Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med offerter för bergvärme  (läst 4562 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

helene

  • Gäst
helene
Hjälp med offerter för bergvärme
« skrivet: 26 april 2004, 22:57:46 »
Hej!
Tack för ett bra forum! Det är massor som man lär sig här ang. bergvärme.
Det vore jättesnällt om någon av alla kunniga individer kunde lämna lite kommentarer till de offerter som vi har fått angående bergvärme.

Vi bor i ett hus på 150 kvadratmeter + 80 i biyta från 1916 med självdrag och dålig isolering, beklädnad revertering. Vi har en panna från 1983, CTC total och gör åt ca 3.7-4 kubikmeter olja. Huset är beläget nära Borås (7 mil öster från göteborg). Pga smal trappa till källaren har vi bett om en separat varmvatten beredare och inte "compact".
Våra grannar i området har ca 15-20 m till grundvatten/berg.
Vi har fått in följande offerter:

Nibe:
1115-7
vv 200/70.
133m aktivt borrhål, kollektor, markslang mm.
Intag genom källarfönster (ej borrning genom källargrund då det är granit)
Demontering+bortforsling av bef. panna. Nibe trygghetsförsäkring 6 år.
I gångsättning, el, rörarbete mm.
Inget foderrör ingår i offerten men 435 sek ex.moms/meter kommer det att kosta.
Totalt: 118 750 sek

IVT:
HT e7
vv 200/70
145 m aktivt borrhåll
18 m stålfodring
dem+bortforsling panna+tank.
element i pannrum.
håltagning i källarvägg.
10 år IVT försäkring.
klar installation el, rör mm.
Total: 133 750 sek

jag har lärt mig massor genom att läsa i detta forumet och vet lite grann skillnaden mellan IVT ht och Nibe. Min man har nämnt att det är viktigt att borra tillräckligt och gärna lägga på 10-20%. Det är väl investerade pengar...

jag vore tacksam om några av er kunde kommentera dessa offerter och gärna komma med andra bra tips nu när vi håller på med att förhandla med leverantörerna.

Vi vill verkligen ha bra grejor och ett bra jobb utfört men vill gärna kolla om offerterna är ok...

med vänliga hälsningar
Helene

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #1 skrivet: 27 april 2004, 08:29:12 »
Vid en snabb titt på offerterna så ser dom rätt lika ut,
Lägg på 18 meter foderör + 12 meter på hålet för nibe
så är dom prismässingt rätt lika.

Ni förbrukar 3,7-4,0 Kbm olja ( ca 30-32000kwh, med 80% verkningsgrad på oljepnnan) Tycker kanske att att ni kunde fråga på en storlekstörre VP eller 8,-8,5kw.

HAR dom verkligen offererat  AKTIVT hÃ¥l ?? eller är det bara deras beräkningar som säger att ni skall ha 133m resp 145m ? kolla om det stämmer!

Om aktivt hål tycker jag att IVT känns mer korrekt (160m-+10, totalt borrdjup , med tanke på grundvatten och berg) .MEN det beror MYCKET på vilken berggrund ni har (KAN någon i GBG området lämna ngn åsikt om djupet?)

 
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #2 skrivet: 27 april 2004, 08:45:00 »
Varför väljer ni en IVT HT, har ni höga framledningstemperaturer i ert radiatorsystem?

Vet ni vilken framledningstemp som krävs för att hålla huset varmt vid t.ex. -15 grader så kan det vara ett bra riktmärke att gå på när man avgör om man behöver en HT eller ej.

I övrigt håller jag med ME, offerterna verkar ganska lika förutsatt att man ger borran samma längd.

Har ni låga framledningstemperaturer borde Nibe ha räknat med djupare borrhål, då deras värmepump ger 8.8 kW uteffekt vid 35 graders framledningstemp, medan IVT ger 7.3 kW. (den tar med andra ord mer gratisenergi ur berget)
Vid 50 graders framledningstemp är uteffekten lika (7.1-7.2 kW.

Har ni någon elpatron? om ni har det kan ni prova att köra ert radiatorsystem med helt öppna termostater, kör elpatronen på 6 kW effekt kontinuerligt i 1-2 timmar. Kolla sedan vilken framledningstemp ni får vid detta driftssätt. Har ni t.ex. 50 graders framledningstemp vid 6 kW tillförd effekt (på våren) borde det vara ungefär 50 graders framledningstemp när ni tillför 7 kW med värmepumpen (under vintern).

Är er framledningstemp inte högre än 50 grader vid 6 kW tillförd effekt så undrar jag om ni verkligen behöver en HT, en "vanlig" IVT borde vara billigare, eller?

helene

  • Gäst
helene
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #3 skrivet: 27 april 2004, 21:48:19 »
hej!

Tack för så snabba svar!
ME:
Vad jag har läst mig till (bland annat i detta forumet) är att nibe har högre uteffekt, 8.8 kw vid 0-35. Det skulle väl motsvara en större värmepump?
I offerterna står det att det är aktivt borrhål. Jag vet inte vad det är för berggrund huset står på?

Rickard:
En anledning till att vi har tittat på IVT är att ett par grannar har installerat detta (IVT ht 6 mm). Dessutom verkar det bra med lite varmare varmvatten.
Jag har kollat med min andra hälft angående framledningstemp. och under denna vintern hade vi aldrig över 50 grader i framledning.
Vi hade mellan 35-45 grader i framledning (men det var lite kyligt inne...)
IVT vanlig kostar ca 2500 sek mindre än ht

Vi har äldre typ av element (stora, rejäla) och ingen golvvärme eller något sådant.

Jag förstod att vi bör borra lite mer än vad nibe föreslog.
Kan det vara sÃ¥ att om vi ex. borrar 160m  aktivt borrhÃ¥l fÃ¥r vi upp lite varmare vatten (?!? kollektorslangen) som gör att värmepumpen tar in varmare vatten och därmed gÃ¥r effektivare (+3 grader istället för 0 eller -1 som jag har sett i bilagor till offerterna)?

Det vore toppen om någon ger en ledtråd om det är rätt nivå på offerterna eller om det kan gå att få ned dem något.

som sagt tack än en gång för ett toppen forum!
med vänliga hälsningar
helene

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #4 skrivet: 27 april 2004, 23:20:17 »
helene, vad menar du med 0-35 ?

Nibe ger 8,8kw när den får in en brine temp på 0 grader och måste producera 35 gradigt radiatorvatten.
hoppas inte jag har fel :)

Det med borrhålets djup är svårare, Du har fått offert på aktivt hål (det är bra) Det betyder att Nibe borrar till ca 150m, då du skriver att du har ca 20 meter till grundvattnet, borde vara helt ok. Tar du IVT så har du 165 m. Inget låter direkt fel, de som räknat ligger inte helt fel ute (nibe möjligtvis snåla).

Vill dock säga att jag är av den åsikten att borra djupt, dvs deras beräkningar +20%, men observera att det är bara en åsikt. och tänker min lägga in golvvärme i framtiden så skadar det inte (finns utlägg om det i någon tråd kommer ej ihåg vilken)

Nibes hål är för litet, tar du nibes alt så tycker jag def att du skall öka till samma borrdjup som IVT.

Och som Rickard säger, behöver ni en IVT HT? Jag tycker inte att det verkar som det, ni verkar hanormala framlendings temperaturer. Fast HUR kallt har ni haft ute när ni har 45 graders framlednings temp. ÄR det -5 eller -20?

Till sist så säger jag som vanligt att Det är du som väljer och det är du som skall vara nöjd !!!
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #5 skrivet: 27 april 2004, 23:25:01 »
Citera
Jag förstod att vi bör borra lite mer än vad nibe föreslog.
Kan det vara sÃ¥ att om vi ex. borrar 160m  aktivt borrhÃ¥l fÃ¥r vi upp lite varmare vatten (?!? kollektorslangen) som gör att värmepumpen tar in varmare vatten och därmed gÃ¥r effektivare (+3 grader istället för 0 eller -1 som jag har sett i bilagor till offerterna)?

Det stämmer, varför inte ta kontakt med någon eller båda de som lämnat nuvarande offerter, be dem räkna med en framledningstemp på ca 40-42 grader och att du vill ha en lägsta inkommande KB-temp på t.ex. +2 grader.

Då kommer du att få andra värden på borrdjupet, täckningsgraden, uteffekten och mängden tillskott.

När det gäller IVT HT så arbetar den med ett annat kylmedel än de flesta andra - inte sämre, kanske t.o.m. bättre - men ovanligare och lite mindre beprövat. Och jag håller med dig, lite varmare varmvatten är ingen nackdel!

Nibe har en erkänt bra reglerdator, själv har jag ingen erfarenhet av IVT:s reglerdator, med grundat på en hel del inlägg i bl.a. detta forum så har jag fått en bild av att deras reglerdator är lite knepigare att ställa in. Men i det stora hela är det inget stort problem, reglerdatorns justeringsmöjligheter har kanske störst betydelse för "tabellnissar" som mig :-\

När det gäller de råd du får i detta forum så skall du ta även dessa med en nypa salt, träffar du en kunnig och seriös kille/tjej som offererar dig en anläggning så bör de siffror han/hon tar fram stämma bättre än våra "generella" råd. Allt beror på vad de matar sitt kalkylprogram med.

Själv har jag i alla fall inte tillgång till några beräkningsprogram, kan inte svara för övriga debbattörer i detta forum :-[


Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #6 skrivet: 28 april 2004, 08:52:09 »
Citera
När det gäller de råd du får i detta forum så skall du ta även dessa med en nypa salt, träffar du en kunnig och seriös kille/tjej som offererar dig en anläggning så bör de siffror han/hon tar fram stämma bättre än våra "generella" råd. Allt beror på vad de matar sitt kalkylprogram med.

Yup
Stämmer bara glad amatör vill hjälpa till.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Niklas

  • Gäst
Niklas
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #7 skrivet: 28 april 2004, 10:09:00 »
Hej,

Varför rekommenderar ni att lägga på 20%på borrhålet?
Om det skulle ge en bättre kalkyl borde det ligga i Leverantörens intresse att offerera det eller...
Om hålet fryser eller för mycket tillsatsel behövs kommer ju leverantören inte ha några referenskunder och dessutom komma att få betala ett nytt hål ur egen ficka.
Det är en ganska stor risk att ta för en merkostnad av ex. 250kr/m * 30m = 7500 SEK.

Vad missar jag??

Niklas

admin

  • Gäst
admin
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #8 skrivet: 28 april 2004, 10:50:05 »
Jag tror du missar att för de flesta kan dessa 7500 kr vara avgörande för vilken offert som väljs.

Ingen leverantör vill offerera en anläggning som sållas bort p.g.a. för högt pris, men just därför är detta ett bra forum, om du kommer till den som skall räkna på installationen med en del kunskap i bakfickan och kan ifrågasätta hans kalkyl så blir det enklare även för honom att förklara fördelarna med en rejälare installation.

Om han förstår att du förstår så kommer han helt enkelt inte att våga snåldimensionera för att få den lägsta offerten!

Nej, jag tror det är så enkelt att det är slutsumman på anläggningen som är viktig för de flesta, pay-offtid och besparing/år är inte lika viktiga...

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #9 skrivet: 28 april 2004, 12:15:35 »
Citera
Om hålet fryser eller för mycket tillsatsel behövs kommer ju leverantören inte ha några referenskunder och dessutom komma att få betala ett nytt hål ur egen ficka.

Är han slipad så kan leverantören lägga sig på en sådan nivå att det INTE fryser, utan bara att du får litre mer tillsats el eller att du får en pump som jobbar mer ineffektivt.

Jobbar pumpen ineffektivt så kan dessa siffror döjas i din "hushålls el" dvs att den ökar, för pumpen redovisar TEX inte riktiga siffror på vad den förbrukar utan förskönade sådana baserade på något antagande eller så.

Kan bara säga att är du inte kritisk som kun och inte lär dig lite sÃ¥ är risken stor att DU blir "lurad" :) eller kanske jag skall se ut sÃ¥  :(

för som Rickard säger
Citera
Jag tror du missar att för de flesta kan dessa 7500 kr vara avgörande för vilken offert som väljs.

Jag kan tänka mig mycket annat jag skulle kunna göra för 7500 skattade kronor, så många tittar på total priset för man vill komma billigt undan &SÅ.

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #10 skrivet: 28 april 2004, 14:07:25 »
Som när det gäller det mesta så gäller det att göra saker och ting med måtta, även öka borrdjupet.

När det gäller håldjupet bör man tänka på:

1. Klarar hålet energiuttaget utan att frysa? Har man full koll på bergets värmeledningsförmåga och normaltemp? Allt för många har drabbats av problem med frysta hål pga för optimistisk kalkyl. Förhoppningsvis inte lika vanligt idag som i installationer gjorda för 5-10år sedan.

2. Beroende på hur stor temperaturökning man kan räkna med per meter extra hål så kan det löna sig eller inte. De diagram jag sett visar en effektivitetsökning på ~2.5% per grads ökning av KB-temperaturen. Det gör i princip att energibehovet för kompressorn minskar med ca 235kWh/år vid en COP på 3,3 och ett energibehov på ~30-32MWh/år.

3. Hur effektiva är pumparna om 15-20år? Kommer man att ta ut mer energi ur hålet än idag? Långsiktigt, javisst, men åndå.

Sen är det bara att räkna...
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #11 skrivet: 28 april 2004, 14:55:36 »
Rickard skrev :
Citera
Har ni någon elpatron? om ni har det kan ni prova att köra ert radiatorsystem med helt öppna termostater, kör elpatronen på 6 kW effekt kontinuerligt i 1-2 timmar. Kolla sedan vilken framledningstemp ni får vid detta driftssätt. Har ni t.ex. 50 graders framledningstemp vid 6 kW tillförd effekt (på våren) borde det vara ungefär 50 graders framledningstemp när ni tillför 7 kW med värmepumpen (under vintern).

Hej Rickard, Jag inser inte omedelbart varför 6kW via elpatron och 50 grad framledningstemp borde motsvara 7kW via VP vid 50 grad.  Ã„r det skrivfel i citatet ovan eller tänker Du kanske pÃ¥ att pumpen inte jobbar hela tiden? Eller  annat skäl ?
« Senast ändrad: 28 april 2004, 15:16:12 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #12 skrivet: 28 april 2004, 15:04:18 »
Kanske jag var otydlig, men ville bara belysa att det kan trixas lite...
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

helene

  • Gäst
helene
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #13 skrivet: 28 april 2004, 21:54:29 »
Hej!

Tack än en gång för alla kommentarer!

efter många veckors funderande och läsande (lärande...) har vi kommit fram till att det som kommer passa oss bäst är nibe. Vi kommer se till att borra ca 160-165 m aktivt så att vi har marginal. Om/när nibes värmepump inte längre fungerar bör vi åtminstonde ha kvar ett fungerande borrhål som vi kan använda till nästa värmepump.

Som sagt, vi hoppas att installationen kommer bli bra och att nibes värmepump kommer fylla sin funktion. Dessutom hoppas vi kunna få lite lägre värmekostnad...

Jag har sett att det finns länkar (heter det så?) till hur man kan justera sin värmepump så att den fungerar bra. Jag kommer att läsa på så att jag kan förklara för min man hur det fungerar...

Än en gång, tack för hjälpen!

med vänliga hälsningar
Helene

admin

  • Gäst
admin
Re:Hjälp med offerter för bergvärme
« Svar #14 skrivet: 28 april 2004, 23:16:21 »
Lycka till Helene, och du - lär dig knappa själv ;)

"Sarastro"
Citera
Hej Rickard, Jag inser inte omedelbart varför 6kW via elpatron och 50 grad framledningstemp borde motsvara 7kW via VP vid 50 grad.  Ã„r det skrivfel i citatet ovan eller tänker Du kanske pÃ¥ att pumpen inte jobbar hela tiden? Eller  annat skäl ?

I 7 kW exemplet förutsatte jag att det var vinter, då antar jag att värmeförluster mm påverkar så att framledningstempen inte blir lika hög med samma tillförda effekt.

Dock är det ett antagande, detta är sånt som kan/bör inverka om det är kallare ute:

  • Kallras vid fönstren - gör att värmeavgivningen ökar.
  • Rör till radiatorer som gÃ¥r i golv - kallare golv vintertid, mer värmeförluster
  • Kallare väggar bakom radiatorer - större "nedkylning" av radiatorn
  • 6 kW tillförd effekt i 1-2 timmar under vÃ¥ren bör höja tempen i huser med ett par grader, detta ger dÃ¥ en lägre deltaT mellan radiatorer och rumsluft än vad fallet skulle bli pÃ¥ vintern. Detta resulterar i en nÃ¥got högre framledningstemp i "vÃ¥rexemplet".
Men som sagt en relativt "grov" uppskattning från min sida...
Bra att du är på hugget Sarastro ;D


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!