skulle göra varken till eller från.
För att nå lika djupt som ett vertikalt hål så behöver man borra ca 0,5% längre.
« Senast ändrad: 05 september 2011, 09:06:48 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Gradning av borrhål
« Svar #3 skrivet: 05 september 2011, 17:23:37 »
Har inte hört nått om att ett gradat hål ska vara längre tempen skiljer inte mycket i berget på några meter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gradning av borrhål
« Svar #4 skrivet: 05 september 2011, 19:01:05 »
Jo, det var det jag försökte säga :P Det skiljer så lite att det ligger inom felmarginalen.
Sen är det som du säger att det är längden på hålet som är intressant, inte hur djupt änden ligger...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Gradning av borrhål
« Svar #5 skrivet: 05 september 2011, 22:35:13 »
FrÃ¥gan är om det är lönt att grada sÃ¥ lite som 6 º  Sc:,h Även om det teoretiskt skulle skilja 3 meter per 30 meter borrhÃ¥l sÃ¥ är ju frÃ¥gan hur mycket det blir i praktiken.

Borrkronan lär väl till största delen följa gravitationen med en viss styrning av stängerna. Frågan är bara hur mycket en 50mm stång orkar hålla sig rät under borrningen. Fast det är ju klart, borraren ksnake menar i snitt ca 6 º på hela borrhålets längd
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Megajool

  • Vet mer och mer men fortfarande nästan ingenting...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Gradning av borrhål
« Svar #6 skrivet: 12 september 2011, 12:00:50 »
Finns det överhuvudtaget några garantier för var borrhålens bottnar kommer att hamna?
Har borraren någon möjlighet alls att veta om han borrar vertikalt eller om borrhålet börjar krökas?
Antag att två borrhål görs med 20 meters avstånd från varandra.
Antag också att båda borrhålen lutar 2,86°. Med mycket otur kan då bottnarna
hamna på samma ställe om man borrar 200 m. Vad nu det kan betyda?
Villa, 1-plan med källare, tvÃ¥glasfönster, självdragsvent, byggd 1937 Danderyd, 3 pers. NIBE 1245/8 kW med 6 kW spetsvärme (16 A). Borra: 160 m. VP i drift sedan 1 december 2011, VÃ¥ningsplan 108 m2, uppvärmd källardel 106 m2 varav garage, 30 m2, (sparsamt uppvärmt).

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Gradning av borrhål
« Svar #7 skrivet: 12 september 2011, 21:01:14 »
Diskuterade dessa frågor med min borrare, gradning på 1 grad om jag gjorde (per ögonmått), fair enough men borren tas över av gravitationen efter ett antal 10-talet meter och börjar peka neråt.
Borrdjupet spelar mindre roll, det är längden på borrhålet som avgör.
Skador på byggnader, ingen aning men vi borrade 60 cm till berg, men det vibrerade i marken så borraren sa att vi kunde vara i en block och vid 4 meter gick vi ur blocket in i det Svenska urberget.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Gradning av borrhål
« Svar #8 skrivet: 21 september 2011, 22:21:39 »
Jag pratade med några borrare som hävdade att det är omöjligt att veta hur borren går. Är det "snett berg" går borren iväg och följer minsta motståndet.
För att kunna styra gradning krävs helt andra grejor än de som används här.
Tänk efter själva, en borrstång med diameter under 100 mm dessutom relativt tunnväggig, skall ner i marken/berget långt över 100 meter. Där gradar man någon enstaka grad och tror att det är sanningen när man räknar.

Enligt dessa grabbar får man vara glad om botten på brunnen är på ens egen tomt.

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Gradning av borrhål
« Svar #9 skrivet: 22 september 2011, 00:29:07 »
Man kan ju ha en ambition
Skulle det följa bergets minsta vink så skulle ju det vara svårt att borra över huvudtaget väl?
och inte kommer ju borrstängerna upp böjda direkt.

Borren verkar ju i alla fall vara starkare än berget annars hade det ju inte blivit något hål :)

En borrare måste väl utgå från att borrhålet i första hand blir utfört i den riktning som riggen pekar.

Bara för att spiken kan gå fel betyder ju inte att jag struntar i att sikta/vinkla när jag spikar.

Om två grannar gradar från varandra och borrar lika djupt så måste väl ändå sannolikheten vara god för att dom kommer längre från varandra än om båda borrar rakt ner eller medvetet gradar mot varandra.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Gradning av borrhål
« Svar #10 skrivet: 22 september 2011, 23:35:23 »
Säkert men enligt de jag talat med vinglar det rätt friskt så enligt deras teorier är det inte meningsfullt att grada någon grad och tro att det är vetenskap.

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!