Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 03 februari 2007, 11:25:04 »Som jag skrev i din andra tråd tror jag inte du skall lita så mycket på teorin. Min erfarenhet säger att det skiljer avsevärt om det cirkulerar vatten av lägre temp utanför manteln. Om det sen beror på värmeledning i kopparrören, turbulens i T-kopplingen vid returen på manteln eller annan mystisk effekt låter jag vara osagt.
Jag skulel vilja vända på det och se ett system som mitt (eller ditt) där det cirkulerar svalt radiatorvatten och som håller VV-temp 5-6 timmar med 5 ºC VV-hysteres som vi har.
Först då är jag villig att tro att det är fel på mitt system.
Så innan du bytt ut hela pumpen och legat sömnlös för mycket över detta leta efter bevis på att systemet kan fungera bättre än ditt nuvarande gör med samma inställningar och temperaturer.
Trots allt så är täta VV-värmningar inte så farliga annat än för att de ökar antal start/stop i onödan. Värmningarna är ofta försvinannde korta (3-5 minuter) och energin kommer antagligen helt radiatorvattnet till godo (sommartid med sommardrift sker inte avsvalning lika frekvent).
Jag upprepar fakta kring mitt system (5 ºC VV hysteres, bör 45 ºC):
Feb: VV håller 6 timmar (> 40 ºC radiatorvatten)
Maj: VV håller 1 timme (svalt radiatorvatten, 27-32 ºC)
Juli: VV håller 3 timmar (sommardrift med trevägare låst i VV-läge)
P.S Jag glömde kommentera dina dåliga liknelse med kylning av bilmotor: det är ju inte så att vi här kyler allt VV åtskilliga grader, det är bara manteln som tappar 1-2 grader extra första timmen pga värmelledning.
Tittar du på en process med VV avsvalning på 5-6 timmar (som jag har just nu) så ser du att efter 1 timme har det redan svalnat 80-90%, det är de resterande 10-20 % (ca 1 ºC) som tar 4-5 timmar!! Inte så otroligt att det cirkulerande vattent kan kyla en mantel (där vattnet inte cuirkulerar innanför) 1 ºC extra?
Jag skulel vilja vända på det och se ett system som mitt (eller ditt) där det cirkulerar svalt radiatorvatten och som håller VV-temp 5-6 timmar med 5 ºC VV-hysteres som vi har.
Först då är jag villig att tro att det är fel på mitt system.
Så innan du bytt ut hela pumpen och legat sömnlös för mycket över detta leta efter bevis på att systemet kan fungera bättre än ditt nuvarande gör med samma inställningar och temperaturer.
Trots allt så är täta VV-värmningar inte så farliga annat än för att de ökar antal start/stop i onödan. Värmningarna är ofta försvinannde korta (3-5 minuter) och energin kommer antagligen helt radiatorvattnet till godo (sommartid med sommardrift sker inte avsvalning lika frekvent).
Jag upprepar fakta kring mitt system (5 ºC VV hysteres, bör 45 ºC):
Feb: VV håller 6 timmar (> 40 ºC radiatorvatten)
Maj: VV håller 1 timme (svalt radiatorvatten, 27-32 ºC)
Juli: VV håller 3 timmar (sommardrift med trevägare låst i VV-läge)
P.S Jag glömde kommentera dina dåliga liknelse med kylning av bilmotor: det är ju inte så att vi här kyler allt VV åtskilliga grader, det är bara manteln som tappar 1-2 grader extra första timmen pga värmelledning.
Tittar du på en process med VV avsvalning på 5-6 timmar (som jag har just nu) så ser du att efter 1 timme har det redan svalnat 80-90%, det är de resterande 10-20 % (ca 1 ºC) som tar 4-5 timmar!! Inte så otroligt att det cirkulerande vattent kan kyla en mantel (där vattnet inte cuirkulerar innanför) 1 ºC extra?