Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Braskamin + VP  (läst 2757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad håkanjohansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Braskamin + VP
« skrivet: 23 november 2007, 11:56:33 »
Hej


Har en relativt nyinstallerad VP, igångkörd i augusti. Har nu även satt in en braskamin på nervåning för lite stöttning när det är riktigt kallt och som mysvärme. Veden är gratis så jag eldar för det mesta när jag är hemma.

Pumpen går med innegivare och jag har väl inte pillat så jättemkt med kurvan, den ligger nu på kurva 47, justering -4. Innetempen är bra, 21 grader +-nån halvgrad.

Min fråga är hur ekonomiskt det blir att elda i braskaminen. Innegivaren sitter bredvid braskamin och när vi eldar påverkas den givetvis. Är det kass att ha det så? Framledning bör flukturerar ju rätt rejält när pumpen försöker kompensera för värmen... har haft framledning bör 4 grader ibland. Sedan när elden slocknar och det blir kallare inne blir det såklart omvänt...

Har separat elmätare på pumpen, ligger runt 20kWh per dygn. Eldar vi hela dagen kanske det går ner mot 19, men det känns ändå som att skillnaden borde vara större.

Pumpen går 4-5 timmar nu när det är runt nollan, vid -4 gick den 8h. Ca 20 starter (har ställt upp startfördröjningen till 20 min). Shunt spärrad, övre panna står på 47 grader. Vi har stora gamla sektionsradiatorer och grova rör (har suttit en kokspanna med självcirkulation en gång i tiden).


Ska man köra utan innegivare?

En annan fråga är hur pumpen sätter börvärde i tanken, har för mig att det är framledning +5 grader. Men det verkar inte gälla när framledning kompenseras av innegivare, jag kan ha framledning bör 4 grader och tanktemp bör 40 grader ??? Verkar som att den fortfarande går på kurvan från utegiv då, eller?

mvh
HÃ¥kan
Ecoheat V3 8,5, 170m borrhål. 200 kvm 2 plan. Hus från 1890.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Braskamin + VP
« Svar #1 skrivet: 23 november 2007, 12:12:47 »
Innegivaren påverkar endast framledningstemperaturen så om den inte överstiger 35 ºC händer inget med börvärdet för VP. Börvärdet för VP går aldrig under 40 ºC om du inte sänker VP min°C (+35).

Jag har samma situation med en kamin i vardagsrummet. Jag har placerat innegivaren i hallen så jag måste elda ett tag innan den påverkas. Innegivaren påverkar framledningstempen med 1 ºC per 0,1 ºC i rumstemperatur så om du höjer rumstempen kraftigt så är det inget fel att börvärdet på framledning blir 4 ºC.

Jag föreslår att du flyttar innegivare till en annan plats där den inte påverkas så mycket av kaminen.

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 23 november 2007, 12:29:52 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Braskamin + VP
« Svar #2 skrivet: 23 november 2007, 16:27:18 »
Jag har kopplat bort min innetempmätare och kör utan. (sitter där men används inte) I stället har jag satt termostater där jag har kaminerna. termostaterna är satta på lite högre temp än de 21 grderna jag vill ha.

När jag då eldar så stryper de elementen och på så sätt spar jag el, doch fortsätter VP'n att leverera värme till de rum som inte på värmen från kaminen/na.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad lajo01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Braskamin + VP
« Svar #3 skrivet: 26 november 2007, 11:06:57 »
Fyller på mid lite egna erfarenheter, har snarlik situation både vad beträffar pump o kamin.
Huset är i tre våningar, kaminen på mellanvåningen, har aktiv innegivare i hallen på mellanvån.

Eldar jag så påverkas givaren efter ung 30 minuter och sänker börvärdet på framledning ned till 0 ganska snabbt då jag kommer upp i 24-25 grader på mellan och övervån efter kanske 1-2 timmara eldande. (Öppet trapphus upp)
Nackdelen är att källaren blir nedkyld av detta eftersom jag har en fläktkonvektor där nere som kommer att fläkta ut kall luft pga den låga framledningen, den behöver jag mao stänga av när jag eldar och låta källaren "behålla" sin värme utan tillskott. Vilket innebär att jag inte kan elda längre perioder när det är VÄLDIGT kallt ute för då blir källaren kall, men det ser jag som ett mindre problem.
Däremot märker jag att antalet starter sjunker frÃ¥n ca 40 till ca 20 när jag eldar i kamin nÃ¥gra timmar pÃ¥ kvällen o det är nÃ¥n minusgrad ute. SÃ¥ visst sparar det lite KWh pÃ¥ elräkningen!  :)

Har lösa funderingar på att köra utan innegivaren, men det funkar så bra med den när jag inte eldar så jag vet inte om det är värt besväret....
CTC V3 8.5, 200m borrhål (200 m aktivt artesiskt hål ), 250 kvm uppvärmd yta på tre våningar utanför Jönköping. Braskamin från Camina. Tilläggsisolerad vind, treglasfönster.... Vad gör man inte för att spara kilowatter.... :)

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Braskamin + VP
« Svar #4 skrivet: 02 december 2007, 18:54:46 »
Ett alternativ kan kanske vara  att flytta givaren sÃ¥ den inte pÃ¥verkas lika häftigt av kaminvärmen.

På många andra pumpar kan man ställa in hur mkt inomhusgivaren ska påverka framledningtemperaturen, dock inte på CTC tyvärr..
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Braskamin + VP
« Svar #5 skrivet: 03 december 2007, 13:21:05 »
Att flytta rumsgivaren löser del av broblemet DOCK ger det inte någon besparing av stora mått när du eldar.

FÃ¥r VP fortsätter att shunta ut vatten till elementen där värmen AvgesDÃ¥ den kalla luften frÃ¥n vähhar och fönster kommer i kontakt med elementet först. Det krävs rätt varmt i rummet för att eldningen skall ge tillbaka nÃ¥got om du INTE har termostater pÃ¥. Notera att har du ett högtemp system sÃ¥ minskar effekten av eldning ännu mer om du inte har termostater.   
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Braskamin + VP
« Svar #6 skrivet: 27 december 2007, 02:11:16 »
Visserligen brukar man vilja ha så få termostater som möjligt, men om det blir övertemp i just det rummet där kaminen står så kan du ju ändå sätta en termostat på radiatorn just där.

Sen rumsgivare till pumpen placerad så den inte påverkas direkt av kaminvärmen, utan först när hela huset blir varmare.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!