Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behöver jag för LL till mitt hus?  (läst 5717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Timpa_w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad behöver jag för LL till mitt hus?
« skrivet: 31 mars 2011, 14:08:49 »
Hej. Funderar pÃ¥ en LL. Har 132m2 öppen planlösning utav dom 132 sÃ¥ har jag kök/vardagsrum pÃ¥ 58m2 som är ända upp till nock. Och höjden där är 3.65m sÃ¥ det blir rätt stor volym som ska omsättas. Hur stor llvp behövs det för att täcka värme/kyla??? Tänkte frÃ¥ga er proffs för ni är ju grymt snabba pÃ¥ att ge svar ;D :D  Mvh Tim
Eksjöhus, Sandhem 2008 132m2. IVT 490 . Golvvärme hela huset. Kamin Contura 460. 22 Grader inne.
2011-05-24 FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER INSTALLERAD(Vet den är stor, men tanken var kyla på sommaren.
 
Har under 2011 installerat Braskamins ventil Uponor WGF till golvvärmen och äntligen (Mars) en RUMSGIVARE. Dagen innan, under samma förutsättningar sÃ¥ drog pannan 37Kwh och efter installerat RUMSGIVAREN  16Kwh dagen efter och 17Kwh
*************************************************
El förbrukning Panna 2008:11663Kwh   2009: 8873Kwh 2010:11231Kwh 2011:7700Kwh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad behöver jag för LL till mitt hus?
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2011, 18:50:37 »
Hur kan det skilja 21kwh/dygn utan inne givare och med? Då måste det varit väldigt varmt inne före den monterades.

Vi har Nibe 750, och ej jättemnöjd hur den presterar, men i nytt hus, luftvärmepump, nej tack..! Har redan provat detta i gamla huset, oväsen och ojämn temp, och helst om du har golvvärme, satsa på nåt som kokar vattnet istället, jord/bergvärme luft/vattenpump..

/A
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Timpa_w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad behöver jag för LL till mitt hus?
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2011, 20:21:10 »
Hur kan det skilja 21kwh/dygn utan inne givare och med? Då måste det varit väldigt varmt inne före den monterades.

Vi har Nibe 750, och ej jättemnöjd hur den presterar, men i nytt hus, luftvärmepump, nej tack..! Har redan provat detta i gamla huset, oväsen och ojämn temp, och helst om du har golvvärme, satsa på nåt som kokar vattnet istället, jord/bergvärme luft/vattenpump..

Hej, den rackarn drar en heldel på natten när det närmar sig nollan med samma inställning, kunde dra 20 kwh från 2200 till 0600. men nu känner den av värmen inne det blir en jämn värme på natten och morgonen vilket det inte var innan :( Också sugen på luft/vatten men kostar en del med:(
Eksjöhus, Sandhem 2008 132m2. IVT 490 . Golvvärme hela huset. Kamin Contura 460. 22 Grader inne.
2011-05-24 FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER INSTALLERAD(Vet den är stor, men tanken var kyla på sommaren.
 
Har under 2011 installerat Braskamins ventil Uponor WGF till golvvärmen och äntligen (Mars) en RUMSGIVARE. Dagen innan, under samma förutsättningar sÃ¥ drog pannan 37Kwh och efter installerat RUMSGIVAREN  16Kwh dagen efter och 17Kwh
*************************************************
El förbrukning Panna 2008:11663Kwh   2009: 8873Kwh 2010:11231Kwh 2011:7700Kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad behöver jag för LL till mitt hus?
« Svar #3 skrivet: 31 mars 2011, 20:28:46 »
Är din förbrukning så pass låg pga att du eldar mycket?

Är tanken att slippa elda och i stället använda LLVP men att fortfarande ha kvar 490?

Det är ju troligen en framgångsrik lösning, om du inte besväras av LLVP. Givet att du i grunden har ett vattenburet system som enbart behöver lite hjälp så bör väl inte temperatursvängningar inte bli något problem, jämfört med någon som bara kör LLVP.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Timpa_w

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad behöver jag för LL till mitt hus?
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2011, 22:49:10 »
Är din förbrukning så pass låg pga att du eldar mycket?

Är tanken att slippa elda och i stället använda LLVP men att fortfarande ha kvar 490?

Det är ju troligen en framgångsrik lösning, om du inte besväras av LLVP. Givet att du i grunden har ett vattenburet system som enbart behöver lite hjälp så bör väl inte temperatursvängningar inte bli något problem, jämfört med någon som bara kör LLVP.


HEJ jag har vattenburen golvvärme i hela huset och tack vare mycket tips om inställningar pÃ¥ pannan frÃ¥n denna sida sÃ¥ har jag lyckats fÃ¥ ner Kwh en del. Jag eldar en brasa var kväll nu för tiden när det är nära nollan, sÃ¥ fort min panna närmar sig minus skriker den efter tillskott:( Har köpt en pelletskorg till Braskaminen(vet att det inte är optimalt) men det blir inte sÃ¥ super varmt som när jag eldar med ved utan hÃ¥ller en jämn värme över natten med en höjning av 1 - 2 grader 6-7timmar, istället för med ved  5-6 grader som gör att golvet blir kallt till pÃ¥ morgonen:(  LLVP är även tänkt att ge lite kyla i vÃ¥rat kök/Vardagsrum som är runt 59kvm och öppet upp i tak med en takhöjd pÃ¥ 3,65m och ett gäng stora fönster.Och pÃ¥ vintern slippa dra in kalluft genom ventilerna och slipa elda för att hÃ¥lla värmen uppe. Helst skulle jag vilja ha en annan värmelösning, men har inte pengar till det nu:(
Eksjöhus, Sandhem 2008 132m2. IVT 490 . Golvvärme hela huset. Kamin Contura 460. 22 Grader inne.
2011-05-24 FUJITSU NOCRIA 14 LBC INVERTER INSTALLERAD(Vet den är stor, men tanken var kyla på sommaren.
 
Har under 2011 installerat Braskamins ventil Uponor WGF till golvvärmen och äntligen (Mars) en RUMSGIVARE. Dagen innan, under samma förutsättningar sÃ¥ drog pannan 37Kwh och efter installerat RUMSGIVAREN  16Kwh dagen efter och 17Kwh
*************************************************
El förbrukning Panna 2008:11663Kwh   2009: 8873Kwh 2010:11231Kwh 2011:7700Kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad behöver jag för LL till mitt hus?
« Svar #5 skrivet: 31 mars 2011, 22:54:18 »
Kanske är jag ute och cyklar. Men jag hade nog fortsatt ha på FLVP som vanligt och låtit LLVP vara en effektivare värmekälla än din FLVP när den går på el. Alltså din FLVP tar ju värme från inneluften och gör varmvatten som värmer huset.

Kanske blir det bästa att dra ner tempen lite på FLVP och spetsa med LLVP. Får testa. Men jag hade nog inte stängt av FLVP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Vad behöver jag för LL till mitt hus?
« Svar #6 skrivet: 31 mars 2011, 22:55:49 »
För övrigt borde väl tråden flyttas eller tänker jag fel? Det känns som en fråga som är mer allmän än bosch-specifik
Då kanske fler, bättre vetande, kommenterar
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad behöver jag för LL till mitt hus?
« Svar #7 skrivet: 01 april 2011, 21:27:17 »
Spärra hellre elpatronen på FLVP och kör med luftpumpen, du kan sänka vent lite när det är kallt ute..

Men skulle satsa på nåt annat..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!