Författare Ämne: DÃ¥lig Varmvatten Produktion  (läst 23632 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #15 skrivet: 22 januari 2010, 18:54:43 »
Om ikke VP'en sin elpatron kan gjøre jobben ville jeg sterkt ha vurdert en minibereder plassert etter VP'en.
Kan du få plass til f.eks. denne? Det finns ennu mindre enheter å få tak på tror jeg.
Ozo RM5 2L/2kW: http://www.oso.no/default.asp?uid=262

Jeg har selv samme løsning. En 120 L bereder er plassert etter VP'en. Det betyr at jeg kan stenge av VP'en for service (eller feil!) og fortsatt ha varmtvann. Den er innstilt på 60 grader, og har brukt 500 kWh på 5 måneder. Vi er to personer i huset.
« Senast ändrad: 22 januari 2010, 19:05:11 av dvil »
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #16 skrivet: 22 januari 2010, 20:04:06 »
Hej, jo jag tänkte så här.

Om man tappar vatten precis innan en varmvattenkörning så finns det inte så mycket varmt vatten i VVB att störttappa.
Eftersom detta vatten svalnat efter att ha värmts upp så har inte STOPP temperaturen någon betydelse här.
Enda sättet att få mer varmt vatten är att inte låta temperaturen i VVB gå ner så långt. Dvs man bör ha så hög START temp som är praktiskt möjlig.

Men då man tömt VVB på allt varmt vatten och fyllt sitt badkar vill man även snabbt få upp temperaturen för att ta en dusch eller diska. Även om man stoppar på höga trycket så kommer inte effekten räcka till för att inom rimlig tid ens att få upp temperaturen till samma nivå som för stoppet vid det låga trycket pga att effekten i maskinen är för liten.
Då och just då är elpatronen enda lösningen!
Sen är det så att hur än vattnet i VVB värmts så används den värmen för att smälta frosten på utedelen. Fläkten står stilla och i bästa fall hämtas överskottsvärmen som använts vid avfrostningen tillbaka innan fläkten startas på nytt.

En extra VVB i serie är den lösningen som Thermia förordar i installationsmanualen.
Kunden till Thermia, dvs trÃ¥dskaparen hade inte plats för en extra VVB. ...  :(

Så om du har bra kanaler in på Thermia så säg till dem att läsa denna tråd.
« Senast ändrad: 22 januari 2010, 20:23:25 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad stefanth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2010, 10:22:20 »
Vad finns det för parametrar att använda i det här fallet?
Några har redan nämnts och det finns säkert fler trix för att få till det...

Sista alternativet är att manuellt från servicemenyn test värmepatron slå på elpatronen.
Risken med det är att man glömmer slå av den.

Kommer testa slå på elpatronen vid bad. Men måste man gå in i servicemenyn under "Manuell Test"(m.a.o hålla knappen nertryckt i 10 sek) sedan aktivera "Test" och sedan "Tillsats 2" ( har endast 2 steg) för att slå på elpatronen? Räcker det inte med att ändra "Drift" från Auto till "Tillsats" under den vanliga displayn?

Är iövrigt imponerad av er förmåga att konstruktivt försöka lösa detta problem som min röris inte tydligen inte har någon hum om...
Tack!
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2010, 11:19:47 »
Jag har använt "manuell test" menyn några gånger för att köra cirkpumpen, men då har den slagit ifrån efter några minuters körning så jag gissar att samma sak kommer hända med elpatronen. Troligen finns det någon slags tidsbegränsning inlagd när man använder denna funktion.

Om du vill ha mycket varmvatten är det bättre att aktivera legionellakörningen och även höja stopptempen för denna. Då kommer du både kunna bada och duscha efteråt.

 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #19 skrivet: 24 januari 2010, 11:29:43 »
Man måste dessutom kolla hur stort flödet är på tappvarmvattnet. Högre än 12l per min och skiktningen försämras. Detta märks mer på atria eftersom den frostar av.

Håller med! Skiktingen är viktig för att få ut så många varma liter vatten från tanken som möjligt. Men ändå finns det här ett problem då detta vatten tappats och det för lång tid att värma nytt.


Räcker det inte med att ändra "Drift" från Auto till "Tillsats" under den vanliga displayn?

MÃ¥ste om nÃ¥gon gÃ¥ng fungera dÃ¥ värmepumen är ställd som elpanna  Thumbsup
Men min utgångspunkt var att få igång elpatronen samtidigt med kompressorn.



Jag har använt "manuell test" menyn några gånger för att köra cirkpumpen, men då har den slagit ifrån efter några minuters körning så jag gissar att samma sak kommer hända med elpatronen. Troligen finns det någon slags tidsbegränsning inlagd när man använder denna funktion.

Tyvärr har jag inte någon pump i närheten som jag får laborera med, så jag är lite osäker hur det fungerar i praktiken.

Om du vill ha mycket varmvatten är det bättre att aktivera legionellakörningen och även höja stopptempen för denna. Då kommer du både kunna bada och duscha efteråt.

Vet du om elpatronen vid legionellakörning är på under tiden kompressorn går eller om den bara slås på för att göra spetshöjningen?
« Senast ändrad: 24 januari 2010, 11:37:01 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #20 skrivet: 24 januari 2010, 12:07:46 »
Vet du om elpatronen vid legionellakörning är på under tiden kompressorn går eller om den bara slås på för att göra spetshöjningen?

Elpatronen är inte pÃ¥ samtidigt som kompressorn gÃ¥r hos mig. Först kör kompressorn upp vv tills den bryter pÃ¥ pressostaten, sedan gÃ¥r elpatronen in och kör upp till inställd stopptemp som jag har satt pÃ¥ 65 grader. I toppen pÃ¥ beredaren är det dÃ¥ närmare 70 C. 
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #21 skrivet: 24 januari 2010, 12:19:20 »
Tack för den informationen! Thumbsup Hade för mig att det var så, men törs inte vara bergsäker.
Det är en lösning när inget annat står till buds.
Bara man i förväg vet om att mycket varmvatten kommer att förbrukas så är det en bit på vägen.

Käpphästen i den här tråden är vad händer sen... dvs om man snabbt behöver mer varmvatten än vad som finns i VVB.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #22 skrivet: 24 januari 2010, 14:31:39 »
I värsta fall kan man då ställa in så att man har legionellakörning varje dag, och dessutom ställa in stopptempen väldigt högt så att beredaren alltid håller runt 80 grader.

Det går ju åt en del el, men hellre det än att duscha kallt.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #23 skrivet: 25 januari 2010, 10:39:30 »
Man kan sätta in en liten brytare antingen vid displayen eller på väggen så att man manuellt kan slå på patronerna om och när man vill. Tråkigt men det funkar. Blir ungefär som Nibe´s extra VV läge.

Hur gör man då? Får man ha någon slags automatik som styr CP och växelventil samt stänger av patronerna när beredaren är uppe i ca 80 grader. Blir väl lite jobbigt i längden om man ska sköta patronerna manuellt...
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #24 skrivet: 11 februari 2010, 11:00:52 »
Om du snackar med din installatör sÃ¥ kanske han kan köpa tillbaka pumpen eller ge dig en bra deal pÃ¥ en  ny atria, helst en 10kw. Jag la in din uppgifter i thermia programmet och kommer fram till att en 6kw behöver hjälp efter -3.  Man vet ocksÃ¥ att VV behovet är mkt större i Atria tack vare avfrostning.  Man kunde gÃ¥tt med pÃ¥ det om det var en 8kw för den ska klara 8- utan hjälp. men det bästa vore en 10kw eftersom den ska klara -11 och DUT i Ystad( södra skÃ¥ne Thumbsup) är - 13. Den har ju dessutom lite mer klipp i VV produktionen. Om det vore jag som hade dimensionerat fel, sÃ¥ hade jag försökt att hjälpa dig. Det är ju bättre att gÃ¥ lite back pÃ¥ ett jobb än att du inte rekommenderar mig till dina polare. Men det kanske bara är jag som tänker sÃ¥.. Hör med honom. Han borde hjälpa dig eftersom han har gjort fel i dimensioneringen.
Även en Diplomat6kw med 120m hål vill ha hjälp vid -7..
Om han inte visste hur man dimensionerade en Atria sÃ¥ borde han inte gett sig in pÃ¥ det.  Säg att du har lyssnat pÃ¥ andra Thermia Ã¥terförsäljare ( jag är Ã¥terförsäljare) och jag tycker att den är feldimensionerad.

Lycka Till.
 

Synd att inte alla resonerar som du Oraklet!
Alla har fått övertro på pumparnas förmåga att klara varmvatten och värme till huset vid minusgrader. En olje eller pelletsbrännare levererar 25kw och uppåt och klarar lätt att hålla uppe all värmeproduktion vid stor tappvattens användning. Det kan inte en värmepump klara med fis effekterna 6-12kw utan elpatronerna måste till.

Gäller bara att få så lite gångtid som möjligt med elpatronerna.
Synd att många blir så besvikna på sina system pga felaktig info och dimensionering.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #25 skrivet: 11 februari 2010, 12:14:52 »
L/V pumpar är bra. Lite mer pul bara. Men det är ju det som är kul. ;D

Yeah det tar vi i hand på. Nytt ord för mig (pul) strul. Ordlek är härligt.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #26 skrivet: 11 februari 2010, 20:17:15 »
Man kan sätta in en liten brytare antingen vid displayen eller på väggen så att man manuellt kan slå på patronerna om och när man vill. Tråkigt men det funkar. Blir ungefär som Nibe´s extra VV läge.

En annan idé som kanske funkar är att via en brytare eller timer trigga igång start. Genom att lura toppgivaren att det är mycket kallare där än vad det är vid startgivaren kanske det går att få igång elpatronen tidigare om nu det är så att den startar på hysteres? Toppgivaren måste fortfarande ha ett visst inflytande så man får inte sätta startgivaren till 100%.
Ett lagom motstånd i serie med givaren på säg 20-30 kOhm som kopplas in med brytaren. Enklare att genomföra eftersom givaren sitter på plint än att försöka bygga om elsystemet ;)
« Senast ändrad: 11 februari 2010, 21:36:49 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #27 skrivet: 13 februari 2010, 14:20:16 »
Köp en 100L el beredare pÃ¥ blocket och sätt efter vp , sÃ¥ att vp förvärmer  kör pÃ¥ 60 ºC Och du har 150 l vv extra
den drar ca 500 kw/h om Ã¥ret   
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #28 skrivet: 13 februari 2010, 14:28:51 »
Köp en 100L el beredare pÃ¥ blocket och sätt efter vp , sÃ¥ att vp förvärmer  kör pÃ¥ 60 ºC Och du har 150 l vv extra
den drar ca 500 kw/h om Ã¥ret   

hej
fan det bästa svaret jag sett pÃ¥ forumet pÃ¥ mÃ¥nader....helt rätt  Thumbsup
ställ ner pumpen till 50-55 grader å gör resten med elberedaren....funkar klockrent å du kommer att ha hur mycket vatten som hällst jämt...

alla skulle göra så solvärme freaks,vedeldare mm mm på det sättet har man alltid varmvatten billigt
å slipper en jävla massa problem....

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: DÃ¥lig Varmvatten Produktion
« Svar #29 skrivet: 15 februari 2010, 12:31:45 »
Köp en 100L el beredare pÃ¥ blocket och sätt efter vp , sÃ¥ att vp förvärmer  kör pÃ¥ 60 ºC Och du har 150 l vv extra
den drar ca 500 kw/h om Ã¥ret  

hej
fan det bästa svaret jag sett pÃ¥ forumet pÃ¥ mÃ¥nader....helt rätt  Thumbsup
ställ ner pumpen till 50-55 grader å gör resten med elberedaren....funkar klockrent å du kommer att ha hur mycket vatten som hällst jämt...

alla skulle göra så solvärme freaks,vedeldare mm mm på det sättet har man alltid varmvatten billigt
å slipper en jävla massa problem....


Bra då är vi tre...FRJO och jag och du....

Vissa fabrikat har tydligen en separat varmvattenberedare medskickat. Smart!!
« Senast ändrad: 15 februari 2010, 12:33:24 av hulta »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!