Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det nÃ¥gon pÃ¥ forumet som rekomenderar SRK/SRC-20ZFX-SA ?  (läst 13361 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VikingAndy

  • Mitsubishi Electric Q Heat 4.5
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LILLA EDET
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Storspiggens Sportdykarklubb Göteborg
Hejsan alla Thumbsup

Har en frÃ¥ga om en luftvärmepump som jag blev rekomenderad av Polarpumpen det var:Mitsubishi Heavy SRK/SRC-20ZFX-SA 
Som de sa -"Det är kanske som du redan vet ett helt annat märke än Mitsubishi Heavy Industries som ligger bakom Hyper Invertern. Vi har valt att inte ha med Electric i vårt sortiment, då vi anser att de inte är lika bra som de andra värmepumparna."

Då jag hade bett om kostnadsförslag på Mitsubishi Electric FA25VA/FD25VA. Vad säger ni här på forumet stämmer detta??? Sc:,h
VikingAndy ::)
« Senast ändrad: 25 februari 2008, 22:59:43 av VikingAndy »
Trävilla byggd 1907 1plans öppen planlösning med inredd vind 92kvm +10kvm källare med vattenburen elvärme 3kw och 200l varmvattenberedare med elförbrukning 21400kw/år med 3 personer i hushållet. Mitsubishi Electric GA25VAH Q Heat 4.5 installerad tisdag den 4mars 2008. Återkommer med ny mätning av elförbrukning med spänning! Ny mätning 10080kw/året och på årsbasis!!!

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Jag har installerat en 20-sa i december och den funkar helt utmärkt.
Det enda du ska se till när du får den installerad är att det verkligen står SA på utedelen.
Somliga påstår att en ombyggd verson av S är exakt lika som SA, men detta stämmer alltså inte.
SA har bl,a en helt annan mjukvara än S-modellen.
20-SA håller värmen ner till minus 20 grader, och vi värmer upp ca 120 Kv/m.
DÃ¥ har vi ca:20 grader inomhus.
SÃ¥ jag kan med gott samvete rekomendera denna VP.

per

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej.

Ja, det finns många åsikter om både det ena och det andra, speciellt bland företag.....

Electric är flera gånger större än Heavy i antal tillverade värmepumpar per år.

Jag personligen håller Electric högre än Heavy. Electric har en del riktigt bra saker, bl a fabriksmonterad elslinga med kontrollerad tillförsel av värme under dropptiden. Kort avfrostningstid.

Läser du testen på energimyndighetens hemsida så ser du att de nya Electric FD25/35 är väldigt kraftfulla maskiner, FD25 ger 3,1 kW och FD35 ger 4,2 kW vid -15 grader. Detta är klart högre än Heavy SRK.

Sedan kan man kontra med att säga att SRK har högre COP. Men COP uppmätt vid +7 grader är inte allt, det är lika viktigt med effekt vid låg yttertemp så att man slipper en massa stödel i sina radiatorer.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Jag håller med Gano.............

Utloggad VikingAndy

  • Mitsubishi Electric Q Heat 4.5
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LILLA EDET
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Storspiggens Sportdykarklubb Göteborg
Hejsan

per-01: Tack för informationen! ;)
Gano: Har läst överallt om pumparna! b00k Men när säljarna fördömmer ett märke blir man ganska chockad och undrar en hel del därav min fråga till forumet... :o TACK!
VikingAndy
Trävilla byggd 1907 1plans öppen planlösning med inredd vind 92kvm +10kvm källare med vattenburen elvärme 3kw och 200l varmvattenberedare med elförbrukning 21400kw/år med 3 personer i hushållet. Mitsubishi Electric GA25VAH Q Heat 4.5 installerad tisdag den 4mars 2008. Återkommer med ny mätning av elförbrukning med spänning! Ny mätning 10080kw/året och på årsbasis!!!

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Citera
Ja, det finns många åsikter om både det ena och det andra, speciellt bland företag.....

Ja det måste jag nog hålla med om.
Dags att ställa försäljare och montörer mot väggen kanske?
Det skilljer ju dom emellan också tydligen.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro längre, det enda jag vet är att den pumpen vi installerade funkar enormt bra.
Bilförsäljare har ju ett ryckte om sig att vara skojare, undrar om inte säljare av LV-pumpar är ett strå vassare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har hört ett antal säljare säga att ME har varit "billigare" än HEAVY, men jag undrar om det inte har ändrat sig, jag har i alla fall inte hört nåt ont om ME på de senaste åren.
Heavy har dock funnits länge, jag har sett pumpar som monterades på 90-talet som fortfarande tuffar på, inte alls med samma prestanda som dagens pumpar, men de funkar i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Hej

Jag vill inte säga att Mitsubishi Heavy SRK är dåliga pumpar, tvärtom. Jag tror att de är bland de bättre just nu. De påminner starkt om Sharp/IVT/E-lux i prestanda (hög COP vid låg temp, hög dellast-COP) med skillnaden att de är snäppet tystare. Just nu har dock ME övertaget i högre värmeeffekt.

Jag kan gott tänka mej att välja en SRK 20 som en av 2 maskiner som värmer huset. SRK20 kan dock upplevas som lite klen som ensam värmekälla, storebror SRK 25 ger 2,2 kW vid -15 och t o m det kan vara lite klent i ett medelstort hus. I ett mindre välisolerat hus eller om man har 2 sådana maskiner så får man dock en väldigt bra värmelösning.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Citera
SRK20 kan dock upplevas som lite klen som ensam värmekälla,

Här håller jag inte med! Jag upplever den som "ger mer än vad som utlovats"
Jag har iofs en mycket välisolerad stuga byggd 1990, men värmer ledigt upp 120kv/m med -20 grader på utetempen med en srk20.
Innetempen håller sig då runt 19-20 grader, vilket jag ser helt okey!
Ingen tendens till isbildning på utedelen heller.
Senare modeller av SA har även en annan mjukvara som är mer anpassat efter kallare klimat.





Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Ja och vad skillnaden består i programvarumässigt går ju inte ens att få reda på!

Jag har själv 3st MHI SRK25ZGX-S och dessa fungerar underbart och jag kommer nu även att skaffa en SRK25ZGX-SA för att se om det finns någon skillnad överhuvudtaget dvs annat än bottentråget.

Jag hörde att någon sa att kretskortet är det samma men att omprogrammering sker hos generalagenten här i Sverige, låter lite som en påhittad Saga!

-SA skall ha en större vätskeavskiljare av någon okänd anledning och då helt plötsligt så är det ju inte samma kompressor eftersom vätskeavskiljare och kompressor är i ett stycke. Kollade detta på en SRK20ZD-SA och det var samma kompressor som på SRK20ZD-S.
Men den kan ju vara förstorad invändigt här i Sverige Sc:,h   

Innedelen är enorm och jag har ytterst svårt att förstå varför det skulle fodras en större vätskeavskiljare när det är kallt och förångaren håller mer gas i vätskefas än när det är varmt ute.

Den som har lever får se!



 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Citera
SRK20 kan dock upplevas som lite klen som ensam värmekälla,

Här håller jag inte med! Jag upplever den som "ger mer än vad som utlovats"
Jag har iofs en mycket välisolerad stuga byggd 1990, men värmer ledigt upp 120kv/m med -20 grader på utetempen med en srk20.
Innetempen håller sig då runt 19-20 grader, vilket jag ser helt okey!
Ingen tendens till isbildning på utedelen heller.
Senare modeller av SA har även en annan mjukvara som är mer anpassat efter kallare klimat.

Detta säger nog mer om isoleringen i ditt hur än om värmepumpens värmeeffekt, som du själv påpekar i din kommentar om ditt hus. Ofta är det dessutom så att en värmepump klarar av en kortare period med -20 utan att krokna, t ex över natten. Det är dock ovanligt att en luft/luftvärmepump klarar en längre tid med en genomsnittstemperatur på -20. Är ditt hus byggt 1990 och är på 120 kvm så bör förlustfaktorn ligga på ca 90-100 W/K, dvs en skillnad på en grad C inne/ute kräver 90-100 W. Vid -20 ute och +20 inne ska ditt hus alltså behöva närmare 4000 W. Men givetvis beror det också på hur mycket elapparater du har i ditt hem, de hjälper också till. Även minsta golvvärmeslinga i badrummet eller radiator hjälper också till.

Upprepar att Mitsubishis Heavy och Electric är bra maskiner, bättre än de flesta.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Citera
Vid -20 ute och +20 inne ska ditt hus alltså behöva närmare 4000 W.

Vet inte hur du räknar men det stämmer absolut inte med verkligheten.
Vi har mycket riktigt ett Team-Boro hus som stod färdigt 1990.
Enda uppvärmning som fanns när huset var färdigt var en luftburet el-system på 3000w.
Sedan vi flyttade in har vi klarat uppvärmingen med enbart detta system och har haft
en köldknäpp på några veckor med temp ned till -32 grader, utan problem att ha en innetemp
20-22 grader. Dagtid låg utetempen på 15-20 grader under denna period.
Nu ska jag inte sticka under stolen med att huset är enorm bra isolerat, men det finns
säkert hus som är byggda vid samma tid som är likvärdiga.
Jag vet att pumpen klarar att värma huset runt 19-20 grader vid en utetemp på upp till -20.
Inte bara för en natt, utan kontinuerligt.
Jag har ju testat!!!
Jag kan också tillägga att vi under alla år aldrig har förbrukat mer än 21000kW/h, inte ens när våra två barn bodde hemma.(total elförbrukning)
Ska bli hemskt kul att se sluträkning för 2008.



Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Om ni hade en total förbrukning på 21000 kWh så borde ca hälften utgöra varmvatten och hushållsel. Uppvärmningsdelen uppgår till 11000 kWh.

Det är ganska enkelt att fastställa förlustfaktorn utifrÃ¥n detta. Ligger huset i stockholm sÃ¥ är omvandlingfaktorn 103. Ligger huset i t ex Karlstad sÃ¥ är omvandlingsfaktorn 108. Man dividerar helt enkelt sin Ã¥rliga förbrukning med ortfaktorn sÃ¥ fÃ¥r man ut W/K-värdet, d v s hur mycket värme som behöver tillföras för att upprätthÃ¥lla en grads skillnad inne/ute. För större delen av Sverige blir siffran runt 100 W/K  för ditt hus.

-Var ligger ditt hus ?

När jag skrev 4000 W så uttryckte jag mej lite slarvigt. Jag skulle ha skrivit 4000 W inklusive hushållsel. Med en normal hushållsförbrukning på 5-6000 kWh blir det ett genomsnittligt värmetillskott på ca 700 W. Kvar blir 3300 W vid -20 grader om W/K-värdet är 100. Ligger ditt hus i Kiruna så är W/K-värdet lägre, vilket också minskar det sammanlagda energibehovet.

Sedan är det ofta så att man inte värmer lika stor volym med en LLVP som med väggradiatorer. Dessutom ökar temperaturskillnaden ut mot fönstren, vilket minskar värmeförlusterna ut från huset. Radiatorer som sitter under fönstren ökar i själva verket värmeförlusterna eftersom värmen hamnar där isoleringen är som sämst, d v s mot fönsterrutan.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 25 mars 2008, 21:02:55 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
personligen tycker jag att både heavy och electric tillhör det bättre på marknaden just nu !
och övertaget Electric har i effekt utjämnas av prisskillnaden !
jag känner ingen som är missnöjd med sin mitshu-pump oavsett fabrikat...tvärt om !

Gano , gÃ¥r det att rekomendera ett inlägg i formelsamlingen    ;)  ;)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18261.0

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad per-01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
Citera
När jag skrev 4000 W så uttryckte jag mej lite slarvigt. Jag skulle ha skrivit 4000 W inklusive hushållsel.
Ja det blev ju genast lite skillnad.
Jag glömde även berätta att vi har värmeåtervinningsagg, om det nu gör någon skillnad.
Enl, dom flesta är det bara skit, men om detta kan jag inte uttala mig då jag inte har några som helst referenser.
Det har suttit där sedan kåken var ny.
Vi bor ca: 7-8 mil (geografiskt sett) norr om karlstad.
Vi värmar alltså upp hela kåken, förutom garaget som har eget element.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!