Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: klickande ljud och vattenpÃ¥fyllning fortsätter hela tiden (ivt optima 1100)  (läst 8306 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Hej, hörde i morse att det kom ett klickande ljud från pannan, som något slags relä som inte lyckas slå till ordentligt. Normalt kommer ju olika ljud vid olika tillfällen men jag reagerade på att detta inte lät som vanligt. Det låter även som det fylls på vatten hela tiden även om ingen duschat och systemet "vilat" under natten. Den enda del jag vet ändrar läge är väl cirkulationspumpen? Vet inte om någon utifrån min vaga beskrivning har några ideer, eller om jag bör ringa rörmokaren så fort som möjligt?

Utloggad Ricke77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu är ju jag rätt ny på värmepumpar då jag endast haft vår IVT AirX i 1 1/2 månad men det första jag skulle kollat är så där inte är luft i systemet och att där är rätt tryck.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
jag testade att fylla på lite vatten i morse då lågt tryck ställt till problem förut. Ingen skillnad, har dock inte luftat ännu, testar det i kväll. Fler tankar?

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Provat att lossa frontplÃ¥ten pÃ¥ pannan och försökt lyssna var "klicket"  kommer ifrÃ¥n?  Kan ju va shuntventilen som klickar och dÃ¥ är det väl som det ska. Lufta nippeln pÃ¥ beredaren bakom frontplÃ¥ten troligtvis mycket luft där som gör att lÃ¥ter som det rinner vatten? Vad är trycket pÃ¥ din manometer?

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Trycket är strax över 1 bar, har luftat men det kom bara vatten. Har nu en bild på delen som låter, kan för lite för att namnge den men hoppas på att någon här kan hjälpa mig framåt. Den låter som den "kuggar över", ljudet kommer ungefär varannan sekund.
« Senast ändrad: 09 januari 2017, 19:12:38 av tombe »

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dessa shuntventiler börjar ibland kärva och kuggar dÃ¥ över. Lossa hölje och vred sÃ¥ att du kommer Ã¥t axeln. Använd en polygrip och vrid axeln fram och tillbaka sÃ¥ släpper det. 
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
har inte vågat skruva isär ventilen ännu. Pratade med en montör som sa att jag skulle "dra ut ratten och vrida lite fram och tillbaka". Har försökt dra ut den med milt våld men den verkar sitta hårt. Känner dock att varje tillslag så är det något i den som skakar till. Gör jag fel, eller är den modellen inte utdragbar..?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du har en modell där ratten ska tryckas in. En vän spräckte en plastkona över axeln i sin shunt som fastnat, så jag skulle inte ta i alltför mycket i ratten om den sitter hårt.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Hej, det förklarar att jag inte kommer någon vart. Är det "hela" ratten som ska tryckas in, eller bara "ytterskalet"?

Tycker jag försökt på flera sätt utan framgång, men med detta med mig ska jag göra ett nytt försök ikväll.

Såg i ett annat inlägg att det trillat ut diverse kugghjul och fjädrar när han lyfte på locket till shuntventilen, någonting man bör vara medveten om, och kanske också en anledning att vara försiktig om man inte vet vad man förväntar sig när locket kommer av?

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hela ratten. Att kugghjulen låg lösa har jag inget minne av, men esbe-shunten har funnits i många år i otal varianter så det kan säkert stämma för en del.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Borde inte vara så svårt att hitta beskrivning. På sidan av shunten har du produkt nummer.
http://www.esbe.eu/se/sv-se/produkter/vridande-styrdon
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Jag har skickat artikelnumret till närmaste ivt-reparatör som har beställt en ny shunt-ventil, kunde dock ta nÃ¥gon vecka. Det som oroar mig lite är att det nu varje dag gradvis blivit varmare och varmare i huset. Vi brukar ha en grundnivÃ¥ inne runt 17 grader och den brukar variera mellan 16.5 och 17.5. Idag är det över 20 grader inne och elementen är varmare än vanligt. Eftersom jag redan igÃ¥r upplevde det varmare sÃ¥ sänkte jag värmen pÃ¥ pannan tvÃ¥ steg i inställningsmenyn med --, och gjorde likadant i morse, sÃ¥ trots sänkning 4 steg har det blivit 3 grader varmare inne. NÃ¥gon förklarade att shunt-ventilen kan tänkas styra informationen frÃ¥n utomhusgivaren, kan detta ha med saken att göra, eller är det bara en tidsfrÃ¥ga innan pannan blir överhettad och flyger i luften? :)  Jag upplever ocksÃ¥ att varje gÃ¥ng jag kollat till pannan senaste veckan har symbolen med en rinnande vattenkran varit framme, nÃ¥gonting fylls alltsÃ¥ pÃ¥ nÃ¥gonstans?

3 grader höjning gör det ju nu märkbart svårt att sova på nätterna, börja glida runt i sin egen svett. Hur bör jag göra för att få ner värmen till reparatör kommer med nya delar, fortsätta trycka minus minus till jag märker effekt, eller ska jag helt enkelt stänga av pannan några timmar, öppna dörrar och fönster och låta tempen sjunka?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad är det för elpanna du har? Shunten ska normalt sett vara stängd förutom när tillskottet är aktivt. Om det är sÃ¥ varmt ute att VP'n själv orkar värma huset sÃ¥ kan du stänga den helt. Annars kommer den att skicka ut varmare vatten i värmesystemet och lura styrsystemet.. 
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Tror pannan heter 290 AW 9kw ver2 och så står det IVT på fronten. Har för mig om att den och bosch är väldigt lika. Pannan är från 2007. Det klickande ljudet som kommer varannan sekund tyder ju på att något inte lyckas öppna alternativt stänga. Har försökt med milt våld att både dra och trycka och vrida men vredet sitter fast. Så frågan är vad som händer om jag sänker ytterligare 10 steg eller något? Symbolen för tillskott har inte synts och fläkten snurrar utanför. Är det några värden på några givare som är intressanta att läsa av?

Har två saker jag vill lösa tillfälligt, få ner temperaturen, som nu närmar sig 21 inne och fortfarande verkar fortsätta stiga och säkerställa att jag inte riskerar större skador närmaste veckan innan reservdelen kommer.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Har i väntan på eventuella tips vridit ner ytterligare 6-8 steg plus aktiverat semesterläget med -20 grader temperatursänkning för att se om något händer.

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om man tittar pÃ¥ din bild med shuntventilen sÃ¥ är den ju halvt öppen och troligtvis stänger den inte helt därav kommer den extra värmen ut i elementen. Vredet ska ju kunnas vridas manuellt genom att trycka in och sen vrida prova som sagt och trycka lite hÃ¥rdare. 

Har också för mig att när man stänger av pannan så ska shuntventilen också ticka tillbaka till att stängas.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
testade att stänga av, lät som något "gick tillbaka", dock fortfarande ingen skillnad hur det ser ut, försökte åter igen vrida, trycka in och vrida, dra ut och vrida utan någon effekt. Känner i handen att den försöker och sen kuggar över eller tillbaka. När jag slog på pannan så låter det likadant igen och ingenting har ändrats

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Shunten tar ju vatten från varmvattenberedaren och skickar ut till värmesystemet. Så länge shunten är öppen spelar det ingen roll hur mycket du skruvar ner värmen.
Stäng shunten manuellt och ställ tillbaks värmeinställningarna
I värsta fall får du plocka bort ratten och vrida axeln med en tång.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
inget annat man kan göra med inställningarna? Känner mig inte alls bekväm att öppna upp ett lock jag inte vet vad som finns under. Ingen ide att smörja med 556 eller liknande heller antar jag? Är det ok att slå av pannan under natten helt och hållet för att få ner värmen i systemet och huset?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Shunten skulle väl bytas om en vecka? Då spelar det väl ingen roll om du tar bort ratten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stänga av cirkulationspumpen - om du har den möjligheten - ska väl hjälpa till att få ner värmen i elementen.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Efter att ha blivit uppringd av ivt och de envist hävdade att det skulle gå att trycka in knappen frågade jag om hur hårt jag vågade trycka och han sa att jag kunde ta i ganska ordentligt. Med knuten hand slog jag till och plötsligt åkte knappen in några milimeter och det klickande ljudet upphörde.

Frågan är om allt nu är i sin ordning? Några tips om vad jag bör göra för att kontrollera, eller inte göra något och se vad som händer? Det klickande ljudet upphörde äntligen.

Dock kanske det inte är onödigt att byta ventilen eftersom den uppenbarligen inte är i toppskick? Vad kan man räkna med för livslängd, är 10 år rimligt?

"Edit, trots att det nu går att trycka in knappen kan jag fortfarande inte rubba den åt något håll när jag försöker vrida på den"
« Senast ändrad: 13 januari 2017, 18:56:54 av tombe »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är nog bäst att byta den. Går den inte att stänga så är det nog ingen dum idé att koppla ur strömmen till cirkpumpen till radiatorerna om det blir för varmt inne. Det är den vänstra pumpen, den som sitter precis under shunten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
3-4 minusgrader under natten verkar ha gjort nytta, efter jag slog på ratten slutade klickandet vilket ändå tyder på att något ändrats, dock ingen aning om vad, nu har tempen gått ner ett par grader så förhoppningsvis klarar sig det hela till ny ventil kommer. Men lite nyfiken på varför ratten fastnat, pannrummet är ju det varmaste rummet i huset vilket också bör innebära minst fukt, så det borde inte varit det som fått den att fastna? När man manuellt släpper trycket passerar inte överskottsvattnet ventilen heller av misstag så det skulle kunnat orsaka några angrepp. Men det kanske är normalt efter 10 år, fortfarande novis inom området men tvingas lära med allt efter det händer nya saker.. tacksam för all info jag kan få utifrån andras erfarenheter

En annan fundering gäller livslängden, om inte annat för planeringen. Nu är systemet inne på tionde året, vad brukar man räkna med, 10, 15 20 år? Om man skulle byta nu, hur mycket har tekniken gått framåt, funkar vad jag förstått lite bättre i kalla temperaturer men det är samtidigt marginella förbättringar med några %? Antar att en modern panna kopplas upp på internet och man kan komma åt den via dator och app i telefonen? Är det i så fall till någon nytta?

Har en tilläggsförsäkring som blir dyrare för varje år, är det värt att ha en sådan, förr eller senare kommer det ju behövas bytas ut något och då antar jag att det blir rubbet eftersom det är svårt att kombinera gammal fläkt med ny panna och tvärtom?
« Senast ändrad: 14 januari 2017, 10:39:48 av tombe »

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Ny shuntventil plus några kopplingar, var tyvärr inte hemma när reparatören var på plats men tänkte det kan vara värt att dela med sig av anledningen ifall någon har liknande bekymmer och kanske några tips på hur man ska undvika problemet.

I början när systemet var nytt var tempen inne inställd på ca 22 grader. Så fort kylan kom började tillskottet jobba. Efter mycket experimenterande visade det sig att en sänkning till ca 18 grader gjorde stor skillnad och plötsligt upphörde behovet av tillskott om det inte vart minus 20 vilket det sällan är där jag bor. Om jag förstår saken rätt är anledningen till att shunt-ventilen kärvat ihop att den aldrig får jobba, kan det vara så enkelt? Är det ide att "motionera den" någon gång om året för att den inte ska kärva ihop?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är kanske ingen dum idé. Det går att handköra den via styrsystemet och låta den gå några gånger mellan ändlägena.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Tack, då går det fortsätta låta pumpen stå för grundvärmen och kasetten i öppna spisen för komfortvärmen när man vill få upp tempen några grader till helgen!

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
kortvarig glädje, nya bekymmer

igår fick vi en ny shunt-ventil, när jag kom hem verkade allt i sin ordning, temperaturen vara sakta på väg nedåt och elementen svalnade av. Reagerade på att inga symboler var synliga men tänkte inte så mycket på det. I morse var det kallt när jag vaknade, ca 14 grader inomhus, trots detta ingen värme i några element och inga symboler tända på displayen. Hade bara några minuter på mig men testade att höja värmen eftersom jag sänkte ganska rejält förra veckan. Har höjt ca 10 dubbelplus, fortfarande inga symboler. Hade dessutom duschat en stund och det vattnet var varmt och skönt men inget tecken på att det behövdes göras nytt varmvatten. När jag sprang till tåget hörde jag dock att fläkten snurrade utanför.

Känns trist att behöva ta hem tekniker två dagar i rad, då de alltid skriver 7 mil reseersättning så fort de ska komma innan de ens gjort något. Finns det några tips på var man kan börja testa/felsöka innan man ringer tekniker igen? Stänga av, starta om? Nollställa/återställa till fabriksinställningar? Var inne på att använda semesterinställningen inverterat och istället tillfälligt höja 10 grader med den, vet inte om det skulle kunna trigga något? Misstänker dock att det finns en inbyggd tröghet/fördröjning i systemet som gör att man inte får direkt aktivitet när man ändrar något?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Börja med att ändra tillbaks allt du har 'pillat' pÃ¥. GÃ¥r cirkpumpen till värmesystemet?  Har du innegivare?
Skriv ner lite inställningar och alla temperaturer, helst när kompressorn går, så kanske man kan dra några slutsatser.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Verkade som att det inte var luftat ordentligt, kan vara bra att veta för den som har liknande bekymmer.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
Rörmokaren kom tillbaka och luftade och sen verkar allt ha hoppat igång. Jag testade dock att lufta ventilen högst upp på min aw290 i morse och det kom vatten direkt, ingen luft. Verkar inte som reparatören luftat radiatorerna. Men det kanske är värt att ta ett varv där också, antar att vätskan flödade fritt en stund när han bytte shunten igår. Tacksam för tips och tankar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!