Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ventil varmvatten/golvvärme  (läst 1948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Great

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
ventil varmvatten/golvvärme
« skrivet: 27 juni 2016, 21:08:29 »
stod i garaget o o konstaterade att värmepumpen lät illa, kom fram til att denna pryl givit upp


 det är ju denna som avgör om den ska göra varmvatten till golvet eller duschen, nu stÃ¥r den o lÃ¥ter illa, kan jag ta bort den helt o hÃ¥llet sÃ¥ att den enbart gör till vattnet inne?

har för mig att den stod o tokgick då förra gången själva ventilen gick sönder, vad är bäst?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: ventil varmvatten/golvvärme
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2016, 22:37:04 »
Det är vanligt att sådana där växelventiler kärvar. Ofta kan man ta bort ställdonet (elmotorn) från själva ventilen och motionera den genom att röra ventilsliden för hand ett antal gånger tills den börjar gå lättare.
Ställdonet kan såklart också behöva en tillsyn då och då - t ex smörjning av glidlager och kugghjul mm, beroende på hur konstruktionen är gjord.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Great

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ventil varmvatten/golvvärme
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2016, 23:19:07 »
är konstaterat att själva axeln som snurrar ner hjulet mot ventilen var av, var så sliten o söndersprucken så jag klarade inte av att laga den på tillfredställande sätt, den klarade av att hålla ner ventilen 15sekunder, självklart så motionerade jag den inte då.... :( då kanske den hade klarat sig,

men som sagt nu är den bortplockad eftersom den fick för sig o gå och då lät den krig, det enda som jag kan se nu är att värme till golven inte går samt att pumpen slår till oftare för att göra varmvatten.

bör väl inte vara nån fara då en ny motor bör beställas imorgon och monteras snarast?

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: ventil varmvatten/golvvärme
« Svar #3 skrivet: 27 juni 2016, 23:34:21 »
Byt hela ventilen, med motor, mot en LK.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Great

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ventil varmvatten/golvvärme
« Svar #4 skrivet: 11 juli 2016, 11:31:04 »
Nu är Motor o växelventil bytt,och det funkar kanon!

men ett annat problem som jag nu upptäckte är att mitt system tappar tryck, har luftat ventilen till beredaren samt fyllt på i systemet.

kan det vara så att det blev mycket luft när ventilen byttes o det är därför det jävlas? tycker jag har fyllt på vatten så många ggr nu.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ventil varmvatten/golvvärme
« Svar #5 skrivet: 11 juli 2016, 15:15:31 »
Man kan behöva fylla på ganska länge när man har gjort ingrepp i systemet. Vattnet man fyller på med innehåller syre som löses ut med tiden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!